Volkswagen Touran: Hevig schokken DSG bij max. koppel 4-5-6 versnelling

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Hallo,

Al enige tijd heb ik serieuze problemen met mijn Touran uit 2005.
Het gaat om een 2.0 TDI met DSG bak.
De problemen begonnen rond de 110.000 km, ben nu bijna 25.000 km verder maar het probleem is er nog steeds.

Het probleem begint zich voor te doen als de motor warm is, temperatuurmeter staat dan op 90 graden.
in de eerste drie versnellingen is het probleem er niet, maar zodra de auto in de 4e versnelling of hoger zit en het toerental ergens tussen de 1600 en ongeveer 2200 toeren zit, gaat de auto hevig schokken als ik ga accelereren/versnellen. Tijdens dit schokken zie je de toerenteller ook licht schudden(1 a 2 mm op en neer).
Zodra het toerental boven de ongeveer 2200 toeren uitkomt is het schokken weer weg.
Het enige wat dan helpt is of gas terugnemen en langzamer accelereren, of handmatig terugschakelen naar een lagere versnelling, of heel veel gas geven(kickdown) zodat de bak automatisch terugschakeld, of hem in de S stand zetten zodat de bak later/bij een hoger toerental schakelt.

Ik kan het gevoel/situatie het beste uitleggen alsof je in een schakelauto accelereerd in een veel te hoge versnelling, de auto/moter kan zijn vermogen dan niet kwijt en gaat hevig schokken.

Nu ben ik al meerdere malen bij de garage geweest maar helaas tot op heden zonder resultaat. Helaas geeft de auto ook geen storing oid aan in de computer.
Het volgende is reeds gedaan:
- Olie, filters etc DSG bak vervangen
- Software bak uitgelezen, geen probleem.
- Tweede massa vliegwiel vervangen(DUUR).

Nu denkt men dat het wellicht in de mechatronic zit, ook dit is wederom een ontzettend duur onderdeel.

Wie o wie kent het probleem en weet de oplossing?

embo18

Geplaatst door embo18 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Enco (0), 12 jaar geleden

Hoi embo18,

Misschien weten deze mensen meer van uw probleem:

http://www.dsg-dokter.nl/index.htm

http://www.dsg-dokter.nl/producten/nl_cu...

Algemeen: Mijn gedachten:

Een DSG is een mooie uitvinding, maar het opschakelen na b.v. de4 de 5de, 6de (of 7de) versnelling levert soms problemen op omdat de DSG veel te vroeg opschakelt (om de uitstoot zo gering mogelijk te krijgen) naar de volgende versnelling. Dit is dan duidelijk hoorbaar, de motor wordt gewoon veel te zwaar wordt belast. (Als je in een handschakel auto ook zo gaat rijden, slaag je nooit voor je rijbewijs).

embo18 (0), 12 jaar geleden

[quote=Enco]Hoi embo18,

Misschien weten deze mensen meer van uw probleem:

http://www.dsg-dokter.nl/index.htm

http://www.dsg-dokter.nl/producten/nl_cu...

Algemeen: Mijn gedachten:

Een DSG is een mooie uitvinding, maar het opschakelen na b.v. de4 de 5de, 6de (of 7de) versnelling levert soms problemen op omdat de DSG veel te vroeg opschakelt (om de uitstoot zo gering mogelijk te krijgen) naar de volgende versnelling. Dit is dan duidelijk hoorbaar, de motor wordt gewoon veel te zwaar wordt belast. (Als je in een handschakel auto ook zo gaat rijden, slaag je nooit voor je rijbewijs).[/quote]
Bedankt voor de suggestie, ik heb komende week een afspraak bij de DSG-Dokter, hopelijk vinden zij het probleem, ik zal jou suggestie zeker meenemen.

Enco (0), 12 jaar geleden

Hoi embo18,

Bedankt voor de terugmelding!

Ben benieuwd of de DSG-Dokter zijn naam waar kan maken en uw problemen worden opgelost.

Zal nadat mijn 1.2 TSI met DSG is ingereden ook wijzigingen laten doorvoeren: Er wordt b.v. al bij 60 kilometer per uur naar de 7de versnelling geschakeld, wat de motor hoorbaar niet fijn vindt...

embo18 (0), 12 jaar geleden

Hierbij een update van mijn kant.

ik heb een bezoek gebracht aan de DSG dokter en hij constateerde dat het probleem niet in de bak zat!!!
Het probleem zat hem volgens hem in de pompverstuivers.......

Dat was weer even schrikken, weer een nieuw probleem dacht ik.
Maar de DSG dokter verzekerde mij dat dit het probleem echt zou oplossen.

Ondertussen twee verstuivers vervangen, cilinder 1 en 2, en jahoor het schokken is volledig verdwenen, en niet aleen dat, de auto rijdt weer als een zonnentje.

Geweldig!

DSG dokter bedankt!

Enco (0), 12 jaar geleden

Leuk de terugmelding!

Mazzel dat de mechatronic niet is vervangen...

Fijn te horen dat het probleem helemaal is opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.