Volkswagen Golf 2004: Hulp gevraagd Golf 5 : Foutcode 17439:008 (P1031) en motormanagement lampje

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: BLP, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Goedendag,

Wij hebben een Golf V Hatchback (1K1) 1.6 FSI Benzine 115 PK , Motortype: BLP, bouwjaar 2004

Sinds langere tijd brandt er het oranje motorlampje met foutcode:
"17493:008 - Actief/statische - Klep voor inlaatspruitstukklep, luchstroomsturing Voorg. waarde n. ber. Onderaannemelijk". Dit is de uitlezing van de garage. Mijn simpele OBD II scanner en Car Scanner app zegt P1031)

Dit speelt al langer en wij hebben destijds na overleg met garage dit zo gelaten omdat de auto al wat ouder is en verder prima reed.

Nu de auto wellicht weggaat wil ik deze goed afleveren en de foutcode oplossen zonder daar veel geld aan uit te geven. Da's ook wel een leuke uitdaging nadat ik al de distributieketting met tandwielen etc. al heb vervangen van deze golf.

Ik ben minder bekend met de elektronica en vacuum systeem. Mijn eerste neiging was om gehele inlaatspruitstuk te demonteren etc. Maar garage geeft aan dat het wellicht kleiner is dan dat.

De vacuumpot bedient de stang als ik aan vacuumslang zuig en zo te zien wordt de klep ook bedient.

Heeft er iemand tips of een stappenplan om dit gestructureerd aan te pakken?

Groet

Geplaatst door

rob.r (85)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

. Update:
Stap 1:
Ik heb vandaag de code weer gereset en een stuk gereden. Tijdens het rijden kwam de melding niet terug. Na weer starten was het motorlampje er weer.

Stap 2:
Daarna rookpot gemaakt om het vacuum systeem te controleren op lekken. Eerst slang 41 van koolstof filter naar solenoide (39) Daarna de slang die van soleniode naar inlaathuis 1.
Geen lekkage in leidingen voor zover te zien behalve bij de gasklep! Daar kwam veel rook uit. Hoort dat zo?

Stap 3:
Verder stekkers los gehaald van solenoide 39 en 10 en weer vast gemaakt om zeker te zijn van goed contact.

Stap 4:
stangetje van vacuumpot (14) heen en weer bewogen. Klep mechanisme bewoog mee onderin. Als ik aan slagetje zuig dan beweegt het stangetje ook. Het is in ieder geval niet afgebroken.

Wat nu verder te doen?

rob.r 85

1 maand

Video van stap 4:
https://youtu.be/wle360vKih0

rob.r 85

1 maand

. . . . Wat foto's van mijn rookpot (idee van youtube: zoek op smoke tester) en de aansluiting op de vacuüm leidingen. De gasklep moet met een plug afgedicht worden.

rob.r 85

1 maand

testen van de rooktester:
https://youtu.be/2TDuju8F8No

rob.r 85

1 maand

Update:

Vandaag heb ik het gasklephuis schoongemaakt en twee magneetkleppen (nr 39 en 10 op de tekening) gecontroleerd. Beide werkten toen ik spanning op de contacten zette.

Magneetventiel 10: toen ik op de inlaat blies die naar de zijkant wijst, werd er lucht naar de binnenkant van de klep geleid. De onderste inlaat was dan gesloten, er kon geen lucht doorheen stromen. Toen ik spanning op de contacten zette, ging er lucht van onder naar de zijkant en omgekeerd.

Wat mij is opgevallen is dat slang nr. 12 in de tekening erg zacht was en gemakkelijk samengedrukt kon worden. Niet goed als er vacuüm in deze slang zit. Ik denk dat ik die voor de zekerheid ga vervangen...

rob.r 85

1 maand

Verdere tips of aanbevelingen zijn welkom 🙏🏻

rob.r 85

1 maand

. . . Opgelost!!!

Uiteindelijk bleek de oplossing simpel, zoals zo vaak.

De vacuümslang (nr 12 in de tekening) die van de luchtinlaat solenoïde (037906283C) naar het inlaatspruitstuk gaat was te slap geworden en klapte dicht wanneer er vacuüm op kwam te staan. Dat gaf uiteindelijk de foutmelding. Ander slangetje erop en opgelost! 🙏🏻

rob.r 85

1 maand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.