Volkswagen Jetta: Jetta loopt soms stationair hoog in toeren

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 injectie

mijn jetta loopt zinskort soms stationair hoog in toren soms wel 2500 toeren, maar soms dan is het ook perfect dan loopt hij mooi rond de 800 toeren stationair,

heeft iemand hier een idee wat dit zou kunnen zijn.

het gaat hier om een VW jetta 1300 injectie van 1990

Fire and Ice jetta

Geplaatst door Fire and Ice jetta (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Jetta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dag Emiel.

Lastige storing maar toch een aantal zaken kunnen de oorzaak zijn:
Ik neem aan dat er een NZ-motor inzit met digijet-systeem. De motorcode staat vermeld op de sticker in het onderhoudsboekje en anders op de sticker achter in de koffer (bodem of achterwand) van de auto.
1. kijk eens of de aansluiting van de rembekrachtigingsslang aan het inlaatspruitstuk niet ingescheurd is ?
2. De pakking tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkop wil er wel eens tussenuit kruipen en lekken.
3. Een enkele keer is de luchtmassameter defect en geeft deze storing. Valt weinig/niets aan te meten.
4. De ecu. Hier kun je weinig/niets aan meten.

Gr.

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

hoi,

volgens mij is het een 1.3 met multipoint injectie zou dat kunnen?

maar eigenlijk zou je zeggen dat er niet iets stuk kan zijn maar dat er ergens ietb blijft hangen ofzo, want soms dat loopt hij stationair perfect.

het is wel zo dat nu met dit vochtige weer dat hij dan wel weer hoger in toeren loopt stationair.

als de luchtmassameter defect zou zijn dan zou hij toch altijd hoog in toeren lopen.

ik hoor het wel

Emiel Peterzon

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Multi-point klopt.
Het probleem met deze modellen is dat de ecu de storingen niet opslaat in 'n geheugen. Op het moment dat het contact afgezet wordt, is de storing verwijderd uit de ecu. Uitlezen is alleen effectief als de storing zich heeft voor gedaan en nadien de motor niet meer is uitgezet.
'n Andere mogelijkheid als oorzaak zou de temperatuursensor kunnen zijn. Verkeerde info naar de ecu geeft rare effecten..........
Ook is het belangrijk dat de thermostaat goed is. Een (te) lage motortemperatuur geeft ook het effect van 'n hoger toerental doordat de ecu deze info krijgt via de temperatuursensor.
Ik ben bang dat toch de ecu af en toe even van slag is........

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

hoi,

de ECU is dat de computer van de auto ofzo?

dus of de tempratuursensor of de thermostaat kan stuk zijn, zijn dat duure dingen om te vervangen?

Emiel

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ecu is inderdaad de regeleenheid voor de motor ( electronic control unit ) en zit aan de bestuurderskant, onder de motorkap onder de voorruit, onder de zwarte plastic kap.

Sensor zal ongeveer 15-20 euro kosten en thermostaat idem.
'n Eerste indicatie is natuurlijk al hoe hoog normaal de meter op het dashbord staat?

Gr.

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

hoi,

de tempratuur meter op het dashbord komt eigenlijk nooit ver van z'n nulpunt hij komt tenminsten nooit in de midden.
ik weet niet waar de naalt van de meter bij een normale bedrijfstempratuur hoort te staan.

en een tempratuursensor en thermostaat waar kan ik die ongeveer vinden bij mij onder de kap

ik heb er even een foto bijgedaan mischien is dat makkelijk

Emiel

[url=http://imageshack.us][img]http://img78.imageshack.us/img78/3103/on...[/img][/url]

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mooi.

Thermostaat zit onder de verdeler aan de achterzijde van de cilinderkop en de sensor zit in dat zelfde thermostaathuis waar de blauwe stekker aan zit. Kan alleen niet goed zien of er ook nog 'n zwarte stekker naast zit.....Als dat zo is, is 1 van de 2 voor de meter op het dashbord en de ander als signaal naar de ecu. Even 1 stekker loshalen en kijken of de meter reageert, dat weet je welke het is.

Gr.

Ps: ziet er verder netjes uit..

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

hoi,

ja er zit ook nog een zwarte stekker naast ik zal wel even kijken welke dan voor de meter op het dashbord is en welke naar de ECU gaat.

denk dat ik dan die sensor eerst maar eens ga vervangen, en dan maar weer eens kijken is die sensor makelijk zelf te plaatsten of moet ik daar echt voor naar de garage.

ja netjes onder de kap hé en dan is dit nog een iets oudere foto, versnellingsbak is nou ook mooi schoon en grijs.

Emiel

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Temperatuurmeter hoort bij warme motor ongeveer in het midden te staan. Zo niet, thermostaat defect in 99 van de 100 gevallen.........
Sensor is simpel te vervangen: zorgen dat er geen druk meer op het koelwater staat, stekker los, borgclip er uit trekken en voila, sensor uit trekken. Opletten dat er wel weer 'n rubberring in komt als afdichting. ( zie je vanzelf)
Voor de rest zou ik eens de remvloeistof verversen, als ik dat zo zie. Het lijkt wel dropwater, zo zwart.......Kijk maar eens in het plastic bekerzeefje onder de vuldop van het remoliepotje of daar onderin geen zwarte slurrie zit....

Gr.

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

hoi,

oké ik bedankt voor de info en de raad, en die remvloeistof zal ik ook wel even verversen das mischien niet verkeert.

EMiel

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

hier ben ik weer, over die druk op het koelwater als de motor niet draait en koelvloeistof is afgekoeld dan staat daar toch geen druk meer op?

Emiel

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Normaal niet. Iets rest-druk zou eventueel kunnen.

Gr.

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

hoi,

ik heb even gekeken de zwarte stekker is voor naar het dashbord klokje en de blauwe voor naar de ECU als ik de motor laat draaien en dan de blauwe stekker er af trek gaat hij nog hoger in toeren lopen dan zou je toch eigenlijk zeggen dat hij dan niet stuk is, of zie ik dat verkeert.

Emiel

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het lijkt er dan op dat die goed is......
Gezien de meterstand zou ik dan wel de thermostaat vervangen........

Gr.

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

hoi,

de thermostaat, zit die dan onder die blauwe en zwarte stekker?

Emiel

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

In het zwarte kunststofhuis waar de ONDERSTE radiateurslang aan zit. Zit met 2 boutjes tegen de cilinderkop aangedraaid.

Gr.

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

hoi,

ik heb zaterdag de thermostaat vervangen de meter geeft nou weer goed de tempratuur aan, ga morgen nog een tempratuursensor bestellen, want er zijn meerdere mensen die dit probleem hebben gehad en na het vervangen van die sensor het probleem verholpen was, dus kijken of het dan goed is.

je hoort het nog wel.

Emiel

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mooi.

Fire and Ice jetta (0), 17 jaar geleden

ik heb vorige week vrijdag de nieuwe sensor in de jetta geplaatst, maar het probleem is nog steeds niet verholpen, ik weet het nog echt niet meer, wat het wezen kan

iemand nog een idee

Emiel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.