Volkswagen Golf III : Golf3 '95 ECU raakt na reset telkens weg kwijt

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 66kw

Na vele problemen geanalyseerd te hebben en eerst de G3 installatie de schuld gegeven te hebben lijkt het volgende het probleem:

na reset van de ECU (accupolen loskoppelen voor 10 min) loopt de auto zowel op benzine als op gas perfect; starten in 1 keer, overschakelen van gas naar benzine en weer terug gaat perfect ook meerdere malen.
Geen vermogens verlies en auto lijkt op en top te rijden en mooi stationair.

Echter na zo'n 50 km op gas lijkt de ECU zichzelf iets in te leren wat niet hoort. De auto gaat steeds slechter op benzine lopen om uiteindelijk na 100 tot 150 km niet meer op benzine te kunnen lopen;

zelfs het loskoppelen van de gasinstallatie heeft geen zin (dus geen rijk mengsel of afsluiters die niet werken).

Hij loopt altijd perfect op gas, ook wanneer hij niet meer op benzine loopt; echter heeft hij wel het probleem na die inrij periode dat wanneer ik onbelsat het toerental naar 2000+ rpm gas geef dat hij dan automatisch weer terugvalt tot 1100 om weer terug te gaan naar 2000+ en dan weer terug vallen; als een vicieuze cirkel dus.

Wanneer ik de accu weer ontkoppel voor een paar min dan start de auto daarna weer perfect en kan ik er weer tegenaan voor 50 tot 80 km, voordat de kuren weer beginnen.

De lambda sonde is vervangen en ik verdenk die niet omdat hij na rest het wel doet. Wat kan de ECU beinvloeden dat hij zichzelf gekke parameters gaat instellen? Kan ik de leercurve van de ECU uitschakelen?

Ik ben bezig met het krijgen van een VAGCOM kabel voor de OBD2 poort, zodra ik die heb zal ik wat codes hier neerzetten. Ik heb het niet voor elkaar gekregen knippercodes te krijgen (althans mij is het niet gelukt).

Dus wat ik kan uitsluiten:

Ontsteking (mechanisch): kabels, bobine, distributor, bougies
Te rijk/te arm: i.i.g. niet door de aanvoer/afvoer van een van beide brandstoffen
luchtaanvoer
Vacuumsysteem.

Om een of andere reden denkt de ECU zich dus te moeten aanpassen aan de gas omstandigheden welke blijkbaar funest zijn voor benzine.

Iemand een idee?

Pfizter

Geplaatst door Pfizter (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

steef11065 (0), 15 jaar geleden

Heb je weleens geprobeerd om na de reset een tijdje op benzine te rijden zodat hij de waardes van benzine goed inleert?
Ben benieuwd

Pfizter (0), 15 jaar geleden

Nee, dat heb ik nog niet geprobeert, maar ik heb afgelopen weekend uitgebreid gesproken met een monteur die zowel op benzinevlak als gas vlak e.e.a. weet (had de indruk dat hij veel wist, zeker m.b.t. de golfjes gezien hoe snel hij het blok uit een golf trok en weer aan de praat kreeg).

Hij gaf aan dat de ECU van een Golf 3 niets kan leren; hij kan alleen maar aansturen, ingeleerd worden en foutmeldingen uitgeven, maar zelf leren kan hij 0.0; dus doet hij het eens, dan doet hij precies hetzelfde truukje 1000km later ook.

Dat betekent dat de ECU van de G3 installatie dus loopt te pielen/kloten. In hoeverre kan ik deze beinvloeden. Uiteraard langs de G3 specialist, maar ik probeer tot op de bodem uit te zoeken welk onderdeel precies loopt te plagen, voordat ik weer 100 euro onderzoekskosten lichter ben.

Wat kan ervoor zorgen dat de G3 computer gekke dingen gaat inleren/gaat aanpassen/ de ECU van de motor zelf gaat pesten zodat deze helemaal door de war gehaald wordt?

Weet bijna zeker dat het in het aanstuurcircuit/processor/computer zit en niet in de sensors want wannneer ik de accu eraf gehaald hebt doet deze het daarna perfect.........telkens inleren op benzine schiet natuurlijk niet op; want telkens als ik dan gesleuteld heb kan ik 30 euro aan benzine erin knallen :(.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.