Goede middag, Mijn oude getrouwe new beetle van 2001 vertoond sinds een paar maanden wat kuren.
Vanaf een koude start verloopt alles normaal maar na 50 Km rijksweg als ik de afslag neem gaat de motor raar doen, inhouden en niet meer reageren op het gaspedaal, gas helemaal terug en langzaam weer intrappen helpt wel eens om de motor weer meer normaal te laten lopen, echt op toeren komen doet hij dan niet meer zodat ik met horten en stoten verder rijd.
Als de motor afgekoeld is gaat het weer goed b.v. 300Km op de peage a 130 km/h helemaal geen probleem tot je het eerste tolpoortje tegen komt en weer probeert te accelereren.
Het benzine verbruik is normaal.
Vorige week zón OBDII diagnose apparaat bij Conrad besteld zodat ik de storing codes kan uitlezen tot nu toe:
4x code P0130 ( 02 sesor circuit malfunction bank 1 sensor 1 )
10x code P0172 ( system to rich bank 1 )
Bij stationair draaien wil het toerental soms terug vallen naar 600 en krijgt dan een puls naar 1200 en weer terug naar 600 rpm enz.
Kan iemand met kennis van zaken hier iets zinnigs over zeggen?
met vriendelijke groet,
opa hans..
( met veel tijd en weinig euro's )
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt erop dat de voorste lambda sensor zo af en toe in storing gaat.
Kennelijk niet continue, want dan zou je de andere foutcode niet krijgen.
Ik denk niet dat zo'n melding 10x in het geheugen van de motor-computer staat, dat lijkt mij eerder een fout van het goedkope scannertje.
Kun je ook live data uitlezen?
Uitlezen met fabrieks (of gelijkwaardige) apparatuur zou wel eens meer (andere) foutcodes kunnen opleveren.
Soms is dat wel eens makkelijker bij het storing zoeken.
[quote=oldford]Het lijkt erop dat de voorste lambda sensor zo af en toe in storing gaat.
Kennelijk niet continue, want dan zou je de andere foutcode niet krijgen.
Ik denk niet dat zo'n melding 10x in het geheugen van de motor-computer staat, dat lijkt mij eerder een fout van het goedkope scannertje.
Kun je ook live data uitlezen?
Uitlezen met fabrieks (of gelijkwaardige) apparatuur zou wel eens meer (andere) foutcodes kunnen opleveren.
Soms is dat wel eens makkelijker bij het storing zoeken.[/quote]
Na het uitlezen wis ik het storing geheugen, dan zie ik aan het algemene storing lampje wanneer het weer mis gaat.
er staan dan 1 of twee storingsmeldingen in.
Het diagnose apparaatje is van AEG type OL8000 dit is toch een degelijk bedrijf, overigens kan het alleen storingen uitlezen en wissen voor een handje vol protocollen.
Meer info vraagt meer kennis van de moderne motoren dan hier aanwezig is, dat laat ik graag aan de vaklui over.
Bedankt zover, het vervangen van de eerst lambda sonde zou een volgende stap kunnen zijn.
Reeds vervangen is het brandstoffilter, het luchtfilter en de bougies.
hans..
11 jaar
Hierbij nog wat extra informatie vanuit m'n AEG diagnose dingetje , misschien geeft 't een aanwijzing in de goede richting.
MIL off
MISFIRE ready
FUEL ready
CCM ready
CAT not ready
HCM n/a
EVAP not ready
2AIR not ready
A/C n/a
O2S not ready
HO2S ready
EGR ready
11 jaar
Als laatste eenvoudige oplossing toch maar een flacon Wynns fuel cleaner bij het tanken toegevoegd, en de laatste 400 Km geen storing meldingen meer!
De motor houd soms nog wel eens heel licht in maar dat lijkt steeds minder te worden, ik ga deze behandeling nog maar eens herhalen bij de volgende tankbeurt.
Na 12 jaar kan e.e.a. natuurlijk wel wat vervuild zijn door aanslag of foute franse eco benzine.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar