Beste forum gebruikers,
Ik rijd een vw lupo 1.4 16v met een KM stand van 117.000. Mijn probleem is dat het benzine verbruik hoog is. Ik rijd gemiddeld 1/11 - 1/12. Bij alleen maar snelweg kilometers rijd ik 1/14. Bij mijn gemiddelde waarde zitten ook redelijk wat snelweg km's. Mijn rijstijl is vrij rustig. Opschakelen bij max 2500 toeren. En op de snelweg niet veel harder als 120.
Ik ben verschillende malen naar de garage geweest. Hier hebben we het een en ander geprobeerd maar we zijn vastgelopen. Dit zijn de bevindingen:
- Geen storingscodes
- Verstuif beeld van de injectoren is op het oog goed. (getest door te demonteren en de auto te starten)
- CO waarde is op toeren 0.39%. Dit scheen hoog te zijn. Hier zit wellicht een probleem
- Lambda waarde is goed (1.02)
- HC uitstoot is 175 ppm
- Nieuwe filters
- Nieuwe bougies
- Gaskleppenhuis is vervangen door een tweede hands expemplaar omdat hij voorheen een foutmelding gaf. Deze foutmelding geeft hij nu niet meer.
Hopelijk kan iemand mij verder helpen.
Groet,
Ferdi
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Co is op een haar na afkeur voor de APK. Wijst mogelijk op een defecte katalysator.
HC is ook een beetje te hoog, maar ook hier kan dat de schuld van de katalysator zijn.
Weet je de andere waardes van de 4-gas test nog? (CO2 en O2)
Is het signaal van de lambdasonde al eens bekeken? Liefst met een scope.
Ik weet de andere waardes van de 4-gas test niet. Ook het signaal van de lambdasonde is niet bekeken. Hoe kun je controleren of de katalysator defect is?
13 jaar
4-gas meting zoals al gedaan is.
Je zou eens een nieuwe temperatuurvoeler kunnen proberen,kan zijn dat deze de waardes niet goed geeft.
Ook het gasklephuis is na vervangen weer ingeleerd met de testkast?
Controleer ook even voor de zekerheid je distributie (vooral bij dit type motor). De spanrollen willen nog wel eens stuk gaan met een te slappe riem als gevolg en dan krijg je ook dit soort klachten.
Ook kan vervuiling van de motor en lambdasonde een rol spelen (ook omdat je niet vaak hoger komt dan 2500 Toeren,dat is op de lange duur funest voor je motor).
Loopt de motor mooi rustig stationair of hobbelt hij?
Ik zal binnenkort aan de slag gaan met het controleren van de temperatuurvoeler, lambdasensor en katalysater. De distributieriem is nagekeken. De auto liep voordat hij een nieuw gaskleppenhuis kreeg slecht stationair. Deed me denken aan een diesel geluid. Hij gaf toen een fout in het gaskleppen huis aan. Deze gaf verkeerde waardes. Door het gaskleppenhuis te vervangen loopt de motor nu weer vrij goed stationair. Het lijkt me dus dat hij is ingeleerd.
Verder heb ik een flesje motorreiniger erin gegooid. ik ben benieuwd of dit invloed heeft op mijn verbruik.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar