Volkswagen GOLF 2014: GTD Koelsysteem

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: CUN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 135

Goedenavond,

Ik ben in het bezit van een GTD uit 2014 met nogal wat problemen.

Een jaartje geleden heb ik schade gehad aan de onderkant wegens een grote kuil in de weg. Schade aan het koelsysteem waarbij een slang is vervangen.

Na een hele tijd bouwde het koelsysteem steeds te veel druk op zodat het koelwater uit het reservoir werd gegooid. Meerdere keren bij de VW dealer geweest alleen konden ze niks vinden. Uiteindelijk na 6x terug te zijn geweest omdat ik om de haverklap stil stond, hebben ze de koppakking vervangen. Deze is niet gevlakt en er is een hele korte diagnose gesteld.

Nu heb ik nog steeds dezelfde problemen en is de auto bijna niet te rijden. Het koelsysteem bouwt te veel druk op en ook tijdens stilstand loopt het koelwater langzaam weg. De VW dealer geeft geen gehoor aan garantie omdat de auto is aangepast door JD. De VW dealer geeft aan dat de tune de oorzaak is van het probleem. Meerdere andere garages geven echter aan dat dit onzin is en dat het probleem waarschijnlijk ergens anders zit. Een diesel specialist gaf aan dat ook de intercooler heet had moeten worden afgeperst, dit is niet gebeurd door de VW dealer.

Stel dat de koppakking niet het probleem was en het altijd in de intercooler heeft gezeten, geldt dit dan als een verkeerde diagnose? Stel dat de kop niet gevlakt is en er daardoor nog problemen zijn, is dit bijvoorbeeld een wanprestatie van de dealer?

Ik ben inmiddels bijna €3000,- verder en zit met een auto die niet te rijden is. De dealer gooit het op de tune en wil dus geen garantie geven. Dit terwijl de auto al vanaf het begin getuned is en ze deze ook zo hebben aangenomen voor reparatie en onderhoud.

Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering inmiddels ook ingeschakeld. Hoe sterk denken jullie dat mijn rechtspositie is in deze situatie?

Reacties worden zeer op prijs gesteld waarvoor dank!

dennis1990

Geplaatst door dennis1990 (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

boertje1000 (0) PRO, 4 jaar geleden

de kop had gevlakt moeten worden je kan er op wachten dat anders het probleem terug komt en ik zou hem ook laten afpersen zodat je zeker weet dat er niet inwendig een scheurtje of iets dergelijks zit, aangezien het meestal geen goedkope reparatie is bij de dealer

Martijnrmz (0), 4 jaar geleden

Goedendag,

De cilinderkop van Volkswagen mogen niet worden nabewerkt wat inhoud dat ze niet gevlakt mogen worden, zo staat dat in de reparatie handleiding.
De dealer had wel de cilinderkop kunnen laten afpersen dat hebben ze nagelaten. Wat u kunt doen is de EGR koeler laten demonteren en afpersen indien hier geen lekkage zit en je temperatuur meter niet boven de 90 graden uit komt na een rit (lees waterpomp of thermostaat functioneert niet) dan kan het bijna niet anders zijn dan een scheurtje in de cilinderkop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.