Ik verdenk mijn G3 computer ervan mijn ECU te storen want wat is namelijk het geval:
Na een reset door het afkoppelen van de accu start en loopt de auto perfect op zowel gas als benzine; mooi rustig stationair op 800 rpm, geen geknijpt vermogen en start zowel koud als warm perfect. Overschakelehn is geen probleem van gas naar benzine en weer terug is geen probleem.
Echter na 50 km op gas rijden beginnen de kuren met benzine: starten gaat nog, maar hij is niet aan de gang te houden; des te meer km's ik erop heb zitten des te slechte rhij op benzine loopt; het begint met slecht stationair (erg onrustig) en bouwt dan geleidelijk aan op tot compleet onmogelijk aan de gang houden op benzine; op gas blijft hij perfect lopen.
Zelfs als ik de verdamper afkoppel van mijn gasklephuis loopt de auto niet: er is dus geen sprake van dubbel/te rijk mengsel.
Reset ik echter de boel weer (dus ontkoppelen accu) dan werkt alles perfect totdat er weer 50 a 60 km gereden is en de kwalen worden geleidelijk aan erger; na 150 km kan ik alleen nog maar net starten en dan meteen overschakelen op gas. Warm of koud het maakt niet uit.
Ik heb een G3 AEB-175 installatie met Landi Renzo verdamper. De lambda sonde is reeds vervangen; maar ik verdenk niet de sensoren omdat na een reset de auto meteen weer werkt; zowel benzine als gas.
Heeft de G3 computer een inleer curve wat mijn onsteking op benzine kan beinvloeden? Mij is verteld dat de ECU niets kan leren (uit zichzelf, alleen inleren) maar wat kan er in die 50 a 80 km gebeuren dat hij steeds beroerder gaat lopen? En belangrijker; wat kan ik eraan doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de temperatuursensor al gecontroleerd. Kan ook zijn dat je ecu defect is. Hebben wij met zo'n zelfde soort Golf eens opgelost (ivmde kosten) door de constante voeding op de ecu zo te schakelen dat hij met een schakelaar gereset kan worden, zodat je niet telkens de akku hoeft los te koppelen. is natuurlijk geen echte oplossing, maar voor auto's in deze prijsklasse moet je wel eens schipperen.
als je de auto eens " reset" en dan terwijl de accu er af ligt de G3 ECU los haalt, en dan weer aansluit kijk dan eens hoe het gaat. en heb je al eens uitgelezen ?
ik denk dat de benzinecomputer wegleert als de auto op lpg rijdt
controleer het lambdasignaal naar de benzinecomputer maar eens als de auto op lpg loopt
of als de auto naar het resetten juiste uitlaatgaswaardes heeft en na een tijdje rijden 10% co uitbraakt weet je genoeg
@ Siem: ja daar dacht ik dus ook aan, maar als ik een ritje naar mijn vriendin van 200 km ga maken dan kan ik elke 60 km die schakelaar indrukken op de snelweg; op zich werkt dat wel, maar is natuurlijk zoals u zelf aangeeft symptoom bestrijding. Ik vervang liever de hele ECU/Computer van de auto of de gasinstallatie.
@ Citroenmonteurtje; ik zal dat eens proberen, wel weer a 1.50 tanken maar als de diagnose dan duidelijk of bevestigd is!
@ Henk Kroezenga ik had ook al zoiest in gedachte, maar mij was verteld dat de ECU van de computer niets kan bijleren (uit zichzelf; alleen inleren); dus doet hij het vandaag, dan doet hij het morgen ook. Ik zal de Lamdba eens meten; onder de half V was het open, boven de half V dicht toch? Mocht dit het geval zijn; dat hij weggeleert wordt; hoe is dit het beste op te lossen is mijn vraag dan?
Ik zal komend weekend eens gaan meten met de Lambda's, wil het graag constructief opgelost hebben; APK technisch (pas volgend jaar) en onderhoud technisch; wil graag deze auto in goede staat houden.
Bij "onze" auto sloeg hij dus niet onder het rijden af, alleen bij stoppen voor een stoplicht. en dan ook niet altijd, dus resetten kwamn eens in de 2 weken voor. In jou geval is dat dan ook geen oplossing.
Ik wil graag weten welke signalen er tussen de ECU en G3 computer lopen; wat namelijk ook kan zijn is dat er een signaal niet goed is waarbij de G3 computer niet uitgeschakeld / gepasseerd wordt wanneer ik op benzine overschakel; d.w.z. het kan dan kloppen dat de G3 computer inleert voor gas-omstandigheden, maar niet uitgeschakeld wordt bij benzine rijden waardoor de ECU gestoord wordt.
Overigens vraag ik me af wat nou fysiek het afslaan/slecht lopen veroorzaakt: ontsteking die uit de pas gaat, lucht toevoer (gasklephuis blijft gewoon open) etc.
Wordt er wel gek van, maar we komen er wel.
BDP singaal, toerental singaal, MAF(?), MAP (?), lucht temperatuur (?), brandstof druk.
Heb de instructie/gebruikersmanual van de fabrikants website gedownload;
het volgende plaatje laat zien dat er er slechts communicatie tussen de ECU en G3 computer is via de grijze draad, welke origineel naar de Oxygen sensor liep (dus niet de Lamdba zo lijkt het). De info van de Tacho en Throttle pakt hij parallel van de ECU (ik kan ook de draadjes achteraf toegevoegd op de sensors zien):
[url=http://img404.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img404.imageshack.us/img404/3021/...[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img]http://img404.imageshack.us/images/thpix...[/img][/url]
Er lijkt dus een probleem te zijn met de LMM (dat is toch de Oxygen Sensor); hoewel ik die nog niet in mijn motorruim heb gelocaliseerd.
Voor de geinteresseerde; de complete instruction manual is te downloaden/zien op:
http://www.aeb.it/products/feedback-syst...
Rechtsonderin staat de instruction manual (pdf-file)
LMM is Lucht Massa Meter en de Oxygen Sensor is de Lambdasensor
Ja, dat dacht ik dus ook, maar enerzijds staat in de documentatie dat hij naar de Lambda sensor kijkt, anderzijds staat er dus in het schema de LMM en niet de Lambda; hoe, volgens dit schema, krijgt de G3 computer zijn feedback van de Lambda. Anderzijds staat er nergens in de documentatie hoe de G3 computer op de LMM reageert; echter wel wat hij met de info van de Lambda doet; zou dit een fout zijn of zie ik iets constructiefs over het hoofd?
I.i.g. dit weekend ga ik alle kabels na pluizen; lettelrijk uittekenen welk draadje waar naar toe loopt en dan post ik hier wel het elektrisch schema. Dan kunnen "we samen" (gezellig he?) kijken waar de schoen nou knelt; want in den rondte gaan proberen is niet echt constructief; het moet iets regeltechnisch zijn wat beinvloed wordt door een leercurve :S.
We zullen zien.
BDW natuurlijk bedankt voor jullie hulp alvast!
Dolf, door middel van een relais moet je de lambdasonde van de benzinecomputer loskoppelen als de motor op gas draait. De benzinecomputer gaat "open loop"en leert zodoende niet weg. Heel kritisch bekeken kan het AEB-doosje met uitsluitend kijken naar het lambdasingaal nooit G3 zijn. Maar wat doet het er toe als je daarom maar 9 Euro per maand extra betaald omdat je met G3 rijdt.
Ja zoiets dacht ik dus ook, heb gisteravond uitgebreid de documentatie lijn voor lijn gelezen; hoewel het best een summiere instructie is staan er toch dingen in waardoor ikhet zelfde ging denken als Hakeem.
Er staat letterlijk in de text dat ze met de Oxygen Sensor de Lambda bedoelen; dus vziw doen ze niets met de LMM; ik kan hem ook niet vinden in mijn auto (ergens in het luchtaanvoer circuit/mechanica).
Er zijn 2 relais' opgenomen in het circuit: 1 tje vanuit de lambda naar ECU en G3 computer en de ander voor een fuel-cut off van verdamper naar gashuisklep; die laatste heb ik eruit geknalt omdat de G3 computer om de haverklap bij constante snelheid die cut-off activeerde wat resulteerde inhouden tijdens constant rijden.
Dus ik zou het moeten zoeken in het open-loop relais; die weet ik wel te vinden en nameten lijkt me geen onmogelijke taak. Daarnaast trek ik komend weekend alleen de G3 computer van de spanning en niet de ECU om te kijken of hij het dan wel goed doet; uitsluiten wanneer de ECU op spanning blijft of de problemen over zijn; zodat ik zeker weet dat het in de G3 computer zit.
Ik ga de open-loop relais nameten. Overigens wat van de ECU gaat in open-loop? Het signaal van de Lambda Sonde?
Interessant probleem. Volgens mij heb je hetzelfde motortype als ik (ADZ, eventueel ABS; in elk geval Mono-Motronic) in dezelfde auto. Bij mijn weten heeft die geen LMM. Zal vanavond nog even in de Etzold kijken.
Ik kan verder niets bijdragen maar blijf meelezen.
Succes, Thijs
Beste,
Je installatie is een geregeld venturi-systeem. Bij een dergelijk systeem wordt via een stappenmotor meer of minder gas toegevoerd, afhankelijk van de feedback van de lambda sonde. Omdat de stappenmotor maar beperkt kan reageren, en ook niet geweldig snel, werkt dit enkel als de basisinstelling van de installatie dicht bij lambda=1 geregeld is. Indien niet, kan de stappenmotor onvoldoende compenseren, en krijg je een te rijke of te arme instelling. In een dergelijk geval is het mogelijk dat de benzinecomputer gaat "wegleren". Bij een te rijke instelling bijv. gaat de benzinecomputer zich steeds armer instellen. Er verandert echter niets vermits je op gas rijdt en die te rijk blijft. Dus na enige tijd staat de benzinecomputer zo arm mogelijk. Schakel je vervolgens op benzine, staat die veel te arm en is er met de auto niet meer te rijden.
Het is typisch voor een dergelijk systeem dat na verloop van tijd de basisinstelling zo fel gaat afwijken dat er niet meer geregeld kan worden. De aard van de regeling maakt dat het regelbereik eigenlijk vrij klein is. Bij een te groot regelbereik zou het systeem regeltechnisch instabiel worden (telkens schommelen tussen min en max waarde).
Er is geen communicatie tussen LPG-computer en benzinecomputer. Beide regelingen werken afzonderlijk, maar gebruiken wel gedeeltelijk dezelfde inputs. Dit betekent niet dat ze communiceren. Maar zoals boven beschreven kan een foutieve LPG-regeling wel de benzinecomputer beïnvloeden, omdat die "leert".
Wat moet er nu gebeuren :
De Leonardo computer is uit te lezen via een seriële verbinding en de juiste software op je laptop. Die zal je moeten hebben. Bij warme motor sluit je de laptop aan. Via de software kan je naar de verschillende instellingen kijken. Eventueel kan je eerst een stukje rijden met de laptop aangesloten. Dan zie je of hij (soms) regelt of niet. Staat hij nu bijv. te rijk, dan zet je de instelling op de verdamper iets armer en kijk je of hij nu goed regelt (in het volledige vermogen- en toerenbereik). Welke instellingen je juist moet veranderen op de verdamper en in de software, is zo niet te bescrhrijven, dan heb je een boek van 10 blz. Het resultaat moet zijn dat de controller over een zo groot mogelijk gebied goed kan regelen. Niet teveel instelling tegelijk veranderen en je gezond verstand gebruiken.
Als dat in orde is, reset je de benzinecomputer (eventueel door batt. 15 min af te koppelen) en die zal nu niet meer "wegleren".
Vervolgens ben je klaar voor de volgende 50.000 km, want dit zijn heel duurzame motoren en kunnen heel goed tegen LPG. Wel normaal onderhoud doen natuurlijk.
Het kan ook zijn dat je gascomputer of stappenmotor defekt is en dat je daarom geen regeling meer hebt. Dat zal snel duidelijk worden met de laptop aangesloten.
Als je de vermelde procedure niet zelf kan uitvoeren of je hebt de software niet, zal je iemand moeten vinden die je kan helpen. Best iemand die vertrouwd is met een geregeld venturi systeem (best Leonardo) en niet iemand die zomaar op goed geluk komponenten begint te vervangen.
Succes. Met wat gezond verstand is het op zich niet zo moeilijk op te lossen.
16 jaar
als je het schema bekijkt zul je zien dat je de signaaldraad v/d lambdasonde moet onderbreken(hoeft geen extra relais tussen)
het relais cq onderbreking wordt verzorgt door de lpg computer als deze op lpg rijdt
lambda simulatie is te programmeren dwz 6 verschillende type,s en als open/ground/standard square wave en constructed square wave
Okey, het volgende ben ik afgelopen weekend achtergekomen:
Er zit duidelijk iets niet goed met de lambda sensor en verbreek relais:
Voor zover ik kan zien is dat de het lamdba signaal naar de ECU gesloten wordt wanneer het relais geactiveerd wordt door de G3 computer; echter de G3 computer zijn Lambda signaal zit parallel aan die van de ECu en dus: wanener de ECU geen signaal heeft, heeft de G3 ook geen signaal. Als de ECU wel een signaal krijgt, krijgt de G3 ook een signaal.
Nu heeft dit relais een normally open en een normally closed pinning: ik zou denken dat de ECU op de normally closed moet en de G3 op de normaly open. Wanneer de G3 computer het relais dan activeerd dan wordt het lambda signaal naar de ECU verbroken en juist naar de G3 gesloten.
Kan dit kloppen? Dus het signaal moet van lambda naar ECU moet verbroken worden wanneer de G3 installatie actief is.
Verders ben ik erachter gekomen dat het resetten van de G3 computer alleen geen zin heeft; wanneer ik de ECU op spanning houdt en de G3 computer ontkoppel van de accu blijft het probleem zich voordoen; dus de ECU leert zichzelf toch iets wat niet goed is.
Graag bevestiging of ik de ECU op de normally closed moet zetten en de G3 op de normally open pool van het relais.
EDIT ik heb bovenstaande 2 reacties nog niet gelezen! Heel erg inzichtsvol. Ik heb afgelopen week mijn G3 inleeskabel + software gekregen dus komend weekend proberen mijn computer uit te lezen. Maar ik denk nogmaals dat het circuit van de Lambda niet in orde is. Ik zal vnd ene elektrisch schema maken van de situatie nu.
Ik heb een Golf 3 gehad met de 1,8 motor en deze gasinstallatie. Bij mij was er geen relais voor de lambda sonde. Die blijft gewoon verbonden naar de benzine ECU. Bijkomend komt er een verbinding naar de LPG Controller.
Zoals boven beschreven : als de installatie goed geregeld is, is dit geen probleem.
16 jaar
Ik heb het probleem gevonden; de lambda sensors had zijn signaal via een relais afgetapt naar de ECU en G3 computer. Leuk, maar op het moment dat de gas instalaltie werkt (dus op gas rijdt) bleef de ECU de lambda signalen krijgen; dus tegenstribbelen indd
Los getrokken en gewoon het signaal via de G3 computer laten lopen zoals op het schema en nu rijdt ik al een week en 600 km verder zonder problemen: start problemen weg, vermogen, geen stotteren, en natuurlijk op benzine alswel op gas als een zonnetje.
Bedankt!
En dat probleem is veroozaakt door het afkoppelen en weer aansluiten van de accu? Maak dat de kat wijs.
Ja, graag. Als u een klein beetje terug leest kunt u zien dat de ECU zichzelf iets inleert na de reset. Het is niet veroorzaakt, dat is een symptoom.
Dus; na reset begint de ECU met lege parameters. Nu ja de Lambda signaal niet afgesneden wordt naar de ECU terwijl hij op gas loopt probeert de ECU tegen te werken als reactie op wat de G3 computer doet. Op gegeven moment heeft de ECU zichzelf dus de maximale waardes ingeleerd waardoor hij beroert op benzine loopt. (hij probeert te overcompenseren).
Nu het lambda signaal afgesneden is doro de G3 computer (door de juiste bedrading vast te zetten), krijgt de ECU die waardes niet meer waardoor hij niet bij gaat leren als de auto op gas rijdt.
Dus resetten is niet de oorzaak, dat is juist een tijdelijke oplossing.
[quote]Beste,
Je installatie is een geregeld venturi-systeem. Bij een dergelijk systeem wordt via een stappenmotor meer of minder gas toegevoerd, afhankelijk van de feedback van de lambda sonde. Omdat de stappenmotor maar beperkt kan reageren, en ook niet geweldig snel, werkt dit enkel als de basisinstelling van de installatie dicht bij lambda=1 geregeld is. Indien niet, kan de stappenmotor onvoldoende compenseren, en krijg je een te rijke of te arme instelling. In een dergelijk geval is het mogelijk dat de benzinecomputer gaat "wegleren". Bij een te rijke instelling bijv. gaat de benzinecomputer zich steeds armer instellen. Er verandert echter niets vermits je op gas rijdt en die te rijk blijft. Dus na enige tijd staat de benzinecomputer zo arm mogelijk. Schakel je vervolgens op benzine, staat die veel te arm en is er met de auto niet meer te rijden.
Het is typisch voor een dergelijk systeem dat na verloop van tijd de basisinstelling zo fel gaat afwijken dat er niet meer geregeld kan worden. De aard van de regeling maakt dat het regelbereik eigenlijk vrij klein is. Bij een te groot regelbereik zou het systeem regeltechnisch instabiel worden (telkens schommelen tussen min en max waarde).
Er is geen communicatie tussen LPG-computer en benzinecomputer. Beide regelingen werken afzonderlijk, maar gebruiken wel gedeeltelijk dezelfde inputs. Dit betekent niet dat ze communiceren. Maar zoals boven beschreven kan een foutieve LPG-regeling wel de benzinecomputer beïnvloeden, omdat die "leert".
Wat moet er nu gebeuren :
De Leonardo computer is uit te lezen via een seriële verbinding en de juiste software op je laptop. Die zal je moeten hebben. Bij warme motor sluit je de laptop aan. Via de software kan je naar de verschillende instellingen kijken. Eventueel kan je eerst een stukje rijden met de laptop aangesloten. Dan zie je of hij (soms) regelt of niet. Staat hij nu bijv. te rijk, dan zet je de instelling op de verdamper iets armer en kijk je of hij nu goed regelt (in het volledige vermogen- en toerenbereik). Welke instellingen je juist moet veranderen op de verdamper en in de software, is zo niet te bescrhrijven, dan heb je een boek van 10 blz. Het resultaat moet zijn dat de controller over een zo groot mogelijk gebied goed kan regelen. Niet teveel instelling tegelijk veranderen en je gezond verstand gebruiken.
Als dat in orde is, reset je de benzinecomputer (eventueel door batt. 15 min af te koppelen) en die zal nu niet meer "wegleren".
Vervolgens ben je klaar voor de volgende 50.000 km, want dit zijn heel duurzame motoren en kunnen heel goed tegen LPG. Wel normaal onderhoud doen natuurlijk.
Het kan ook zijn dat je gascomputer of stappenmotor defekt is en dat je daarom geen regeling meer hebt. Dat zal snel duidelijk worden met de laptop aangesloten.
Als je de vermelde procedure niet zelf kan uitvoeren of je hebt de software niet, zal je iemand moeten vinden die je kan helpen. Best iemand die vertrouwd is met een geregeld venturi systeem (best Leonardo) en niet iemand die zomaar op goed geluk komponenten begint te vervangen.
Succes. Met wat gezond verstand is het op zich niet zo moeilijk op te lossen.[/quote]
Bovenstaand verhaal van Harald4118 in dit draadje is erg duidelijk, en nu naar 3000 km begint me gasinstallatie te zeuren.
Ik heb een VAGCOM kabel om OBD uit te lezen (is ook gelukt) en de leonardo millenium kabel om de gasinstallatie uit te lezen (is ook gelukt).
Probleem:
1 van de 10 keer als ik gas geef lijkt het net of er 1 cilinder misslaat als ik even snel het gas intrap, ontkoppelt; echter alleen op gas en niet op benzine. Van die 1op 10 met optrekken moet ik eerst even gas geven (boven 1100rpm) om dan pas koppeling op te laten komen omdat er een kans is dat de motor het niet trekt.
Het lijkt erop dat de stappenmotor soms of te traag is of dat hij te rijk/arm mengels geeft omdat hij te snel moet reageren. Nu zie ik via de software dat mijn gascomputer de lambda waarde hele tijd varieert van groen naar rood en weer terug.....niet echt stabiel; hoewel via de VAGCOM de waarde wel netjes 1.0 op benzine is en 0.8 op gas.
MOet ik de verdamper juist rijker of armer stellen?
Hij zal waarschijnlijk op die moment iets te arm staan. Ik zou proberen hem iets rijker te zetten op de verdamper (met de lage toereninstelling). Maar dan wel controleren of hij niet te rijk staat.
Sommige venturi systemen krijg je niet over het hele toerengebied goed geregeld. Dan moet je er mee leren leven.
Succes, Harald.
16 jaar
Hoi hele uitzoekerij dolf.
Als antwoort op je vraag of je hem rijker of armer moet zetten,moet je goed weten wat je rijker of armerzet.
als je hem stat op gas laat lopen en je kijkt in naar de stappen motor stand in het lpg programa,
moet deze niet te laag staan,op het moment dat je dan gas geeft kan hij niet snel genoeg open lopen en houd hij dus in!!
Dus stat laten lopen op gas en dan op de verdamper de stat schoef in draaien zodat de stappen motor open loopt,
tot op het punt waar hij op toeren staat te regelen[dat dus even van te voren bekijken].
Dan staat hij precies goed en als je daan gas geeft hoeft de stappen motor niet open te lopen en trekt hij prima op.
Succes Gr Leo
Hoi,
het is een klein tijdje geleden opgelost, maar door enorme hectiek vergeten hier het antwoord neer te zetten;
het probleem bestond uit 2 delen:
1 relais van lambda was compleet verkeerd aangesloten; relais ertussen uit gehaald en het signaal via de g3 computer gekoppeld; geen gekke dingen meer.
2 bobine bleek stuk te zijn; uit wanhoop ding vervangen door eentje van een blokje wat ik had liggen en alle problemen zijn weg. Ik had nog wel zitten pielen met armer/rijker maar dat had destijds geen zin; de lambda waarde bleef netjes schommelen en geregeld worden, maar uiteindleijk het vervangen van de bobine heefta lles opgelost. Blijkbaar was de vonk niet sterk genoeg meer om lpg te ontbranden, of niet regelmatig genoeg.
Heb wel kleine verbetering kunnen aanbrengen in de verdamper, maar het scheelde niet veel en die schroefjes zijn zo enorm gevoelig :S.
I.i.g top voor de hulp!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar