Volkswagen Golf3 TDI 81kW: inhouden bij +/- 3300 tpm

Bouwjaar: 1997

Hallo,

Ik heb een golf type 3 tdi 110pk (origineel). Wat ik sinds een paar dagen heb is dat de motor inhoud bij hard accelereren bij ongeveer 3400 tpm. Echter hij doet dit niet elke keer maar wordt wel steeds vaker. Vandaag heb ik getest op de snelweg. Bij ongeveer 160 km/h(lege weg) houdt de motor ook in. Wat ik dus verneem is dat hij dan in vermogen weg valt en heel af en toe een schokje geeft dat hij wel weer wil. Kom met top dus ook niet verder dan 175 tot 180max. Was 200km/h. Zou dit probleem te maken kunnen hebben met de LMM of kan dit ook de EGR zijn? EGR klep (heb ik gelezen op deze site) is open tot 3000 tpm en sluit daarna. Kan het zijn dat hij blijft hangen en dus niet meer sluit of moet ik het toch in een andere richting zoeken. Ga dit weekend met VAG-COM op laptop LMM uitlezen. Klopt het dat deze waarde boven de 800 moet zijn bij volgas 3000 tpm? Alle informatie is welkom want wat hier staat zijn dus alleen maar suggesties.

Mark

Mark7299

Geplaatst door Mark7299 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Je suggestie is goed.Zelf denk ik ook dat je LMM verontreinigs is.Controleer de waarde in meetblokwaarde 10/ veld 1.Hier wordt de luchtmassameter wwarde aangegeven en deze moet inderdaad boven de 800 a 850 g/slag zijn bij 3000 tmp en volgas.Dit moet je trouwens wel in derde versnelling doen.Kijk ook tijdens acceleratie hoe de luchtmassameter aangeeft.Hij moet eigenlijk nadat je acceleert gelijk naar de 800 g/slag gaan (2 sec.)

In meetblokwaarde 11 zie de turbo waarde.Deze moet je op dezelfde manier controleren.Dus vol gas,3000tpm,3 versnelling.Veld 2 en 3 zie je de theoretische en de werkelijke waarde.Ik kan ze noooit uit elkaar halen,maar hier kom je denk ik wel makkelijk uit.

Maar ik zie LMM zeker als boesdoender.Dit probleem nog verleden week gehad.Hij had wel nog goed vermogen.Dat viel me op,omdat ik dit nog niet had meegemaakt.Meestal heb je dus ook vermogen problemen.

Succes met je auto.

groeten Alexander

Mark7299 (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Alexander. Heb net even getest met laptop eraan. Block 10 uitgelezen (waar ook luchtmassa meter bij staat). Bij 3000 tpm in derde versnelling getest met volgas. Waarde was 880 en zakte daarna iets terug. Dus dit lijkt me wel goed. Heb geconstateerd dat de auto inhoud bij +/- 3300tpm (heel af en toe) maar doet het vaker bij 4000 tpm precies. Is dan net dat de hele turbodruk wegvalt (Voelt dus duidelijk die schok). Kan het zijn dat dit misschien met de schoepen van de turbo te maken heeft of de EGR-klep die open blijft na 3000 tpm. Wil EGR zowieso af gaan sluiten. Is dat verstandig? Brandstof inspuiting heb ik zelf ook aan gedacht. Het probleem is dus dat hij soms dus ook goed is.

Mark

Mark7299 (0), 20 jaar geleden

Hallo,

Heb de foutcodes ook uit uit gelezen in VAG-Com. Zat er 1 bij en dat was de volgende:
00550 - Start of injection regulation
17-10 - control difference intermittent

Na resetten foutcode kwam deze na een tijdje rijden weer terug!
Heeft iemand een idee wat er hand kan zijn met mijn auto?
Alvast bedankt.

Mark

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Mark,

Antwoord op je vraag heb ik niet echter ben ik wel benieuwd naar de oplossing. Ik een vergelijkbaar probleem.

VAG-COM software heb ik als shareware gedownloaded.
Hoe kom je aan de kabel (usb/serieel)? Is ie ergens te koop of ook maar bestellen via Internet?

mvg
Patrick

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Mark,

Antwoord op je vraag heb ik niet echter ben ik wel benieuwd naar de oplossing. Ik een vergelijkbaar probleem.

VAG-COM software heb ik als shareware gedownloaded.
Hoe kom je aan de kabel (usb/serieel)? Is ie ergens te koop of ook maar bestellen via Internet?

mvg
Patrick

Mark7299 (0), 20 jaar geleden

Heb vag-com shareware inderdaad ook.
Kabel heb ik zelf gemaakt. Heb wel een schema dus als je intresse hebt kan ik je dat schema toe mailen. Probleem is bij nog niet opgelost. Ga denk ik morgen naar de dealer met grafieken die ik gemaakt heb met een log in vag-com. Ik heb het vermoeden dat het bij mij zit in de injector van de 3de cilinder. Dit is de enige injector van de 4 waar een sensor bij in zit. Heb ik wel doorgemeten Waarde moet tussen 80 en 120 ohm zijn. Maar dat zegt natuurlijk niet alles. In de grafiek kun je duidelijk zien dat de hoek van inspuiting langzaam terug loopt om vervolgens in 1 keer een piek omhoog te geven. Op dat moment houd de auto echt in. Turbo druk klapt van +/- 1948 mbar naar +/- 1750mbar. Echter word dit veroorzaakt door de inspuiting. De foutcode die ik dus vermeld had kan duiden op verschillende dingen:
-klep voor inspuitbegin -N108 defect.
-sensor verstuivernaaldslag -G80 defect.
-Brandstoftank leeg gereden (Moet je dus brandstof filter vernieuwen)
-brandstoftoevoer niet in orde, te weinig of geen brandstof
-lucht in brandstof systeem
-inspuitbegin niet in orde

Mogelijke gevolgen: -motor draait rauw
-vermogensverlies
-slecht koude-start gedrag
-verhoogde emissiewaarden

Maar patrick ik raad je dus eerst aan om een kabel te maken. Kun je de auto uitlezen (ook controle op foutcodes). Je kunt dan het beste een log gaan maken tijdens rijden. En na het rijden de log bekijken. Kun je in kladblok bekijken. De grafiek kun je ook bekijken. Moet je doen In vag-scope(logfile openen).
Ik zal je in elk geval op de hoogte houden.

Mark

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Mark,

Dank voor je suggesties!
Ik heb zeker interesse in dat schema. Wil je het mailen naar het email-adres bij mijn profiel?

De VAG-COM software die ik heb is wel op basis van van een kabel met een "dongle". Ik vermoed dat daar de licensie in zit om de software te activeren. Hoe heb je dat opgelost?

bvd
Patrick

Mark7299 (0), 20 jaar geleden

Patrick, heb schema naar je toegemailt. Donderdag gaat de auto naar de VW-dealer. Ben benieuwd wat er uit komt. Hoop dat het niet te duur wordt. Injector was al 227 euro. Laat het je nog wel weten.

Mark

Mark7299 (0), 20 jaar geleden

Maar wat is trouwens het probleem bij jou auto dan?

Mark

Patrick8484 (0), 20 jaar geleden

Mark,

Ik heb het schema ontvangen. Dank daarvoor!

Bij mijn TDI (90pk) 1998 is het het geval dat ie consequent bij om en nabij de 3k toeren (in de vijfde versnelling) inhoudt en weigert harder te gaan. Vermoedelijk gaat ie dan in noodloop.
Vaak ligt het dan aan een defecte LMM of of aan de magnetische klepschakelaar (die de turbodruk regelt). Beide heb ik vervangen maar het probleem blijft.
Van Jos Bruyninckx heb ik op dit forum de suggestie gekregen dat wellicht de turbodruk te hoog wordt en dat ie daardoor in noodloop gaat.
Dit wil ik gaan meten met de VAG-COM software.

mvg
Patrick


Mark7299 (0), 20 jaar geleden

Nou,

Het wordt steeds leuker en duurder. Heb de verstuiver van 3de cilinder vervangen. Garage dacht dat dit het probleem was. Dus niet. Probleem nog steeds niet verholpen. Een andere optie is een magneetklep in de brandstofpomp. Is erg duur heb ik begrepen, omdat je dan de hele brandstofpomp moet reviseren. Wat ook nog het geval kan zijn is dat het regelapparaat voor de brandtofinspuiting niet goed is. Ook erg duur. Geloof dat ik maar een andere auto ga kopen.

Mark

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.