auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: Inhouden en schokkende motor

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.2tdi

Beste leden, de motor van mijn Volkswagen Polo Bluemotion 1.2tdi vertoont na een storing nog steeds diverse onregelmatigheden waar echter geen foutcodes voor naar voren komen.
Vorige week kreeg ik voor het eerst een melding op de display van een knipperend spiraal. Toen was het probleem heel erg, dus inhouden, schokken en
het vermogen kwam was gewoon even weg bij het gas geven. Wat mij opviel was dat het starten van de auto enorm belabberd ging.
Het vermogen viel bijna weg en uiteindelijk liep de motor stationair. Pas bij het rijden voelde ik dat het niet goed ging en zag de melding
op de display. Ik heb toen gelijk de hulpdienst gebeld van VW.
Ik heb de foutcode helaas niet meegekregen, maar probeer deze morgen nog op te vragen. In ieder geval is er een sensor vervangen.

Maar voor dit probleem ontstond heb ik bij de dealer al eerder aangegeven dat zodra de auto tot stilstand komt en stationair draait dat de motor dan zo'n 4 seconden begint te schokken en daarna loopt deze gewoon stationair. Ze konden daar geen oorzaak voor geven. Een software-update
heeft geen resultaat geboekt.

Na het verhelpen van de storing merk ik dat bij een koude start de motor nog steeds schudt en de toerenteller wiebelt en na een seconde of 3 a 4 loopt de motor redelijk stationair. Zodra ik ga rijden merk ik dat bij het terugschakelen en opkomen in de 2e versnelling de motor (warm of koud) even inhoudt en zie ik dat de toerenteller terugvalt. Als ik een stukje in zijn 3 rij (1800 toeren) kan de koude motor aardig schokken/inhouden en de toerenteller gaat op- en neer. Ook voel in bij het opkomen en gas geven dat de motor naast het inhouden ook minder vermogen heeft. Ik vind de motor ook vermoeiend klinken, net of er een stofzuiger onder de auto aan staat.

Wat mij nu ook opvalt is als ik pal na het starten achter de auto ga staan dan vind ik de uitlaatgassen niet plezierig ruiken. Zegt dit ook iets?
Ook maak ik mee dat ik tijdens het rijden zomaar een knalgeluid hoor. Dit geluid komt voor mijn gevoel van rechtsachter vandaan. Dit gebeurt niet altijd en is niet te voorspellen. In het begin dacht ik dat er een steen de auto raakte. Komt dit iemand bekend voor?

Ik ga dit probleem sowieso morgen weer met de dealer bespreken, maar misschien kan iemand mij helpen?

Geplaatst door

R. Bierhuizen (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als ik dit zo hoor dan ga ik denken aan de egr koeler, deze gaan heel vaak stuk van deze blokken. Op deze koeler zit een klep (de egr klep) en in de koeler loopt koelvloeistof om de egr klep te koelen zeg maar. Wat vaak gebeurd is dat hij inwendig lek raakt waardoor er koelvloeistof bij de egr klep komt en dan kan het zijn dat of hij gaat koelvloeistof verbranden en daardoor inhouden of er lekt koelvloeistof in de sensor van de egr klep waardoor de egr klep niet meer goed werk en open blijft staan oid en dus waardoor de motor ook weer slecht gaat lopen. Ik zou dit even aangeven als ik jou was. Dus waarschijnlijk verholpen door de egr koeler te vervangen.

ricky 10
badge

11 jaar

Beste Ricky,

Ik heb een storingsmelding gekregen van het motormanagement en ze hebben het probleem gevonden, ze hebben het over de egr-klep.
Alleen niet zoals jij stelt over de koeler, ik weet niet of dat hetzelfde is, maar nu je het zegt heb ik eerder al opgemerkt bij de onderhoudsbeurt
van 60.000 km dat ik koelvloeistof had verloren (zat net op het minimum, terwijl het niveau hoger is geweest) en kon zelf geen lekkage ontdekken.
Volgende week wordt de auto gerepareerd. Ik kan ermee rijden, maar bij lage snelheden word ik door elkaar gemangeld (trap dan even de koppeling in :-)). Ik zal over de koeler nog even navragen. Hartelijk dank voor je reactie.

R. Bierhuizen 0

11 jaar

Hey, sorry voor de late reactie. Ja klopt de egr klep is 1 geheel met de koeler.
Is het nu verholpen?

ricky 10
badge

11 jaar

Lijkt idd op EGR koeler,komt veelvuldig voor bij de tdi drie cilinder.

primera p11 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.