beste collega's
wie van onze ook vw, techneuten kan mij eens vertellen hoe het zit en wat de verschillen zijn met de interval van 60000, en die van 90000.km, bij de pd, motoren terwijl de distributiesets en de omloop van de spanrollen en de construktie van bijde motoren met deze intervallen identiek zijn.
of geld deze interval van 60000, alleen ( voor ) vanaf de eerste montage..?
kan er ondanks alles slecht achter komen.
vandaar hier mijn vraag.
groetjes
p.kelder.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zover ik weet zijn de intervallen van 60.k naar 90.k gebracht.
Het lijkt mij dat VW indertijd het risico niet nam om bij de zwaarder belaste riem van de PD motoren de interval op 90.k te zetten.
Nee de intervallen van 60.000 km blijven dit ook en gaan dus niet naar de 90.000 km. De constructie van de motor is bij de 90.000 km riemen iets veranderd.
Hebben hier op het werk al een keer voor naar pon gebeld en deze hebben dit bevestigd. Tevens hebben we op het werk al een keer meegemaakt dat de een auto die de 2de riem erop had liggen naar 70.000 km kapot gesprongen is.
hoi, jos en pim,
kijk dit heb ik vaker gehoord twee verschillende meningen overgens respecteer ik natuurlijk jullie deskundigheid maar veel dealers waar ik ook contackt mee heb en die zeggen weer van de 60000, interval is alleen bedoelt vanaf de eerste montage en dan gaan we over naar 90000 km, ook hoor je ze niet over het stuk kunnen springen van de riem. ( overgens dit kan altijd een keer gebeuren. bv. foute montage )
zou het zo kunnen zijn dat er inmiddels weer wijzigingen zijn doorgevoerd omtrend de interval op de riemen.
groetjes
paul,
geef motor code kijk ik morgen even bij ons.
dealer bourguignon.
AJM VAN 2000 MOET ALTIJD OM 60.000 BLIJVEN. DESTIJDS KON DE RIEM VAN DE AGR OM DE 90 NA EERST BIJ 60 TE ZIJN VERV. LAG AAN DE SPANROL.
hoi,
we zijn er al uit idd, de ajm, gewoon elke 60000,
aanhouden.
we gokken het er maar niet op... bij een pd,motor
paul,
Zover ik in het boekje van mijn Passat kan terug vinden.
Moeten voor de motor codes AJM en AHH (passat)
en de motorcodes AJM en "ALH met automaat" (golf en bora)
Om de 60.000 de riem vervangen worden
Voor alle andere motorcodes zou een interval van 90000 gelden.
Leuk detail, op de sticker onder de motorkap.
staat voor een aantal landen de kilometerstand voor vervanging getande riem opgesomt.
En daarop komt ook de 60.000 weer terug, maar nu voor landen waar ze miles hanteren.
met vr groet
Rogier
Voor de duidelijkheid
19 jaar
hoi, rogier..
laten we het maar niet gokken. knapt deze riem dan kan de motor naar de schoot..
paul,
In principe gok je dan toch ook niks?
Als je een AJM motor hebt, dient de riem om de 60.000 kilometer
vervangen te worden.
Dus als je dat doet lijkt mij niks aan de hand.
Blijft vreemd natuurlijk dat bij een bijna identieke motor opbouw
de levens duur van de riem toch zoveel verschilt, maargoed.
Het zal een rede hebben.
19 jaar
hoi,
ze hebben idd, de interval terug gezet van 90000, naar 60000. er zijn problemen geweest.
het terug zetten van de intervallen was goedkoper dan een motor aanpassen. ( wel slim )
paul,
sterker nog het levert geld op.
rogier
19 jaar
bij wealer houde ze meestal om de 60 aan. ik weet alleen niet of dit ook voor audi op gaat.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar