close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen GOLF: Hoog benzineverbruik

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AQY, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 85

Hallo forumleden,

Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum om wat wegwijzer te worden. Ik kamp nu al geruime tijd met extreem verbruik van mijn golf 4 2.0 benzine. Omgerekend rijdt die 1 op 6/7 op dit moment en ik ben een vrij rustige rijder.

Ik ben sinds kort zelf begonnen met het sleutelen aan mijn eigen auto. Alles valt zowat op het internet af te lezen en hierdoor leer ik steeds meer bij.

Het is een fijne auto, die mij niet in de steek heeft gelaten maar de verbruik merk ik nu teveel in mijn portemonnee.

Ik heb reeds; Kat vervangen (imitatie met 12 maanden garantie)
Lambdasonde heb ik reeds vervangen.
Bougies + bougiekabelset
Maar het heeft niet geholpen.
Deze type motoren van de golf 4 verbruiken veel olie is mij verteld van fabriek af. En dit is ook te merken. Er komt een lichte zwarte rook van de uitlaat en de auto loopt ook niet echt mooi stationair. Tijdens het uitlezen komt er helemaal niets naar voren.

Er is mij verteld dat het met ouderdom van de auto te maken kan hebben. Momenteel 267.xxx gelopen maar de auto word zo goed mogelijk onderhouden door mij en is in het verleden in het bezit geweest van een liefhebber.

Ik weet niet waar ik het moet zoeken vandaar mijn bericht op dit forum. Naar een officiele dealer wil ik niet gaan. Ik wil dit zelf oplossen.

Kan iemand mij wegwijzer maken waar de probleem zich kan voordoen en waar ik moet zoeken?

Groetjes,

Chobanov

Geplaatst door

chobanov (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat voor signaal geven de lambdasondes af? Zowel bij stationair als verhoogd toerental?
Niet eenmalig kijken, maar gedurende langere tijd (10 - 15 seconden) kijken tussen welke limieten het signaal beweegt.

Waarom nu al de kat vervangen?
Met een lambdasonde na de kat is het beter om een originele kat (al dan niet gebruikt) te monteren.
Die imitatie kat's hebben de onhebbelijkheid om na een maand of 6 - 8 al defect te gaan en niet meer voldoende te werken.

Licht zwarte rook is dat het mengsel veel te rijk is (en daardoor je verbruik te hoog), maar zegt niets over olieverbruik.
Olieverbruik moet je gewoon regelmatig peilen, dan kun je a.d.h.v. wat je bijvult zien wat het verbruik is.

oldford 0
badge

6 jaar

Om de verbranding te meten goed of slecht doe je met een uitlaatgastester wat standaard is bij een APK.

Noteer al die gegevens en laat deze ons weten. Zorg dat de motor goed op temperatuur is .

Komt de temperatuur echt op 90 Gr of blijft de meter op 70 gr. hangen?? Bij deze aanwijzing is de thermostaat defect !

Als dat zo is eerst thermostaat vervangen. Verder niet bij voorbaat onderdelen gaan vervangen . Die katalysator doet aan de werking van de motor niets .

Oliegebruik..... hoeveel is veel. VW geeft een grens aan van 1 liter op 1000 km . Bij deze leeftijd is het misschien zinvol om de klepsteel afdichtingen te vervangen .

Succes.

Punt 50
badge

6 jaar

Koelvloeistoftemperatuursensor kan ook een oorzaak zijn , als deze koud blijft aangeven naar je ecu wordt er ook bij warme motor teveel brandstof ingespoten , zwarte rook tot gevolg.
Co meting verteld je meer .

Einde van de week heb ik tijd om de waardes uit te lezen. Dus ik kom er nog op terug. Het vervangen van de kat was mijn domme fout. Ging te haastig te werken en dacht dat ik het beter wist.

Ik was vergeten erbij te zeggen dat ik vorig jaar tijdens het uitlezen wel een melding had dat de mengsel te rijk/te arm was en lamdasonde niet actief. Dit had ik toen laten uitwissen ermee doorgereden. Nadat ik de kat en lambdasonde had vervangen laten uitlezen en er kwamen geen foutmeldingen meer. Toch was de probleem niet opgelost tot nog toe.

Ik kan me herinneren dat tijdens de apk keuring de waardes niet normaal waren. Nadat ik op verzoek van de monteur een lange stuk goed de pedaal moest intrappen en terugkomen waren de waardes wel weer normaal. Ik weet alleen niet meer precies hoeveel die waardes waren.

Ik kom er einde van de week op terug

chobanov 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.