Volkswagen Golf IV: lamdasonde

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

storinglampje gaat aan na ongeveer 500 km storing adoptie waarde onderschreden het mengsel is dan te arm via interactief lamda sonde def deze vervangen je raad het al storring weer terug weer interactief nu zie ik dat de verwarming van de lamdasonde aan,uit aan,uit gaat .nu heb ik de spanning op de sonde die gaad ook op en neer de verwarming bij een polo gecontr deze blijft op aan staan ook als hij warm is ik heb het reg app gedemonteerd en bedrading getest deze is goed wie weet meer van de verwarming van deze sonde staat die altijd aan normaal let je daar niet op ik vermoed dat het probleem in het regapp zit omdat die hem met massa aanstuurd maar deze kost 750 ex ....... het ligt ook niet aan een upd.of valselucht.volgens de vas kan een armmengsel aan noem maar op egr.verstuiver.tankafzuiging.lek in uitlaat.benzine druk.de aut loopt verder goed ook co en lamda waard is goed

roland10246

Geplaatst door roland10246 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Tiguan (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik heb het zelf nog niet nooit meegemaakt dat de ECU regelapart defect moet zijn met de (storing Lamda sonde adoptie waarde onderschreden). Als je alles goed doorlopen hebt met interactief storing zoeken en geen Update en je vermoed toch dat de regelapart de boosdoener is, kan je van een ander auto ECU overzetten om te test, of een andere exemplaar aanvragen bij pon of het daadwerkelijk de regelapart is voor dat je hem met een nieuw vervangt.

danielknepper (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je een orginele lambda sonde gebruikt ?

roland10246 (0) PRO, 15 jaar geleden

lambda sonde is de orginele

alexander242 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat ie pulserend aanstuurd is normaal. Vroegâh was de verwarming een PTC element. Dit houdt in dat de weerstand omhoog ging en de stroomafname minder werd. De moderne auto's worden nu met een duty-cycle aangestuurd. Hoe kouder ie is hoe langer ie wordt aangestuurd. Dit is met en scoop goed te meten. Hier zit je probleem dus ook niet.

Verdiep je eens in meetblokwaarde 032. Hier staan 2 velden in die de aanpassingswaarde aangegeven op de fabriek ingestelde mengselverhouding. Je moet dit zien als het CO schroefje of te wel zijn leerfunctie. Als de lambdasonde continu een iets armer mengsel meet dan gebruikelijk zal ie dit aan gaan passen. De hoeveelheid dat ie aanpast zie je in die velden. Veld 1 is stationair en veld 2 is deellast. Als ie boven -10.....10% komt geeft ie meestal een foutcode. Als bijvoorbeeld veld1 goed is en veld 2 -20,3% aan geeft dan weet je dat ie geen luchtlekkage heeft, maar een sensor zoals LMM vervuild is.

Check of je riem goed staat en strak. Wat ook weleens wil hebben (heb dat vaak gehad bij AUA motoren) is alles te reinigen. Van gasklep tot inlaatspruitstuk en alles opnieuw inleren. Goeie proefrit maken en storingsgeheugen weer wissen en dan nog een stuk rijden. Je moet zeker zijn dat de rest goed is zoals branstofdruk en geen lekkage vindbaar is.

Ik gebruik vooral meetblokwaarde 032 voor klachten met de mengselverhouding. Zijn ook best wel moeilijke dingen om te onderzoeken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Su6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.