close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Hoog olieverbruik

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V AZD

Hallo,

Het probleem is als volgt, bij de auto van mijn buurman was de distributieriem kapot gegaan en er 6 kleppen krom waren.
Cilinderkop laten repareren door revisiebedrijf en 6 nieuwe kleppen gemonteerd alle 16 klepseals laten vervangen, alle kleppen en cilinderkop laten reinigen en laten vlakken.
Alles weer gemonteerd, maar heeft nu enorme last van olieverbruik.
Revisiebedrijf gebeld en krijg het antwoord dat het goed kan zijn dat de olieschraapveren de boosdoener kunnen zijn of eventueel de carterventilatie.
Voor de reparatie geen last gehad van olieverbruik.
Is dit een bekend verschijnsel?

Groeten Herman

Geplaatst door

Herman BMW (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, misschien een kromme drijfstang of ovale zuiger agv de riembreuk, waardoor vreetsporen in cilinderwand zijn ontstaan . Groet Jan227

Jan227 30
badge

11 jaar

Deze blokken hebben vaker last van olieverbruik en dat zit hem dan 9 van de 10x in de olieschraapveren. Maar zou kunnen dat door de klap er toch een olieschraapveer stuk is gegaan of dat dat de druppel was zeg maar.
Carterontluchting is makkelijk te controleren maar dat is het niet denk ik maar controleer wel of deze niet dichtgevroren staat met dit weer.
Dus of hun hebben iets fout gedaan of de olieschraapveren denk ik dan.

ricky 10
badge

11 jaar

6 kromme kleppen??? dan is er behoorlijk doorgerammeld...2 of 4 bij een 16 klepper is meestal genoeg.. Je moet niet onderschatten wat dit allemaal te weeg heeft gebracht..

Ik neem aan dat het revisiebedrijf een factuur heeft vervaardigd. ook zonder daar op te kijken kun je waarschijnlijk uitrekenen hoeveel klepgeleiders er vervangen zijn... 16 stuks?? of toch maar 4???? 6 zie ik niet zitten. als het er 0 zijn zal demontage uit kunnen wijzen of de betreffende geleiders uitgeslagen zijn.

Ik ben het met ze eens dat de carterventilatie een bepalend onderdeel kan zijn bij een te hoog verbruik..

Alhoewel de zuigerveren door de defecte distributieriem niet aangetast worden, kan een onvoldoende deskundige de en montage van de kop daar behoorlijke schade op aanrichten.. bv koelvloeistof of vuil en slijpsel. Als je 100 % zeker bent dat er geen koelvloeistof, vuil of slijpsel tussen de zuiger en de cilinderwand is gekomen? kun je volharden in je stelling..

Bedank voor de reacties.
Het vreemde is dat mijn buurman thuis kwam rijden met een raar geluid achter de kap van de distributieriem.
Er waren tanden gedeeltelijk los en die klapperde.
Toen heeft iemand anders bij ons in de straat samen met een kennis die ook monteur is een nieuwe distributieset gemonteerd en toen tikte hij als een bezetene.
Toen kwamen ze bij mij terecht.
Ik kwam erachter dat hij niet op tijd stond. Als de nokkenassen goed stonden dat stond de krukas 5 tanden verder.
Toen is dus alles gedemonteerd en gecontroleerd en gerepareerd.
Ik vind het zo vreemd dat nu dan de olieschraapveren hun werk niet meer goed doen.
Voorheen geen last gehad vandaar.
Hij rookt enorm, vooral bij koude motor en de eerste dagen bij warme motor niet maar nu wat meer met deze kou.

Herman BMW 0
badge

11 jaar

Is het wel echt olie wat hij stookt? Ruik je dat ook echt? Omdat je zegt dat hij erg rookt maar kan ook wat anders zijn.

ricky 10
badge

11 jaar

Ja we hebben het koelvloeistof en de olie op niveau gezet en alleen het oliepeil was gezakt tot nog onder het minimum dus dat is zeker 1 liter. Als de bovenplaat waar de carterventilatie op aangesloten zit demonteer lijkt het wel of hij nog meer rookt.

Herman BMW 0
badge

11 jaar

Ik begrijp dat bijna alle kleppen de zuigers hebben geraakt. niet een maar vele keren... De bovenste (compressie veren) klemmen nu misschien??? olieschraapveren zitten verder naar onder..

Maar hoe was het oliepeil voorheen?? eerst maar eens aankijken zou ik zeggen...

Ik ken de jongens van het revisiebedrijf en heb ook gezegd dat alles wat twijfel is vervangen moet worden.
Ik vertrouw hun daarin dat alles goed is gegaan.
Ik ben er zelf ook zeker van dat alles juist is gemonteerd.
Carterventilatie slang die zachte is niet bevroren en zie ook geen olie in de slang zitten.
Kan die opslagvat verstopt zitten? En anders toch de olieschraapveren

Herman BMW 0
badge

11 jaar

Carter ventilatie systeem...
Zorgt ervoor dat kwalijke carter dampen worden afgezogen en worden verbrand. Ook zorgt het systeem voor de juiste druk in het motorcarter, zodat de smeerolie wel de bovenste zuigerveren smeert, maar er niet boven komt en verbrandt. De juiste druk moet ook zorgen dat keerringen geen lucht van buiten toelaten en daardoor droog lopen en beschadigen...

Met afzuigen gebeurt stationair door een slangetje of leiding welke is aangesloten op het inlaatspruitstuk (daar in is stationair behoorlijk veel onderdruk en tijdens het afremmen op de motor zelfs heel veel onderdruk. Bij gas geven is de onderdruk praktisch weg, pas bij hogere toeren komt er weer onderdruk in het inlaat spruitsuk)
Door de venturie werking in een aansluiting op de inlaatslang wordt er bij hogere toeren aan een dikke slang gezogen welke ook met het carter verbinden is...
De fabrikant heeft meestal proefondervindelijk vastgesteld hoe groot de openingen id beide slangen moeten zijn om alles optimaal te laten verlopen... Daarvoor plaatste deze verschillende zg doseurs op verschillende plekken in het systeem.. Om er voor te zorgen dat er geen olie wordt meegezogen is onderweg een kamer ingebouwd waarin de damp daardoor nagenoeg tot stilstand komt. De olie valt daarin naar beneden de uitgang ziy boven en het is de bedoeling dat daar uit geen olie gaat. De olie welke onder in de kamer moet via een kanaaltje terug lopen naar het oliecarter. Om te zorgen dat aan die onderste leiding niet gezogen kan worden komt deze onder het olieniveau uit.. De zwaartekracht kan zijn werk doen...
Je begrijpt dat het systeem alleen afdoende kan functioneren als alle kanalen open zijn, alle doseurs correct geplaatst zijn en er niets lekt...Zoals je al opmerkte kan sludge (sneeuw)voor dichtvriezen zorgen. Maar ook bij tropische temperaturen zorgt sludge voor verstoring van het systeem. Het aansluitstuk van de dikke slang op de inlaatslang moet nirt verdraaid gemonteerd zijn. (werkt niet)

Misschien heb je hier iets aan:

Door een fout in de carterventilatie bij dit model kan er motorschade ontstaan. Bij VW is dit bekend en er is een coulance regeling gemaakt voor dit model (100% op delen, dat gaat dus om een nieuw blok) Dus misschien maak je hier aanspraak op .

Even navraag doen of dit ook voor deze auto geld. Ik weet iig zeker dat het voor bepaalde modelllen Golf iv Benzine gold. Oud collega heeft vorig jaar nog een blok geclaimd.

Misschien maak ik je blij met een dooie mus maar het is de navraag waard lijkt mij.


groeten.

volgwagen 0
badge

11 jaar

FF iets wat iedereen, met betrekking hiermee, misschien wel interessant vindt? in 1963 waren we Simca dealer. Simca gaf toen ipv de meeste geen 3 maar 6 maanden garantie. Op onderdelen en arbeidsloon!!! Hoe het exact geregeld was?? moet ik mijn oudste broer vragen...Het kwam er op neer dat wij als dealer de marge van de onderdelen moesten inleveren en dat we ongeveer 80 % van ons arbeidsloon bij de importeur konden claimen volgens de door hun eerder ingevoerde vaste tarieven voor vastgestelde werkzaamheden.. Net als nu was al het zoekwerk risico en dus rekening dealer. De garantie werd later(ik denk,onder druk van de concurentie) verlengd tot 1 jaar en ik weet nog dat veel Datsun(Nissan) dealers in opstand kwamen, omdat ze 3 jaar garantie door hun strot geduwd kregen. (2 jaar verlies van marge op arbeidsloon en onderdelen) Tja, zo werkte het, en nu nog denk ik...Begin jaren 80 , als Renault dealer werden we geconfronteerd met een voor de klant behoorlijk verbeterd systeem.Men noemde het coulance regeling... In het kort kwam het hier op neer: Ieder betaalde 1/3 deel van de te verwachten kosten... Klant, Dealer , en Fabrikant. Voorbeeld Totale Kosten 1000 gulden.. De klant wordt 333 gulden in rekening gebracht.Als Onderdelen en arbeidsloon elk 500 gulden zijn? ontving de dealer via de fabrikant 80% oid van het loon en de nettoprijs van de onderdelen. In plaats van 1000 gulden ving de dealer 333 (van klant) + 1/3 van netto onderdelen was (bij bv 40% marge erop) 1/3 van 60% van 500 gulden = 100 gulden. Daarnaast ontving de dealer een vergoeding van 80 % van 1/3 van het arbeidsloon.. 0,33 X 0,8 X 167 = 44 gulden.. Hoe je ook bekijkt?? De dealer ontving 44 + 100 + 333 = 478 gulden voor een reparatie waar hij normaal 1000 voor zou hebben gevangen..Inmiddels ben ik er al heel wat jaren uit...Maar fabrikanten kennende ??? denk ik dat het nu niet veel anders zal zijn...Ik begrijp de klant, maar ik begrijp ook de de dealer die de boot afhoudt...

zuigers hebben een smak tegen de kop gemaakt en zijn nu een beetje opgestoekt
daardoor olie verbruik
heeft opel 16v ook veel last van als de riem geknapt is daarna veel olie te zuipen
nieuwe/ andere zuigers met veren monteren probleem opgelost.

pkre10 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.