close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen GOLF: Golf MK5 1.6 FSI Olie lampje

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BLF, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Beste mensen,

Ik heb vandaag een Golf MK 5 1.6 FSI 116PK aangekocht.

Motor loopt verder lekker en in nagekeken door een automonteur máár nu komt de vraag.

Motor is recent onderhouden (grote beurt), de kleine bobines vervangen, ketting is vervangen, multi-riem is vervangen, oliesensor boven vervangen, oliefilter is vervangen en Olie is op pijl.

Nu is het zo dat als ik toeren maak (wil wegrijden) en (met bochten) het olie lampje aan gaat.

Ook tijdens het rijden is het zo dat het piepje tussendoor nog geregeld te horen is en het olielampje blijft knipperen. Verder geen stop melding in het display.

Wat zou het kunnen het anders nog kunnen zijn.

Wat mij ook opviel is toen ik naar mijn monteur onderweg was het motorlampje aan stond (begin van de dag nog niet gehad).

Auto uit laten lezen. Crankshaft timing. Deze gereset en blijft weg nu maar de oorzaak nog niet bekend waarom die storing is gekomen. Iemand ervaring met deze storing.



Met vriendelijke groet,

Jim

Geplaatst door

jimvanmil (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Verkeerde censor ?
Heb een olie druk meter in je dasbord ?
Een olie lampje krijg zijn spaning van de olie druk censor ,

En als je lampje aan gaat terwij je olie op peil is ,
Dan zou je denken aan de censor vervangen ..
Let wel op dat je de juiste plaats .
Voor dat type blok .
Ik heb wel mee gemaakt met een Opel die had een olie lampje dat zomaar trager werd dus na starten niet uit hing direkt. Maar paar min later,
Daar was er te dunne olie in gedaan , samen met dat het blokje 230 duizend km had gelopen kwam de olie druk amper aan bedrijfs druk .
Dikker olie was dat op gelost .
Maar olie druk kan ook weg vallen door lucht aan zuigen , dat wat jij vertel in een bocht , Carter pannen hebben schotten onderin om te voor komen dat olie heen en weer gaat en de olie aan zuigzeef lucht pakt ,
Misschien zit er een ander pan onder ? Of schot los getrilt , ?

richard72 0

7 jaar

Zeef in de carterpan kan ook vervuild zijn. Dus om te beginnen oliedruk meten.Met een oliedruk meter.
Aan de hand van de gemeten waardes kun je bepalen wat verder. Oliedruk sensor is niet duur en zou je kunnen besluiten om deze alsnog te vervangen.
Maar EERST METEN!!!

voyager 0

7 jaar

ja en olie lampje mag je wel zien als seen rood stop lampje , ik bedoel als hij aan gaat is het slim om te stopen en olie pijlen en niet negeren en blijven rond rijden ook al gaat hij soms aan

richard72 0

7 jaar

@Richard72 De olie is zeker op pijl. Is boven gemiddeld niveau. Gister nog naar gekeken door de monteur.

Ik heb vanmorgen het type nummer doorgegeven op de sensor die er nu op zit en deze schijnt niet goed te zijn. Heb volkswagen gebeld en het type doorgegeven en zijden dat het een after maket product is. Daarna naar de Brezan gebeld en het nummer doorgegeven wat erop stond. Meteen Bingo. Schijnt dat deze sensor voor andere modellen is en niet voor mijn auto.(Audi en vw Caddy e.d.) Heb nu de juiste liggen en ga deze straks even omwisselen.
Kost € 13,- dus wel de moeite waard om het te proberen.

Jullie horen van mij of het dat is geweest.

Bedankt i.i.g. alvast voor het meedenken iedereen.

jimvanmil 0

7 jaar

oring van het olie filter 2 x gemonteerd komt ook heel vaak voor ( werk bij de vw) dan is de oude ring blijven plakken bij de beurt. . ff oliefiler eraf draain en controleren. en gewoon oude filter terug draaien

jeroen076 0

7 jaar

is al na gekeken. Daar ligt het niet aan. Ik ga straks als het weer een beetje meezit de sensor vervangen.

jimvanmil 0

7 jaar

Ok top. dan is dat al uitgesloten. laat maar weten hoe afloopt met de sensor

jeroen076 0

7 jaar

Ja toen ik je verhaaltje las dacht ik gelijk is get wel de juiste ,
En van uit daar kan je weer verder kijken mocht het blijven voor komen . Maar gezien olie op peil is , denk ik het wel .
Druk censor is iets wat belangrijk is,
Hebbe met een turbo op bouwen op een niet turbo blok. Een soort adaptor moeten maken oo de draaibank die ging op de olie filter plaats en daar ging de filter dan weer op, tussen stuk had ik ze gemaakt dat hij de olie om leide naar twee draadsokken daar olie voor de turbo aan gesloten , en de olie censor ging toen eerste keer ook niet uit, en als er iets belang rijk is dan is het wel olie druk , Maar de druk meter gaf aan dat het goed zat ,waarschijnlijk was het volume dat we er bij gemaakt hadden (tussen stuk plus leidingen ) de reden dat hij niet juist meer meten , maar een keer gas geven bleef hij ook uit,
Wat ook vaak is bij een auto massa of en stekker verbindingen die geoxideerd zijn , lijkt alle maal niet belang rijk maar gaat om ohm waarde .
Hoop dat het de censor is en anders lezen we het vast wel. 👍🏻

richard72 0

7 jaar

Ik heb de sensor (schakelaar) vervangen. Vanmiddag goed warm gereden en even lekker lomp mee gereden.
Geen storing meer gehad..

Vanavond toen ik weg reed was ik net de straat uit en begon hij weer met piepen. (Wel minder snel als voorheen i.i.g.) Toen ik terug naar huis reed heb ik weer stevig (niet als een omaatje) naar huis gereden en niets te zien verder aan de olie melding. Als het goed is moet er toch onderin ook een sensor zitten voor de oliepijl. Kan het misschien ook zijn dat de combinatie is van beide verkeerde sensoren die erop zitten. Die oliedruk sensor was van een Caddy namelijk. Zit nu een Facet Oliedruk sensor op en op kenteken en type motor nagekeken. Ik weet niet of omdat het een aftermarket sensor is nu die storing blijft komen.

Maar wat mij nu opviel is dat het gele motor lampje was gaan branden. Ik had dit probleem gisteren ook al.

Dit was uitgelezen.

Crankshaf timing missed.

Iemand ook ervaring met deze melding toevallig

jimvanmil 0

7 jaar

Wat bedoel je met piepen ?

olie peil censor heb je niet , hij meet de olie druk volume gewijd gaat dat , dus als men zeg olie peil is laag , dan is het eigenlijk zo dat er geen olie druk is
Maar je zeg dat je straat uit kwam en deed hij het weer , maar je hen het niet over olie lampje maar over een piel ?

Wat voor piep bedoel je

Je kan ook nog even met twee man. Een in de aut contack aan ( olie lamp brand dan)
En de ander met het stekkkkert van olie censor beetje wiebel kan een breuk in kabeltje zijn vlak bij stekker dat hij bij een Bocht of kuil even onderbreek . Maar ik lees niet dat hij aan ging toch ? Een ding moet je wel doen voor je weg rij voor Lopig olie pijlen steeds . Dst je zeker van bent

richard72 0

7 jaar

De piep die ik bedoel is van de oliemelding op het display. Blok loopt als een zonnetje verder zonder tikken of stotteren. Rijd verder heel lekker. Niet zo lekker als de MK4 1.8 20v die ik had maar dat is denk ik het gevoel.

De oliepeil is nog steeds over de helft van het vlak. Dus in orde. Heb ik vanmiddag weer gedaan.

Wat mij ook opviel is dat er op 2 plekken 2 snedes zitten waar ze waarschijnlijk al aan hebben zitten meten. Misschien verstandig om daar even los te knippen en een stuk nieuw ertussen te solderen met een goeie krimpkous eromheen ? Is dat i.i.g. uitgesloten dat het daar ik kan zitten. Vocht kan dan ook oxidatie veroorzaken. Of is er toevallig een connector voor te krijgen die ik er met een krimptool aan kan knijpen.

Maar ook dat het gele motor lampje was gaan branden. Ik had dit probleem gisteren ook al.

Crankshaf timing missed.

Is dat ook de sensor dat die vervangen moet worden ?

Komt steeds meer bij :P

Had vandaag ook de accu vervangen i.v.m. onbekende datum accu. Start ook een beetje moeilijk maar heeft bijna 5 weken stil gestaan. Zat een 44Ah in en nu een 60Ah.

Kreeg toen ook weer een melding van de stuurkolom sensor maar dat had met de uitlijning te maken. Even een paar goeie bochten gemaakt tijdens het rijden en was weer weg. (Kalibratie) Komt denk ik omdat de spanning even weg is geweest.

jimvanmil 0

7 jaar

zou je nou , net als voyager al schreef, niet eerst eens de oliedruk laten meten. koud en warm. en em daarna ook eens met een goeie tester uitlezen, want t lijkt er voorzichtig op dat je toch ook weer een timingprobleem hebt. persoonlijk zou ik, als ik zo zou beginnen, de auto direct terug brengen naar de verkoper. ben een beetje bang dat je een auto gekocht hebt die je een hoop ellende en geld gaat kosten.

Ellende kan je toch altijd met een auto krijgen. Nieuw / oud maakt niet uit, is puur geluk hebben.

Maar wat mij opvalt is als ik op een 80 km weg rijd en een rotonde krijg ga je afremmen, neemt de afslag en daarna gas geven begint het olielampje. en als je op toeren bent dan is het weer oké totdat je weer afremt en weer gaat optrekken.

Maar het is i.i.g. niet meer zo erg.

Het zal toch niet door de Facet schakelaar komen of wel ?

Facet zit op 0,5 Bar met 15% tolerantie

Ander varianten zitten op 0,3 en 0,6 Bar

Zou het daar in zitten dan?

jimvanmil 0

7 jaar

ik moet wel zeggen dat onze ervaringen met veel aftermarket sensoren en schakelaars niet erg positief zijn.

Ja olie druk laten meten , kan nu heel de wereld bedenken enz ,
Eerste stap was(. Omdat je aan gaf diepasv vervang had ) dat censor de juiste was. Heb je gedaan 100%nu is het nog moet je niet twijfelen aan dat die niet goed is!

Met ander worden zou olie druk moeten zijn gezien je olie peil in orde is.
Dus niet rijden en kijken of het wel of niet op treed de storing . Want dan lezen we straks ,
Hij deed het paar keer en toen bleef hij branden , tot ik nu te voet naar huis loop want motor is vast gelopen !!

richard72 0

7 jaar

Maar watever

richard72 0

7 jaar

maar waarom eerst sensor vervagen zonder werkelijke druk te meten???

jeroen076 0

7 jaar

Eerst dingen uitsluiten voor onderdelen verv. Dit is net zoiets als eerst schieten en dan vragen stellen :)

jeroen076 0

7 jaar

Maar ff wat anders , wie heeft het onderhoud gepleegd en de ketting verv en waarom? dealer? historie vd auto bekend? schade misschien?

jeroen076 0

7 jaar

en kijk eens onder de auto . zit er in het carter een oliePIJLsensor? zwart ding met 3polige stekker

jeroen076 0

7 jaar

[quote=jimvanmil]Beste mensen,

Ook tijdens het rijden is het zo dat het piepje tussendoor nog geregeld te horen is en het olielampje blijft knipperen. Verder geen stop melding in het display.

Jim[/quote]

Als je echt een oliedrukprobleem had gehad dan zou er een rood lampje met STOP moeten optreden maar volgens jou was dit niet het geval? waarom dan denken aan de druk? en je hebt hem ook aan de comp gehangen en gaf hij een timing probleem aan . dit rijmt ook niet bij mij aangezien de oliepomp wel wordt aangedreven door een klein kettingetje aan de krukas tandwiel dus ik zou eerder denken dat je daar moet zoeken

jeroen076 0

7 jaar

Als ik het goed heb en zo uit mn hoofd is er om dit euvel te verhelpen een software update.....

Grt. Paul

P. Kelder 0
badge

7 jaar

Olie druk zo maar weg vallen ,? Net na dat je beurt heb gegeven en ook olie censor heb vervangen lijkt 100% geen toe val dat of je heb verkeerde censor of kabel breuk gemaakt niet ineens olie druk weg,
En het verhaal zegd dat hij ee mee rij en als druk weg zou gevallen zijn had hij al stil gestaan .

En censor vervangen omdat niet juiste is ,

En het verhaal is gewoon stap 1
In dit verhaal,!!
Als er zo maar zonder reden olie lampje aan gaat begin je met olie druk, dat is dus controleren of censor niet stuk is!! Maar olie druk meten is nu de twede stap niet gaan rijden lijk me heel wijselijk

richard72 0

7 jaar

Kijk wat Paul nu typte zijn dingen waar je wat aan heb , want kan zo maar op gelost zijn . Hoop dat men advies op neem , Ps is toch mooi dat men help mee oplossing te zoeken , ik vindt dit echt mooi. Want meeste weten dat op afstand het moeilijk is

richard72 0

7 jaar

Heren

Heb het topic een klein beetje opgeschoond om het leesbaar te houden.
Jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk. Een goede meting en de juiste onderdelen volstaat een snelle oplossing van problemen.

Moderator Problemcar

Morgen gaat de auto terug naar de garage... Inmiddels niet meer dan 15 KM gereden i.v.m. de onzekerheid van de oliedruk. Moet wel zeggen dat de afgelopen dagen hij maar 2x kort een melding heeft gegeven m.b.t. de olie. Morgen word de carter i.i.g. open getrokken en naar de staat van de oliepomp gekeken uit voorzorg en de oliedruk word nagekeken. Ook is er een nieuw zeefje besteld. Nokkenassensor is vervangen. Zat een scheurtje in. Nokkenas positie sensor word nog vervangen deze week. Kwam er ook achter dat er 10W40 in zit. i.p.v. 5W30. (Kaartje aan de zijkant bij de zekeringenkast) Ik weet niet of dit de oorzaak zou kunnen zijn en wat de reden is waarom deze olie erin gedaan is. Hoor hier en daar verschillende meningen over i.v.m. de leeftijd van de auto.

jimvanmil 0

7 jaar

We zijn met ze alle erg benieuwd wat het zal brengen ,

richard72 0

7 jaar

Vandaag bij de garage geweest. (Staat er nog). Oliedruk niet helemaal in orde (Net op het randje). Oliepomp is nieuw, carterpijpje/zeef is nieuw Ketting is nieuw motor-flush is gedaan. (Voordat de auto gekocht was). Nu zagen ze dat de lagerschalen beschadigd waren.

jimvanmil 0

7 jaar

Dus helaas toch. Dat zou de reden van te koop aanbieden kunnen zijn.

voyager 0

7 jaar

Het blok word nu helemaal nagekeken van onder in de 1e instantie. Dan kijken of de druk weer stabiel is. Als deze nog niet tegen de 3 bar aan zit dan gaat de kop eraf ben ik bang voor. De garagehouder baalde er ook van i.i.g. Die wist dit ook niet. Maar wel bereid is om dit netjes op te lossen.

Zal ook de reden zijn waarom de distri helemaal vervangen is door de vorige eigenaar. Zal het blok al een keer een optater gehad hebben vóór de rivisie.

Ik ben i.i.g. blij dat ze al iets gevonden hebben. Hopen dat de rest naar boven wel meevalt.

jimvanmil 0

7 jaar

Topic kan dicht en probleem blijft open staan omdat auto niet meer in het bezit is van mij.

jimvanmil 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.