Mijn golf 4 van 2004 met een 105 pk 1,6 motor is van de en op de andere dag onrustig gaan lopen en cilinder 2 (vanaf distributie gerekend) doet niet mee.
Het volgende is uitgevoerd:
- penbobine gewisseld en nieuwe geplaatst,
- injector 2 uitgeluisterd (deze werkt niet) en bij losnemen injector stekker gaat de motor niet slechter lopen,
- injector uitgenomen, schoongemaakt en op de werkbank getest. Deze werkt nu wel,
- injector 2 en 3 omgewisseld, nu doet de verdachte injector op cilinder 3 het wel en de injector op cilinder 2 het nog steeds niet,
- melding in display "afgas" probleem,
- bekabeling van injector 2 stekker naar ECU stekker doorgemeten (de draad lijkt in orde te zijn)
- bougie van cilinder 2 vonkt wel
Wie kan mij verder helpen en/of kent dit probleem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Storing geheugen uitlezen geeft je betere inzicht waar je moet zoeken.
Gr Bert
Wat ik niet zie, is het signaal op de stekker van injector 2. Die zal wel ontbreken.
Ralf,
Ik denk dat dat signaal ook ontbreekt of het komt niet door (stel met een ohm meter is er geen draadbreuk, doch een signaal van 1 A komt niet aan op de injector).
Wij gaan de specifieke stuurdraad noch eens goed inspecteren.
Bedankt voor het meedenken
Henk
8 jaar
Doet die injector het echt niet of doet die cilinder niet mee?
Trek die gallerij van alle 4 eens los en dan starten dan zie je hoe ze inspuiten met alle 4 naast elkaar en kijken of je daarin verschil ziet.
Heb je al compressie gemeten?
de injector wordt na verloop van tijd uitgezet door het MRA om een overschot van brandstof (onverbrand) te voorkomen. Oorzaak van overslag oplossen daarna zal de injector weer gaan werken.
Al nieuws ?
Ralf,
Bij nader onderzoek het volgende:
- Injector wordt aangestuurd (spanning en hoorbaar werken), na losmaken minkabel accu.
- motor blijft slecht lopen en na losnemen van de hall sensor (nokkenas) blijft hij gewoon doorlopen,
- bij doormeten met en zonder aangesloten ECU van injectoren stekkers naar massa is er circa 15,5 (circa 13 Ohm zonder aangesloten ECU) Ohm op alle stekkers
- de bekabeling, na losmaken isolatie is dus goed
- de Lambda sondes hebben een weerstand van circa 5 Ohm
- het lijkt erop dat de motor in een soort noodloop draait, waardoor hij zich niets aantrekt van de losgenomen Hall sensor en voorste Lambda sonde.
Nog ideeen?
Henk Baas
8 jaar
Zie #5. uitvoeren en hier het resultaat vermelden.
Daar ben ik weer.
- Compressie gemeten. alle cilinders zijn tussen 12 en 12,8 bar
- foutcodes waren er wel (misfire t.g.v. losnemen penbobines)
- na resetten alle foutcodes en starten treden er geen foutcodes op, doch de motor loopt niet mooi,
- alle bougies vervangen, motor loopt iets beter maar loopt niet mooi en geen foutcodes op dashboard en op uitleesapparaat,
- er komt nogal wat witte rook uit de uitlaat, die later wat verdwijnt bij warmer worden,
- na het loshalen van de bougies, zijn die van cilinder 2 en 3 heel mooi schoon, terwijl die van 1 en 4 wat zwarter zijn.
Wij denken dat er een scheurtje in de koppakking zit. De auto verliest nl. ook wat koelvloeistof
Hebben jullie nog meer ideeen?
Henk Baas
8 jaar
Ja oke er waren storingen opgeslagen omdat je die zelf gecreëerd hebt door de stekkers los te nemen maar het gaat erom (wat ook al eerder is vermeld, altijd als eerste uitlezen en dan pas wat gaan doen) wat de foutcode's zijn die er steeds weer in terug komen. Eerst alle storingen wissen en dan een stuk gaan rijden en hem steeds op het verotte lopen laten draaien zodat je de storing extra snel opwekt totdat storingslampje aan gaat en dan kijken wat er als eerste aan foutcode in staat. Anders gaan rijden met de meetwaardeblokken van de testkast erbij en dan zie je bv cil overslagen en ook de desbetreffende cilinder.
Oke Heren,
Het probleem is opgelost. Uiteindelijk zijn alle penbobines vervangen (de auto bleek uiteindelijk slechts op de ene vervangen penbobine te lopen). Er zat ook geen CO2 in de koelvloeistof, dus de koppakking is dicht.
Waarom in eerste instantie een penbobine kapot gegaan is en later de andere 3 ook is mij een raadsel.
Henk
8 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar