auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen GOLF: inbuskop rondgedraaid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AHW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Carterpan inbus bouten dol gedraaid, kop rondgesleten. Iemand een idee hoe deze te verwijderen? Inbus erop lassen niet gelukt en weinig ruimte.

Linkse tap een oplossing? Alle hulp welkom!

Gaat om een golf iv 1.4 16v

Geplaatst door

KJALMELO (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kop er af slijpen of boren.

Dan eventueel een ruimzittende moer er op lassen met CO2

Linkse tap niet eens proberen. !!

Succes.

Punt 65
badge

8 jaar

Heb de koppen eraf geboord, ging redelijk makkelijk met een goede cobolt boor 6.5mm

Nu is alles los enkel nog de 2 lastige inbussen tussen bak en motor. Waar je niet goed bij kunt komen en via een klein kijkgat op gevoel moet werken.

KJALMELO 0

8 jaar

Lange inbus- sleutel Zonder bolkopje gebruiken !!

Een goed gevulde gereedschapkar is onontbeerlijk.

Bij sommige modellen zitten er ruimtes aan de achterkant van het vliegwiel voor meer

sleutelruimte.

Vr. Groet.

Punt 65
badge

8 jaar

Ze zijn er al eerder mee gangs geweest en bouten zijn allemaal al.wel wat aangetast.

De 2 binnenste inbuskoppen zijn ook al niet echt tof meer.

Het wordt dus de bak verwijderen wil ik er fatoenlijk bijkomen.

Moet deze er volledig af? Of kan het eventueel ook wanneer de bak iets naar achteren wordt getrokken?

Mooie ellende zo weer

KJALMELO 0

8 jaar

Met de bak eraf krijg je wel iets meer zicht .

Het vliegwiel zit en blijft in de weg zitten . Verleng een boor en haal die kopjes ook weg .

De stukjes bout die over blijven zitten niet gelijmd, dus met een paar nieuwe boutjes ben je klaar,

Succes.

Punt 65
badge

8 jaar

Inmiddels hebben we toch maar de complete versnellingsbak erachter weggehaald, heb er nog 1 inbus normaal uit kunnen draaien.

Er zit nu nog 1 rondgedraaide inbus tussen motor en vliegwiel waar ik ook met een boor niet goed bij kan.. morgen gaat dus het vliegwiel er maar even af.

Bij het terugplaatsen van de koppeling en v-bak moet ik daar nog speciaal spul voor hebben? koppelingscentreerset bv?

de montage van de v-bak aan de motor is gewoon omgekeerde volgorde van eraf halen?

KJALMELO 0

8 jaar

Vliegwiel past maar op EEN manier .

Als je een conventionele koppeling hebt is centreren met de vingertoppen aan de omtrek van de schijf vaak al voldoende ,al is een centreerpen handig.

Bij de koppeling met drukpen is centreren met een voelermaat tussen plaat en schijf voldoende.

Let wel op de bdp stiftjes die vallen op de juiste plaats in het drukstuk van de koppeling.

Zet bij het demonteren van het vliegwiel de pennen van dat wiel boven of onderin zodat je bij monteren niet hoeft te zoeken .

Succes.

Punt 65
badge

8 jaar

Vliegwiel en koppeling zijn eraf en zien er nog goed uit.. carterpan eraf en aanzuigbuis naar motor is wel wat verkoold. zeefje zat ook wat rotzooi in.

Het zeefje kan je niet losmaken ofwel? Dan fix ik gewoon een nieuwe..

Overdrukventiel nakijken moet de gehele oliepomp los toch?

KJALMELO 0

8 jaar

Als een inbus rond gedraaid is, sla ik er meestal met wat geweld een torx of veeltand stift in, tot nu nog op deze manier nog steeds los gekregen. Kost je wellicht een stift maar die kosten de wereld niet.

Inmiddels de carterpan eraf kunnen krijgen, torx en veeltand bit wel geprobeerd maar zonder resultaat. Koppen er maar af geboord met een 6,5mm boor. Tapeindjes verwijderd

De carterpan grondig gereinigd + de oliezeef in de aanzuigbuis. Zeefje zaten wel koolrestjes in.. Ook in de oliepan op de bodem een beetje grijze troep. Allemaal ruim behandeld met remreiniger.

Vandaag dus maar beginnen om het spul weer te monteren.. Bak erop krijgen is denk het lastigste.

Misschien heb k geluk met deze schoonmaak incl nieuwe olie en blijft straks het lampje uit. Anders moet toch de oliepomp los en dus de distributie.

Maargoed het is wel een mooi leerproces :)

KJALMELO 0

8 jaar

Axiale krukaslagers niet meegedraaid of uitgesleten zodoende te veel axiale speling van de krukas, nu je het carter er onderuit hebt even met een
bandenlepel controleren , bij te veel speling wordt bij ingetrapte koppeling de krukas naar voren gedrukt gevolg inwendige beschadiging oliepomp
resultaat soms wel of geen oliedruk {komt regelmatig voor bij deze motoren vooral bij pedaalridders}

Vr gr Bert

Jammer dat ik dit bericht nu pas lees, oliezeef en carterpan zijn alweer gemonteerd.

Heb geen centreerschijf voor de koppeling en op het oog gedaan. Ga straks proberen de bak erweer achter te krijgen met een sjorband aan de motordraagbalk om te hijsen.

Wanneer de bak erweer op zit kan ik de rest klaarmaken en alles testen.

KJALMELO 0

8 jaar

Axiale krukaslagers niet meegedraaid of uitgesleten zodoende te veel axiale speling van de krukas .....


Bert hoe kan ik dit controleren, kan je me hier iets meer informatie over geven. Heb inmiddels alles los liggen incl oliepomp.
(zat niks in het overdrukventiel) drukmeter geeft bij starten 0,3 bar. met beetje gas gaat de meter naar 0.

KJALMELO 0

8 jaar

Aanzuigbuis is heel , niet gescheurd bij flens ?

Ja aanzuigbuis is heel. Heb ik ook schoongemaakt.

KJALMELO 0

8 jaar

auto inmiddels verkocht met brandend olielampje.. oorzaak niet achterhaald.

KJALMELO 0

7 jaar

Wellicht ten overvloede,ik heb ook wel goede resultaten geboekt door er een torx bitje of een polydop van b.v homokineet bevestiging in te rammen.

jaker 0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.