Hallo,
ik heb een golf tdi 110 pk van 2002.
het volgende probleem heb ik met de auto,
1)als je de auto start schommeld het stationair toerental een beetje dat duurt ongeveer 0,5 a 1 minutuut dan is het weg.
2)als je optrekt houdt ie bij +/- 2000 tpm dan hoor je ook een rauw geluid dan trekt ie door en pluimt hij even. donkere rook. dat duurt ook ongeveer 0,5 tot 2 km rijden dat is altijd verschillend. daarna rijdt de auto als een zonnetje.
iemand ooit zoiets meegemaakt??
groeten
peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
rijdend uitgelezen?
Rijdend uitlezen gaat me hier niet lukken of ik moet langs een collega dealer gaan. Heb alleen een obd uitlees apparaat aanwezig hier, en er was vanmiddag niets in het geheugen.
Als het kan zou ik hem rijdend uitlezen.
Zwarte rook in inhouden kunnen veel dingen zijn.
Het kan je dan een richting geven waar je beter naar kunt kijken.
16 jaar
Inhouden bij een bepaald toerental tijdens accelereren kan zomaar veroorzaakt worden door de lmm.
Probleem is vaak dat de lmm niet definitief kapot is, maar dat hij niet meer de exacte waarden doorgeeft.
Een "dip" tijdens het accelereren is dan duidelijk merkbaar. Dit is uitsluitend rijdend uit te lezen met het loggen van de lmm.
Maar roken in het algemeen kan idd heel veel oorzaken hebben waarbij de egr-klep natuurlijk een bekende is.
Een niet goed functionerende egr-klep is bij de 110 pk met een pakking van 50 cent te verhelpen.
16 jaar
Uitlezen is hier belangrijk, hier lijkt iets met de timing niet in orde te zijn. Egr kan wel roken veroorzaken, stationair schommelen van het toerental weer niet. Een kapotte luchtmassameter geeft te weinig brandstof, dus geen rook.
Jos.
Maar een "kapotte" (ik schreef daarom ook van een niet-correct werkende, kapot is defect en wordt dus als foutcode dopgeslagen) lmm i.c.m. een hangende egr-klep kan weer wel roken...........
Kwestie van de oorzaak vinden. Daarom ook eerst rijdend uitlezen..........
Pomptiming kan, net zoals zoveel andere zaken, een oorzaak zijn.
Verstopte luchtfilters, etc., we kunnen ze allemaal wel opsommen.
16 jaar
[quote=Peter8874]Rijdend uitlezen gaat me hier niet lukken of ik moet langs een collega dealer gaan. Heb alleen een obd uitlees apparaat aanwezig hier, en er was vanmiddag niets in het geheugen.[/quote]
Betekent dit dat je wel dealer bent, maar niet kunt uitlezen?
Of dat je universeel bent en hiervoor te rade moet gaan bij een merkdealer?
Een vrij simpele laptop en VAGCOM doen wonderen..........
16 jaar
hallo,
alvast bedankt voor zoveel reacties in korte tijd.
om te beginnen kan ik wel zeggen dat de lmm al vervangen is, dus deze zou geen probleem moeten geven.
de pomptiming kan ik natuurlijk wel controleren, maar de auto rijdt na een minuut gewoon probleemloos dus is mijn vermoeden dat dat het ook niet kan zijn. maar ik ga straks wel kijken deze kan versprongen zijn.
de egr zou een struikelblok kunnen zijn, die zal ik straks eens gaan afdoppen of dat een verbetering geeft.
als laatste ben ik werkzaan bij een chevrolet (daewoo) dealer en hier zijn we alleen in het bezit van een scan-tool van daewoo. maar deze kan ook als universeel gebruikt worden alleen voor obd.
Okee, duidelijk v.w.b. het uitlezen.
Ben benieuwd wat het afdoppen tot nu toe heeft opgeleverd.
16 jaar
de egr blijkt de boosdoener te zijn hier.
heb nu het hele weekend zonder problemen gereden.
bedankt voor jullie reacties.
groet,
peter
Graag gedaan.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar