Hallo,
Ik kocht onlangs een in goede staat verkerende golf 2 uit '89. Ik verving inmiddels de olie, het olie- en luchtfilter en de bougies. De auto start perfekt en hij reed aanvankelijk idem dito. Kan iemand mij adviseren ten aanzien van het volgende?
1. De aanjager blaast alleen op stand 3 (op stand 1 en 2 gebeurt niets en met een andere aanjager gebeurde hetzelfde)
2. De verwarming blaast nog geen minuut lauwe lucht en dan blaast hij weer koude lucht. De motor komt wel op temperatuur (temperatuurmeter normaal komt op en fan slaat aan).
3. De motor loopt wat onregelmatig stationair en tijdens het rijden, gas bijgeven of optrekken (bebouwde kom en snelweg) houdt de motor regelmatig in en trekt hij even niet of slecht door.
Alvast dank. Vriendelijke gr,
Bjorn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1. Schakelaar in dashboard kapot.
2. Kachelmodificatie kapot. Dit is het samenstel van klepjes en een dun retourslangetje waar de leidingen door het schutbord de kachelradiator in gaan.
3. Kan diverse oorzaken hebben.
Gr.
Paul
Hallo Paul,
Heel erg bedankt voor je reaktie. Helaas heeft een andere schakelaar (van de sloop en helemaal gaaf) het probleem niet opgelost. De aanjager werkt dus nog steeds allen op stand 3.
Ik las ergens iets over het vervangen van de radiateur voor een nieuwe modernere, om zodoende het probleem met de kachelmodificatie te omzeilen. Werkt dat bij een Golf als die van mij ook? En is dat een reparatie die je relatief makkelijk zelf kunt doen?
Vriendelijke groet,
Bjorn.
17 jaar
1. Ventilator: Toch aan het meten slaan. Een testlampje is voldoende. Schakelaars van de sloop zijn soms ook rot. En de ventilator zelf, was dat ook een nieuwe? Of ook eentje van de sloop. De draden op de ventilatormotor: Bruin is massa. Wit, geel en geel met zwarte streep zijn de drie plusdraden. Afhankelijk van de stand van de schakelaar moet op een van die drie spanning komen op de motor.
2. Een nieuwe kachelmodificatie is nauwelijks meer te krijgen en op de sloop zijn ze ook niet allemaal goed. De kachelmodificatie is erin gezet bij een terugroepactie. De kachelmodificatie beperkt de temperatuur van het water dat de kachelradiator in gaat. De radiatortjes van toen waren een beetje zwak en verouderden snel waardoor er wel eens eentje klapte. Als je de kachelradiator vervangt door een nieuwe kun je de kachelmodificatie eruit slopen en de slangen doorlussen (met een stukje pijp of met nieuwe slangen). Een nieuwe kachelradiator kun je voor minder dan 40 euro te pakken hebben.
Het vervangen is niet moeilijk maar er moet een hoop los. Als je een beetje handig bent is het in een ochtend te doen. Een vraagbaak met wat plaatjes is handig.
Succes,
Paul
dat je kachel alleen op de hoogste stand blaast komt door een kapotte kachelweerstand!
deze vervangen en voila..hij werkt weer..
dat hij lauwe en dan weer koude lucht blaast komt inderdaar door die vernauwing,die je zit voor de slangen naar binnen lopen ( kachelradiator )
is eventueel op te lossen door er een pijpje tussen te zetten zoals paulus al zei..
Stefan
17 jaar
De kachelweerstand zit OP de ventilatormotor. Ik ga er vanuit dat hij het geheel vervangen heeft. Maar als hij er eentje van de sloop heeft kan het best zijn dat daar de weerstand ook van kapot is. Maar hetzelfde kan voor de schakelaar gelden. Het is dus nog niet helemaal duidelijk.
Effe uitzoeken en het is duidelijk waar het zit.
Groeten,
Paul
Wederom bedankt voor de nuttige informatie. Nog twee vragen:
1. Is het nodig om een geheel nieuwe aanjager (dus met kachelweerstand) aan te schaffen? Of kan ik ook een losse kachelweerstand kopen? En wat zijn de kosten daarvan?
2. Is het voldoende om de middenconsole en onderkant dashboard te demonteren, of moet het ganse dashboard worden gedemonteerd bij het plaatsen van een nieuwe radiateur?
Alvast dank! Vr groet,
Bjorn.
17 jaar
1. Je kunt de kachelweerstand wel los kopen maar meestal gaat de weerstand kapot doordat het motortje versleten is en te zwaar gaat lopen. Hierdoor raakt de weerstand overbelast en piept eruit. Op de sloop kun je voor weinig een werkende ventilator krijgen als je even goed zoekt.
2. Alleen de middenconsole eruit en de onderkant van het dashboard eruit is genoeg. Het kachelhuis zit zelf met een aantal draadeindjes door het schutbord vast. (Die moet je dus onder de motorkap losdraaien. Als je gelijk de ventilator met het huis loshaalt kun je het kachelhuis makkelijker verwijderen.
Succes,
Paul
Helaas wil ik nog eens doorzeuren over het demonteren van de kachelradiateur (Ja, nog steeds, want ik kan er elke keer maar even mee aan het werk). Hoe krijg je dat kachelhuis gedemonteerd zonder dat al die plastic klikbevestigingen afbreken? Ik kan er nauwelijks bij om het er normaal af te krijgen.
Gr en nogmaals welgemeende dank,
Bjorn.
17 jaar
Gewoon rustig kijken hoe het vast zit. De slangen aan de voorkant en de zijkant moet je loshalen. Het is handig als je de ventilator met huis gelijk met het kachelhuis uitbouwt. Het kachelhuis zit met twee draadeindjes door het schutbord vast. Het ventilatorhuis zit ook met twee draadeindjes door het schutbord. Het ventilatorhuis zit ook nog bij de luchtinlaat vast. Hiervoor moet je even het plastic in de paravanbak loshalen. Hieronder zit de luchtinlaat. (Tip: bij monteren een stuk horregaas over het inlaatrooster zetten. Dan zuigt hij geen blaadjes meer naar binnen!)
Succes,
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar