Geachte Leden:
Wie kan mij helpen,met het probleem als ik optrekt zachtjes geleidelijk aan vanaf 1500-2000 toeren dat stottert de motor,in de tweede derde en vierde versnelling.
Ik heb alles laten doormeten,ook of er geen updaten waren,alles oke.
daarna bougie's orgineel vervangen.
Luchtmassameter vervangen.
Gasregelklep gereinigd+opnieuw ingeleerd.
gecontroleerd op valse lucht,was oke.
dubbelvliegwiel gecontroleerd.
alle homokoneten uit elkaar gehaald+gecontroleerd.+opnieuw ingevet.
4xnaar een tune centrum geweest,temp/zender vervangen,en uitgelezen op de rollenbank.enz.
Kreeg gisteren de melding dat de motor blijft vervroegen,dat daar het probleem zit,en hij er geen software voor heeft.
Ik ben ondertussen radeloos,wie kan mij helpen???
Gaarne spoed,ik ben al een jaar ermee bezig dus geduld heb ik wel,maar het houdt een keer op .ik heb hem nu een jaar in bezit.en heb geduld genoeg,wie kan mij helpen???Mvg.Ton Cornelissen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de luchtmassameter een origineel exemplaar??? Zo nee, haal een originele. Je zou de 1e zijn die een vw benzine met een andere dan af fabriek ingebouwde meter goed lopend krijgt. Wat jij als klacht beschrijft is er typerend voor.
Geef je in een keer volgas gaat het iets beter, en rijd je bij constante snelheid in het aangegeven toerengebied dan is het net of de motor overslaat/inhoud.
Wat ook nog kan in verband met dat vervroegen is dat er geen barst van je nokkenas timing klopt. (distributieriem timing controleren) Maar dit kan ook met de LMM te maken hebben, als er meer lucht de motor in gaat dan gemeten wordt krijg je een te arm mengsel wat gevoelig is voor pingelen; waarna de klopsensor de ecu laat ingrijpen door de ontsteking aan te passen.
Is er sprake van chiptuning?? (omdat je bij een tune centrum vaste klant geworden bent)
Audia bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb een orginele luchtmassameter.
Als je normaal een beetje sneller gasgeeft is er niets aan de hand,maar zodra ik in de stad rustig moet rijden van mijn vrouw dan is het echt hopeloos,je zit dan gewoon te schudden in de auto./heel vervelend.
De timing van de distibutieriem is denkelijk goed hoor,want de waterpomp en de spanrollen enz,zijn ook al vernieuwd door een ervaren vw monteur.dus ik neem aan dat het goed is,ik had de bora net toen had ik een kokende motor leek,dat het plastic rotortje van de waterpomp gebroken was,dus geen circulatie.
Ik wil nu wel van het probleem af,maar verder waar moet ik wezen???Vw-dealer heb ik zelf 40 jaar gewerkt,maar die komen er tot nu toe niet uit,vandaar dat ik naar een tuning centre ben gegaan,maar tot nu toe ook nog niet uitgekomen,hij heeft van de week gemaild,dat hij ook weer een Bora 2.0l kreeg,met hetzelde probleem.Hij zeg dat de vervroeging telkens in werking gaat,en het daardoor komt.
Weet jij iemand die het zeker voor mij op kan lossen??Chiptuning is niet uitgevoerd hoor,dat had geen zin zei hij bij deze motor,Ik was daar eindelijk na radeloos te zijn,het probleem voorgelegd,en hij heeft heel wat uitgeprobeerd,hij bedoelde het goed,maar hij zegt doordat vervroegen wordt hij in dat gebied te arm,dat heeft hij ook rijdend gemeten.
Ik hoop dat u mijn nog verder kan helpen.MVG.Ton Cornelissen.
16 jaar
Dit is gewoon zó'n 8 klepper met 115 paardjes. Kan niet zo heel veel mee mis. De ruimte tussen de cilinderbussen (lees passingsvlak voor de pakking) is bij de 2.0 liter niet groot; hij heeft gekookt en is dus flink heet geweest. Het zou niet mogen; maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Test de compressie eens bij bloed hete motor..... het zou kunnen dat hij via de pakking lekt tussen 2 cilinders.
Die vervroeger gaat niet zomaar in te vroeg lopen; er is iets aan de hand. Zij het mechanisch, zij het elektrisch.
Motto is; de wagen is goed rijdend uit de fabriek gekomen, een computer kan een hoop, maar niet zichzelf een nieuw programma aanleren. Oftewel, elk gebrek heeft een oorzaak; die vinden is wel eens lastig. Deze motor is in de hele vw stam zeer veel toegepast, zijn op oliegebruik na gewoon goede dingen.
Problemen met lamdasonde geven in de regel een te rijk lopende motor; dus dat kun je eigenlijk uitsluiten. Maar, voor de zekerheid toch even checken aan de testkast. Is de uitlaat tussen kat en motor 100% dicht?? (pakkingkjes tegen de cilinderkop durven het nog wel eens op te geven) Dit kan de boel ook aardig verzieken.
Als dit ok is zou ik toch eens proberen of je bij je collega's niet even een LMM kan lenen voor een half uurtje....
goedemorgen
ik heb slecht nieuws...ik heb van de dealer net zo'n auto met hetzelfde probleem gekregen...zou mooi uit komen denk je dan.....maar kan het probleem er niet uitkrijgen.
het probleem is de vervroeging in de ontsteking maar wat je ook veranderd...hij blijft vervroegen,kan er in de software niets in vinden.
dus kan ben ik bang niets voor je doen..
vr groeten frank
Dit bericht kreeg ik van het tune bedrijf in Enkhuizen een heel groot bedrijf.
Even nog dit de motor is niet te heet geweest hoor,ik heb hem meteen uitgezet.
Dus ik zal maar voor alle zekerheid de distributie timing controleren,pakkingen,en een nieuwe luchtmassameter proberen,ik had een orginele ruil genomen,misschien is dat het wel,ik heb eerst nog de oude geprobeerd.was het probleem hetzelfde,misschien ligt het wel aan die ruil luchtmassa meter???door Pon geleverd.
Mvg.Ton Cornelissen.
16 jaar
[quote=thecorman]goedemorgen
ik heb slecht nieuws...ik heb van de dealer net zo'n auto met hetzelfde probleem gekregen...zou mooi uit komen denk je dan.....maar kan het probleem er niet uitkrijgen.
het probleem is de vervroeging in de ontsteking maar wat je ook veranderd...hij blijft vervroegen,kan er in de software niets in vinden.
dus kan ben ik bang niets voor je doen..
vr groeten frank
Dit bericht kreeg ik van het tune bedrijf in Enkhuizen een heel groot bedrijf.
Even nog dit de motor is niet te heet geweest hoor,ik heb hem meteen uitgezet.
Dus ik zal maar voor alle zekerheid de distributie timing controleren,pakkingen,en een nieuwe luchtmassameter proberen,ik had een orginele ruil genomen,misschien is dat het wel,ik heb eerst nog de oude geprobeerd.was het probleem hetzelfde,misschien ligt het wel aan die ruil luchtmassa meter???door Pon geleverd.
Mvg.Ton Cornelissen.[/quote]
Ruilluchtmassameters is niets mis mee, is een oud huis met een nieuwe opnemer, 100% vergelijkbaar in werking en kwaliteit als een nieuwe. Dit sluit alleen niet uit dat er blindgangers tussen kunnen zitten. (ik heb ooit een nieuwe in mijn handen gehad die het gewoon helemaal niet deed, dus het kan wel)
Omdat je bij vw gewerkt hebt en ze je niet lekker kunnen helpen lijkt het me wel mogelijk om er even eentje te proberen. binnen 10 minuten rijden weet je genoeg. Probleem nog aanwezig, ding terug in doos en in het rek, probleem opglost, 110 aftikken en klaar.
Oke,ga ik ook proberen.
Ik ben wel lastig met mijn vragen hoor,maar wat vind jij van het tune bedrijf over die vervroeging??
Mvg.Ton Cornelissen.
16 jaar
Ik blijf bij mijn benadering dat hij die onsteking in dat toerengebied zover vervroegt omdat hij een te arm mengsel heeft wat anders pingelt. Vervroegen is dan de enige oplossing omdat de ECU er anders geen vat meer op heeft wanneer het mengsel ontbrand. Het is ook het toerengebied waarin pingelen bij de meeste motoren kritisch is. Dit zolang tegendeel bewezen is.
Het blijft lastig op afstand, maar ik denk dat je een aantal bruikbare tips hebt;
Heeft die tuner gekeken wat de 4 gastest deed bij het bewuste toerental/ optreden van het probleem?
Trouwens, lastige vragen bestaan niet; voor vele leden van dit forum is het een uitdaging om tot een oplossing te komen; en voor ons is het ook een leerschool. Komen we hier uit dan is dit voor een heleboel mensen misschien een uitkomst/oplossing. Dat maakt het leuk.
Ton,
Ik heb me nog even in de materie verdiept; de ontstekingshoek wordt verkleind door de pingelregeling. Oftewel, als de onsteking vroeg staat en blijft staan is de pingelregeling de oorzaak. Dit is uitleesbaar in meetblok 20 veld 1 tot 4 (1 voor cilinder 1 enz.) Waarde moet zitten tussen 0 en 12. Zit hij aan de kant van 12 of is 12; op alle 4 cilinders dan is de 1e aktie de pingelsensoren loshalen en deze met 20 NM vastzetten. Bedrading van sensor naar ecu controleren. Dit en de sensoren zelf in orde dan houd je niet anders dan het mengsel zelf over.
Is er op een of meerdere cilinder(s) afwijking dan moet je denken aan een van de pingelsensoren defect of motorschade, het handboek geeft aan compressiemeten.
Heeft Ton al gekeken naar de pakingen, dit ivm de oververhitte motor. Ton je zegt dat de motor niet te heet is geweest, maar oververhitting van de koelvloeistof, dan wordt het blok echt wel goed heet. Dat kan denk ik wel degelijk de pakingen beschadigen. Je wilt denk ik alles uitsluiten, dus dan zou je ook daarnaar moeten kijken. Succes, John.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar