Volkswagen Golf 4 1999: (Golf4) Koelvloeistof en olie gemixt in de motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handmatig, Motorcode: AKL, Motorinhoud (cc): 1600

Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb een golf 4 1.6 benzine uit 1999, motorcode AKL 101 PK.

Kort geleden kwam ik erachter dat de koelvloeistof reservoir erg snel leeg ging. Ik dacht aan een lekkage. Ik heb hem toen naar de garage gebracht en na inspectie zeiden ze dat de radiator lek was. Vervolgens de radiator en de thermostaat nieuw laten vervangen. (Radiator was zichtbaar kapot...)

Geen 3 dagen later brande het lampje van te weinig koelvloeistof weer tijdens het rijden. Vervolgens heb ik deze bijgevuld om verder naar me werk te rijden.
De volgende dag wilde ik de auto naar de garage brengen, maar ik voelde dat hij haperde en niet verder wilde rijden.(Wat men voelt bij te weinig olie...)
Wat bleek, ik controleerde de olie en zag dat deze bruin was, conclusie olie en koelvloeistof waren gemixt in de motor :/ 

Auto door anwb naar de garage laten brengen. Daar zeiden ze dat de koppakking waarschijnlijk kapot was. Afijn, koppakking laten vernieuwen (kop werd natuurlijk geslepen....). Toen hebben ze ook direct de waterpomp gecontroleerd maar die was in orde. Alle slangen waren ook in orde.

Auto daarna naar huis gereden. Dag later brandde het lampje weer, te weinig koelvloestof!
Het dopje van de reservoir opengedraaid, waarna ik hoorde en zag dat de rest van het water erin alles werd leeggezogen en dus helemaal leeg was. Op de grond geen druppel te zien...

En ja hoor weer was de olie en koelvloeistof gemixt in de motor...!!:(

Wie heeft raad?? Wat zou er nu weer kunnen zijn? Kan dit een gescheurde cilinder zijn??
Alle tips en info zijn welkom en alvast erg bedankt!

Rowww

Geplaatst door Rowww , lid sinds 3 dagen geleden

5 Reacties

lange-frans, 3 dagen geleden

terug gaan naar garage en vragen hoe dit kan gebeuren. hebben ze dat onderblok niet na gekeken op scheurtjes ... geen compressie test gedaan .....gewoon domweg pakking vervangen ....en koelsysteem ook niet met druk gemeten op lekkage?

kaleido 1 PRO, 3 dagen geleden

Motor heeft toch een warmtewisselaar , deze is vermoedelijk lek.

Rowww, 3 dagen geleden

Goeie avond,
Dank voor de reacties!
@lange-frans
Ik ben bang van wel ja, ik zelf heb helaas niet die technische kennis, maar hun blijkbaar ook niet... Uiteraard ga ik terug naar de garage en verhaal halen. Ze hebben me nu al zo veel geld in laten steken. Wist uiteraard niet van te voren dat het zo uit de hand zou lopen, had hem dan meteen weggedaan...(achteraf...).

@kaleido
Ik had uiteraard zoals jij aangeeft ook op internet gelezen dat het de warmtewisselaar kan zijn.
Echter helaas, daar gaan we weer....:
"het kan dat zijn"...+ >repareren= >onsuccesvol= - €€€

Vond het niet erg om in het begin geld erin te steken, als het probleem maar opgelost werd, echter ik zit nu in een spiraal helaas... naar de sloop: alles verliezen / meer geld erin steken met de kans op weer onsuccesvol :x
Hoe zeker ben jij trouwens hiervan?

Morgen maar na me werk langs de garage gaan en kijken wat er dan gaat gebeuren. Uiteraard ga ik nog wat verdiepen op de warmtewisselaar en dan beslissen. Ik houd jullie op de hoogte :-)

Hans4040 PRO, 3 dagen geleden

Als het een BOVAG aangesloten garage is heb je recht op 6 maanden garantie op de reparatie...

ferdinand, 3 dagen geleden

Als hij geen sentimentele waarde heeft,gewoon weg doen.Is een bodemloze put.Ik vind dat de garage hier wel een opmerking over had kunnen maken.Zijn auto,s van een paar honderd euro.
Ferry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf 4 of stel zelf een nieuwe vraag.