Volkswagen Golf IV: Houdt in bij 90 km/u

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: Sdi

Hoi,
Heb problem met VW Golf IV Diesel (SDi, dus geen turbo) bouwjaar 2001, 270000 km op de teller.
Ik kan plots niet meer harder dan 90 km/u (houdt in).
Er gaat geen enkel lampje branden, en er is geen rookontwikkeling.
De luchtdruksensor is al jaren kapot (en afgeschakeld), daar heb ik nooit last van gehad, dus dit kan het niet zijn.
Heb brandstof- en luchtfilter vervangen: geen enkele invloed.
Heb even zonder luchtfilter gereden: geen enkele invloed.
Iemand die me kan helpen?

xurgo

Geplaatst door xurgo (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

is hij in elke versnelling lui,als je nu gewoon in zijn neutraal staat en volgas geeft gaat hij dan wel volop in zijn toeren??zit je kat niet dicht even vooraan losgooien en nog eens volgas

xurgo (0), 15 jaar geleden

Nee, hij trekt normaal op in elke versnelling.
In neutraal kan ik volgas geven zonder probleem.
Na 5 min rijden aan meer dan 100 km/u (4de of 5de versn maakt niet uit) begint hij in te houden, net alsof je zwaar tegenwind rijdt.
Als je dan even vertraagt tot 80 km/u gaat het weer goed.
Als ik niet boven de 90 uitkom blijft hij goed rijden.

xurgo (0), 15 jaar geleden

Het is opgelost.
De enige reden is dat de luchtmassa sensor was afgekoppeld.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Een SDI heeft toch geen LMM of ?

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

nee maar wel een mapsensor. gr john

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Oke, ik dacht al.

stefan84 (0), 15 jaar geleden

wie had hem afgekoppeld dan ?

xurgo (0), 15 jaar geleden

Ik heb deze Golf nieuw gekocht.
Na iets meer dan een jaar was de draad aan de connector (van de mapsensor heb ik ondertussen begrepen) spontaan afgebroken (vermoeiing door trilling vermoed ik).
Aangezien ik niks kon merken aan het rijgedrag ben ik er gewoon mee blijven doorrijden.
Nu moet ik zeggen dat ik nooit hard optrek en nooit harder dan 120 km/h rijd.
Tot plots vorige week (na 270000 km) de motor begon in te houden bij 90 km/h.
Ik heb dan brandstof en luchtfilter (nodeloos dus) vervangen.
Nadat ik het draadje opnieuw aangesoldeerd heb is het probleem verholpen.
Bedankt voor jullie reacties, mogelijk heb jullie iets aan deze ervaring.
Ik blijf wel zitten met de vraag waarom de motor pas nu "merkt" dat de sensor was afgekoppeld.
Iemand een idee?

xurgo (0), 14 jaar geleden

Hoi,

Na 8 maanden is voorgaand probleem herbegonnen en ditmaal hevig, wit-blauwe rookontwikkeling en de motor slaat zelfs af en start moeilijk (in warme toestand dus).

Ziehier mijn bevindingen
1. Ik dacht verkeerdelijk dat de sensor op het luchtfilter de LMM was, dit blijkt nu een temperatuursensor te zijn die weinig invloed heeft op het rijgedrag en verklaart waarom ik zolang zonder heb kunnen rijden
2. De Sdi heeft geen LMM maar een klep achter het luchtfilter die de luchttoevoer regelt. De regeling van deze klep was kapot. Ze ging regelmatig dicht waardoor de motor geen lucht meer kreeg en daardoor rookte en stilviel vermoed ik. Ik heb de klep eruit gegooid en nu rijdt ie weer vlot. Wss was dit de "root cause" van alle problemen.

Ik heb nu enkel nog volgende vraag: de luchtklep staat nu constant 100% open. Kan dat voor iets ongunstig zijn?
Met vriendelijke groeten

tedkroon (0), 14 jaar geleden

Het enige probleem is dat de EGR niet optimaal werkt en dat hij bij het af zetten van de motor een schok geeft. Dus niets bijzonders.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.