Volkswagen Transporter: Hoge carterdruk Vastzittende zuigerveren??

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Diesel, Motorcode: JP 1.6

Beste lezer,

Ik heb een 1.6 diesel motor (motorcode JP) in een Transporter T3 gebouwd, na overzetten van carterpan, oliepeilstok, oliepomp, enz (want het blok ligt er gedraaid in). Nu slaat de motor heel slecht aan (alleen bij aanslepen), loopt daarna wel goed, ook stationair, maar heeft heel veel carterdruk, het spuit eruit bij de oliepeilstok.

Kan het zijn dat de zuigerveren vast zijn gaan zitten? Het blok heeft nl. (zonder kop) een jaar of vier stil gestaan (het blok liep toen wel goed). En als ze vast zijn gaan zitten, is er een methode om ze weer los te krijgen, bijvoorbeeld met een additief?

mvg,
Dennis


P.S. De kop is gevlakt en de klepgeleiders zijn vervangen en de kop is afgeperst, verder zijn de koppakking, distributieriem, spanrol, gloeibougies en de verstuivers vernieuwd.

Luchtgekoeld

Geplaatst door Luchtgekoeld (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

jan5047 (0) PRO, 15 jaar geleden

ik zou proberen met kruipolie in de cilinders te spuiten en een poosje laten staan (was de cilinderwand niet roestig)
succes jan

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

Gewoon uit elkaar halen; niet eens zo heel veel werk.

Jammer dat hij al ingebouwd is. had je achteraf beter eerst kunnen doen.

Cilinderwanden even opruwen met een stetje hoonstenen in de boormachine, nieuwe zuigerveren, lagerschalen van de drijfstangen vervangen en rijden maar......

Luchtgekoeld (0) PRO, 15 jaar geleden

Beste Jan,

Nee de cilinderwanden zijn glad. Ik vond kruipolie zelf ook wel een optie, maar ja het blok ligt gekanteld, dus dan blijft het aan 1 kant droog (of je moet er wel heel veel indoen). Dus dan moet het blok er toch weer uit.... en ja dan kun je idd net zo goed de zuigerveren vervangen...

Vraag 2 is dan: Kan dat van onderaf, of moet de kop er ook af?

mvg,
Dennis

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Helaas zal dan de kop er af moeten.

Hans

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

een ander optie
olie aftappen
carter en cilinders vullen met diesel en zo 2 dagen laten staan
en dan niet 3 liter in t carter maar echttot de rand van de vuldop
maar ikzou ook de motor evenloshalen en nieuwe veertjes monteren

Luchtgekoeld (0) PRO, 15 jaar geleden

Bedankt voor de dieseltip, dat is zeker een optie. Ik ga eerst eens kijken of het met motorflush lukt, dan de diesel optie proberen en als het dan niet beter wordt de motor 'even' loshalen.

Jullie begrijpen dat ik loshalen als 'last resort' wil houden, helemaal omdat het dus geen versleten zuigerveren betreft, maar vastzittende van het staan....

Luchtgekoeld (0) PRO, 15 jaar geleden

Motorflush (2 busjes van 400ml) geprobeerd, een uur laten lopen (moet em nog steeds aantrekken anders slaat ie niet aan) en geen resultaat. Nog steeds hoge carterdruk en na stilzetten pakt de motor ook (net) niet aan.

Ik heb de olie afgetapt en nu het blok vol diesel gezet (gaat 20l in :-) ). Ik d8 er nog net op tijd aan de nokkenas even los te halen, anders loopt het natuurlijk zo bij uitlaat of inlaatspruitstuk in. Ook diesel van bovenaf erin gezet via de verstuivergaten. Nu maar afw88.... (maar ik vrees dat het los moet).

Als ik de boel loshaal, zullen de krukaslagers, drijfstanglagers, drijfstangmoeren zeker ook vervangen moeten worden, net als controle van 'rechtheid' van de drijfstangen en 'rondheid' van de zuigers en cilinders? Of stekt dat niet zo nauw bij een diesel? (ik ben een luchtgekoelde benzine man, waar dat alles wel erg nauw stekt).

tedkroon (0), 15 jaar geleden

Stationair lopen geeft weinig drukverhoging en doet daarom niet veel. Je had indien mogelijk moeten rijden, al was het maar in zijn twee of zo.

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

wil je gewoon rijden, met de 40 kw die er in zit?? alleen de lagerschalen van de bigends van de drijfstangen vervangen; gaat ie weer rustig half miljoen mee...... verder niets, niet controleren ook. gewoon de hoonsteen er door, eventuele stootrand wel geheel weghalen!! en nieuwe zuigerveren. Verder gewoon gaan rijden.
moeren moet je idd vervangen, lagerschalen en moeren kosten zelfs origineel niet zo heel veel.....
Onderandere KolbenSchmidt (KS) maakt de orignele delen...... Ofwel als je die te pakken hebt zit je goed.

hoofdlagers van de krukas gebeurt bij dit type normaalgesproken niets mee.

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=tedkroon]Stationair lopen geeft weinig drukverhoging en doet daarom niet veel. Je had indien mogelijk moeten rijden, al was het maar in zijn twee of zo.[/quote]
Deze diesels zijn bekend om bij deze klacht op motorolie te gaan lopen; hij is dan bijna altijd ten dode opgeschreven..... Zou hier dus maar voorzichtig mee zijn........

Luchtgekoeld (0) PRO, 15 jaar geleden

bedankt!

(en ik heb er mee gereden)

Santa (0), 15 jaar geleden

Als de goedbedoelde info dan maar geen "mosterd na de maaltijd" is... ;)

Raf2889 (0), 15 jaar geleden

alle prokukten voor 99/100 lapmiddelen, als de zuigerveren roest bevatten heb je vast en zeker te maken met met stresscorrosion, wat zich later zal manifesteren in zuigerveerbreuk(en), denk ook aan de olie injectoren die zorgen voor de koeling van de zuigerbodems, elke cilinder heeft er een en de opening bedraagt amper 1.2mm...nu kan de motor goed draaien, maar let later op na een niet constante belasting.
Audi4 heeft de beste raad voor jou...ik zou zijn raad zeker opvolgen.

Luchtgekoeld (0) PRO, 15 jaar geleden

Yep, daar ben ik inmiddels achter :-). Diesel werkte ook niet (wel wat maar nauwelijks), maar het was het proberen waard. Blok gaat er nu uit en er komen nieuwe zuigerveren in plus drijfstanglagers en moeren.

Andere vraag: Kop moet los, dus ook nieuwe koppakking en bouten neem ik aan. Nu moeten die kopbouten na 1000 km nog eens nagetrokken worden. Hoe erg is het als je dat na 1500 km zou doen? Ik ga er nl. mee op wintersport en heb weinig zin om daar ter plekke die bouten te gaan zitten na trekken of op een koude parkeerplaats....

Raf2889 (0), 15 jaar geleden

verdraai de krukas zodanig dat de zuigers van de eerste en vierde cilinder in het BDP staan.
Meet de uitsteeklengte(overstek) van de zuiger boven het pasvlak.
De uitsteeklengte bepaalt de dikte van de te keizen koppakking.
Draai de krukas verder net totdat het DBP overschreden is, is belangrijk om te doen VOORALEER je de kop terug monteerd.(anders kan het zijn dat de pakking niet echt 100 procent zichzelf "zet".Let op de nieuwe koppakking OBEN markering.
Leg de kop erop en draai de bouten handvast aan.
Draai de serie bouten aan volgens het schema, heb je dat niet laat mij iets weten.
DE BOUTEN BIJ DIESELS MOETEN STEEDS VERVANGEN WORDEN, het zijn namelijk REKBOUTEN, later breken ze toch....
Dit is het aanhaal schema in NM FASE 1;40NM FASE 2;60NM FASE 3; +180graden FASE 4;+90graden de graden moeten in 1 keer met een starre sleutel aangetrokken worden.
Draai de moter warm (olietemperatuur minimum 50 graden celsius)verwijder het kleppendeksel en haal de bouten nogmaals in 1 keer aan met een starre sleutel 90 graden aan.KLAAR IS KEES.
Laat de moter draaien met het expansie vat open totdat alle lucht uite het koelsysteem verdwenen is (ZET DE KACHELKRAAN OPEN), GEEF GEEN GAS LAAT HEM RUSTIG STATIONAIR DRAAIEN.
SUCCES.

Raf2889 (0), 15 jaar geleden

Vooraleer ik het vergeet, NATREKKEN VAN DE KOPBOUTEN NA 1000 OF 1500 doe dat niet, daarvoor dienen die REKBOUTEN, om dat net niet te hoeven doen.De stressverdeling die opkomt tijdens het opwarmen van de blok gebeurt steeds in langsrichting daarom KIJK GOED DAT DE NIEUWE KOPPAKKING VAN HET METAAL TYPE IS, volkswagen heeft dat rond ongeveer 1994 bij die 1900 diesels goed ondervonden dat zij moesten van idee veranderen, koppakkingen werden week van de koelvloeistof.Voor jouw 1600 hebben zij dat inmiddels ook gedaan.
Nog EEN BELANGRIJK IETS, krukasbout aan de krukaspoelie heb je daar enig ervaring mee? aanhaalkoppel techniek om het aanhalen?

dila1967 (0) PRO, 15 jaar geleden

KRUKASBOUT van de krukaspoulie VERVANGEN!!!!!

Raf2889 (0), 15 jaar geleden

bout vervangen en aanhalen volgens 90Nm+90 graden met starre sleutel in 1 vloeiende beweging

mvg,Daniel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.