Volkswagen Golf II : Kachel wordt niet echt meer warm maar blaast lauwe lucht

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 cc

Heren,

De kachel wordt niet echt meer warm/heet sinds gisteren. Als ik onder de motorkap de thermostaten voel en slangen lijkt het wel dat de linker ( die van plastic is )die uit het dashboard komt minder warm/heet wordt. Ik heb het setje een paar jaar geleden vervangen, weer het setje vervangen en/of alleen die van plastic.

De rechter (aluminium) is warm voor en en na de thermostaat, ik denk dus dat deze het niet is.

Wie heeft het verlossende antwoordt.

Grt, Roland

vw-hobby

Geplaatst door vw-hobby (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

40 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Roland

Sloop dat plastic en alu ertussenuit en verbind de slang dan met een pijpje, je zult zien dat hij dan weer werkt.

Het kan zijn dat de boel erin dicht zit of de doorstroming veel te weinig is.

Deze dingen zitten er eigenlijk tussen om de druk in de kachelradiateur te beperken, dus de druk die nu op het koelsysteem staat, staat niet op de kachel, het kwam vroeger nog wel eens voor dat hierdoor de kachelradiateur kapot ging, vandaar die vernauwingen ertussen,

Maar, is de kachelradiateur in de tussentijd al eens vervangen ? dan zal er een nieuwe in zijn gekomen die beter was dan de oude,en dus ook de vernauwing overbodig is geworden..

Moet er wel bij zeggen, dat verder wel alles in orde moet zijn, dus de motor moet mooi op temperatuur komen, en verder moeten alle slangen net zoals de radiateur zelf ook mooi warm worden, als dat al niet het geval is kan de thermostaat kapot zijn, en dan blijft de motor lauw/koud en blaast hij dus ook niet echt warme lucht naar binnen.

Gr Stefan

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Stefan,

Kachelradiateur is al eens vervangen, 8 jr geleden. Alles komt mooi op temperatuur. Helaas heb ik geen pijpje of is daar een setje voor te koop? Want koppel je dan die kleine slangetjes af?

Grt, Roland

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Roland..

Een stukje waterleiding gaat prima.

Als je beide vernauwingen ertussenuit haalt, blijven 2 slangen van de motor over en die 2 van de kachelradiateur, die verbind je dan met elkaar door, dan is vanzelf het kleine slangetje weg.

Gr Stefan

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Stefan,

Jij zegt waterleiding, van plastic of koper en hoeveel mm pijpje ongeveer.

Grt, Roland

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Roland,

Dat maakt opzich niks uit, ik had een stuk alu pijp, koper kan ook maar is veels te duur.

De diameter weet ik niet meer precies, ik dacht tussen de 20 en 25mm..

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Trouwens, worden de slangen voor de vernauwing wel warm ?

Gr Stefan

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Stefan,

Ja alle slangen worden warm, ook de termostaat werkt prima. Ga ik woensdag wel even ergens kijken voor een pijp.

Grt, Roland

) ik laat het wel horen hoe het gaat )aflopen.

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Stefan,

Ik heb de pijpjes gemonteerd maar ik ben nog niet echt tevreden, als hij helemaal open staat moet de lucht toch heet zijn!! Alle slangen worden warm, maar die onder aan de waterpomp blijft wel lang koud. Hij wordt volgens mij warm als de ventilator aansluit? Zal dat thermostaatje onderin de waterpomp niet goed werken?

Grt, Roland

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Beste Roland

Als die onderste slang nog koud of lauw is kan het betekenen dat de thermostaat nog niet helemaal open is, Als de fan aangaat zal hij wel moeten warm zijn..Maar zo te horen is de doorstroming nu wel beter of goed t.o.v. eerst!

Als de slangen wat naar binnen lopen toch goed warm worden, moet hij normaal gesproken ook warme lucht binnen blazen..

Dan zijn er nog 2 mogelijkheden

1) De kachelradiateur zit dicht of de doorstroming is slecht.

2) De klep die beweegt in het kachelhuis sluit niet goed af!

Die klep ( alu ) sluit helemaal als je de schuif op warm zet, In die klep zitten een paar grote gaten en is bedekt met een soort schuim, als dat in de loop van de jaren eraf gaat ( ook zie je vaker wat schuim aan het rooster hangen of vliegt naar binnen ) lijkt het net of je de temp op lauw hebt staan, omdat dan niet alle lucht door de radiateur stroomt.

Op de foto zie je die klep zitten, je komt er redelijk makkelijk aan, even het console weghalen daar waar de asbak inzit, en de 2 luchtroosters weg halen onder het bedieningspaneel..Zoals je kan zien is hier ook het schuim verdwenen met lauwe lucht als gevolg.

[url=http://img69.imageshack.us/i/dsc000084.j...][img]http://img69.imageshack.us/img69/9706/ds...[/img][/url]

[url=http://img38.imageshack.us/i/dsc000085.j...][img]http://img38.imageshack.us/img38/5782/ds...[/img][/url]

Je kunt ook even aan de kachelradiateur voelen of deze nog goed warm word, je moet dan even achter die alu klep voelen, anders kom je hem compleet aan het demonteren..

Ik wacht even af..

Gr Stefan

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Waarschijnlijk is dat het, ik heb wel de laatste tijd veel van dat vliegende schuim gevonden. Vandaag zal helaas niet lukken, dus ik ga maandag weer een poging wagen. Kan ik dan het beste het schuim verwijderen of de klep even goed sluiten?

Bedankt alvast nog.

Grt, Roland

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het beste wat je kan doen zonder de boel helemaal uit elkaar te slopen is het schuim er zoveel mogelijk afhalen, even de klep vet vrij ( schoon ) maken en de gaten afplakken met Duck-tape, dit blijft tenminste zitten en het werkt perfect!

Als de klep nu gesloten is ( dus op warm staat ) gaat niet alle lucht via de kachelradiateur naar binnen, maar de helft van de lucht ( koud ) blaast hij nu tussen de gaten uit, waardoor de lucht nu lauw is..

Gr Stefan

Look 'N Run (0), 14 jaar geleden

heb vorige zomer een Golf 2 1.3 gekocht
en toen het erg warm was wou ik ff lucht blazen en vloog er allemaal schuim door de roosters.

nu het winter is wou ik mijn verwarming aanzetten maar die werkte niet ==> ik heb alles laten uitspoelen in de garage en krijg nu warme/ lauwe lucht door de verwarmingsroosters.

maar nu merk ik als ik lange tijd op de autosnelweg rijd of 120km/u rij dat de verwarmingsroosters koud worden en ik begin te bevriezen tot ik weer langzamer begin te rijden.
zou dit hetzelfde hebben doordat het schuim niet meer goed zit?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Look 'N Run

Dat zou goed kunnen, maar.....Hoe is de motortemperatuur tijdens het rijden ? Dus waar staat de wijzer ?

Als deze amper omhoog komt, kan ook de thermostaat niet goed werken of te vroeg openen, de hele motor komt dan niet op temp en blaast dan vanzelfsprekend koude of lauwe lucht naar binnen.

Is bovenstaande niet het geval, haal dan de 2 roosters onder de schuifjes even weg, incl de houder waar ze inzitten, verwijder erachter de 2 luchtkanalen ( kleine mondjes ) en schijn met een lamp naar binnen, zo kun je de klep zien zitten. Zie ook de bovenste foto.

Gr Stefan

Look 'N Run (0), 14 jaar geleden

ga ik straks eens doen
maar ik moest dernet iemand ophalen. en toen de wagen gewoon in relantie stond te draaien merkte ik ook op dat er geen warme lucht meer binnenkwam. dus het bleef koud in de wagen tot ik weer begon te rijden dan was ie binnen de 500m weer warm.
dit ziet er dan meer naar uit dat de kachelradiator verstopt zit?


MVG Freek

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Freek

Hoe is de temperatuur van de motor zoals ik vroeg ?

Dus tijdens het rijden, en na bv 10 min stationair draaien ? ( Waar staat de meter dan op het dashbord ? )

Als het schuim weg zou zijn, zou hij niet soms wel en soms niet warmen..

Worden ook alle slangen mooi even warm ? Dus ook die 2 wat naar binnen lopen..

Gr Stefan

Look 'N Run (0), 14 jaar geleden

de temperatuur van de motor die blijft eigenlijk constant.

de linker slang voelt een beetje kouder aan dan de rechter. (van degene die naar het dashbord lopen)
het is echt opmerkelijk vanaf het moment dat ik begin te rijden komt er warme lucht binnen.
heel het systeem is gisteren in de garage gespoeld geweest. en heb ondertussen niet meer getest op de autosnelweg.

ik weet niet of het er iets met te maken heeft maar soms begint het lampje van de koelvloeistof te branden.
maar enkel als ik juist vertrek. Het gaat vanzelf uit als ik 2 minuten rij. ik mag zolang rijden als ik wil, het begint niet opnieuw te pinken maar vanaf ik even het contact afleg begint het weer te knipperen.
(indien dit niets te maken kan hebben met de verwarming laat dan maar zitten)

ik probeer enkel maar zeker te zijn of het wel degelijk de kachelradiateur is die verstopt zit vooraleer ik alles opensmijt en een nieuwe bestel.

mvg Freek

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat lampje kan knipperen als de koelvloeistof in het reservoir te laag of leeg is, de motor te warm word, of bv de sensor in het expanievat defect is / slecht contact ofwel massa maakt..

Maar wat is constant ? Als de meter in het midden blijft staan is de motor temp goed, maar komt het metertje amper omhoog, dan kan de thermostaat kapot zijn, maar dan is meestal de bovenste slang van de radiateur lauw of warm en de onderste koud.

Gr Stefan

Look 'N Run (0), 14 jaar geleden

ok dan los ik sensor probleem later wel op, want het reservoir is mooi op peil & de motor T° is ok.

constant is euhm ongeveer aan het eerste kwart van de meter (heb eens in de handleiding gekeken, en de positie waar de wijzer staat word als "normaal" aanschouwd). als ik in de file staat stijgt de wijzer ongeveer tot aan de helft.
heb trouwens ook eens aan de bovenste darm die naar de radiator gaat gevoelt en die word ook best wel warm.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als de thermostaat open is, moet ook de onderste slang warm worden..

Een kwart is te koud, als hij normaal op bedrijfstemp is staat de meter mooi in het midden, dat staat voor 90 graden ongeveer..

Als je in de file staat, heb je geen rijwindkoeling en loopt de temp wel mooi op tot normale waarde, dus zou eerst de thermostaat vervangen, en naar die klep kijken,

Voor de kachelradiateur te verwijderen hoef je trouwens niet het hele dashbord eruit te halen.

Look 'N Run (0), 14 jaar geleden

Hallo,

dat van de onderste slang heb ik nog niet kunnen testen, hopelijk morgen.
heb zonet 35km gereden waarvan 5km autosnelweg
- de motortemperatuur komt idd maar tot op een kwart
- de verwarming word nu wel lekker warm, (sinds ie van de garage terug is) behalve als ie op relantie staat te draaien (dan koelt het af), dus hopen dat ik niet in de file sta deze winter :D, zou dit dan ook kunnen zijn omdat de thermostaat niet goed meer werkt?

nu in de laatste 500m begon het lampje van de batterij te branden. Toen ik 3uur later weer vertrok, starte alles perfect en kon ik zonder enige problemen 35Km rijden zonder dat ik iets merkte. (buiten dat het lampje bleef branden). is dit eerder een waarschuwing dat mijn batterij er bijna aan is?
(heb ook radio + versterker + boxen die werken al 6 maand perfect en nog steeds voor moest het belang hebben)
die werken zowel als de auto afstaat en werkt ook als ie draait

oplossing: nieuwe batterij, nieuwe thermostaat (en dan hopen dat het over is?)

Heel erg bedankt al in elk geval voor de hulp!!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Freek

Niet meer mee rijden nu, want je staat dalijk ergens langs de weg met een lege accu, meet maar eens de laadspanning met een multiemeter bv als de motor loopt, gewoon even op de accu meten, hij zal nu wel rond de 12v blijven hangen, als het lampje van de accu brand betekent het dus dat de accu niet meer word opgeladen door de dynamo.

Achterop de dynamo zit een spanningsregelaar, kun je van de buitenkant eraf draaien met 2 schroefjes, hier zitten 2 koolborstels in, die of vast hangen, of versleten zijn, je kunt die regelaar bij elke automaterialen zaak kopen, kosten zijn even in de 20 euro, meestals is deze kapot en niet de dynamo zelf, het lampje geeft dus niet aan dat de accu kapot is, maar eerst even meten.

Spanningsregelaar zit naast de oleipeil stok, zie bij de pijl :

[url=http://img706.imageshack.us/i/33117970.j...][img]http://img706.imageshack.us/img706/3326/...[/img][/url]

Het verhaal van de verwarming vind ik nogal vreemd, de thermostaat zou ik zowiso vernieuwen, de meter hoort gewoon om en nabij het midden te staan, maar als de verwarming nu wel werkt tijdens het rijden maar niet bij stationair draaien, denk ik aan een slechte doorstroming, bv de waterpomp of een vernauwing in het koelsysteem..

Mocht het enkel aan de thermostaat liggen, dan warmt hij eerder bij file rijden of stilstaan dan tijdens het rijden, omdat de motor dan warmer word en tijdens het rijden teveel afkoelt zoals in jou geval..

Gr Stefan

Look 'N Run (0), 14 jaar geleden

Hallo,
idd heb alles uitgemeten en de dynamo werkte niet meer, de koolborsteltjes waren bijna op en de sleepringen waren zo goed als op. dus morgen op zoek naar een oude dynamo, en die dan plaatsen...

verwarming probleem word op geschoven tot als dit waarschijnlijk morgen gemaakt is.

heb trouwens eens 1300cc golf II

mvg

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mocht je zelf een beetje handig zijn zou je ook de sleepringen zelf kunnen vernieuwen, net zoals 2 lagertjes en de spanningsregelaar maar dan ben je ook 50 euro verder, en daar heb je ook een andere dynamo voor..

Ben benieuwt..

Gr Stefan

Look 'N Run (0), 14 jaar geleden

gegroet,

ben een nieuwe dynamo gaan halen op het autokerkhof. heb deze erin gestoken, testrit gemaakt, alles uitgemeten en de batterij lade op.
nu ben ik diezelfde avond nog ff 150km gaan rijden (waarvan 140 autosnelweg) en nu begon het lampje af en toe te branden. Ik dacht: "ok, ik zal wss de riem niet hard genoeg hebben aangespannen." dit dan ter plekke even gecontroleerd. en die riem ligt dus wel degelijk goed, nu vermoed ik dat de lagers van die "nieuwe" dynamo een beetje vast lopen.

ik ga nu proberen van 2 slechte dynamo's 1 goeie proberen maken,
heb juist 1 vraagje daarover
mag ik de spanningsregelaar van die ene op de andere zetten? ( ze zijn allebei van valeo ) omdat die koolstofborstels niet evenveel zullen afgesleten zijn toch? of komt die automatisch van zelf goed?

mvg Freek.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

freek

Controleer eerst de spanningsregelaar even, waarschijnlijk is van deze sloop dynamo de regelaar ( koolborstels ) ver weg..je kunt ze zonder problemen omwisselen zonder de hele dynamo weer uit te bouwen.

Gr Stefan

Look 'N Run (0), 14 jaar geleden

ok,

ik heb de spanningsregelaar van dynamo van op het autokerkhof eraf gehaald en op de dynamo van mij gestoken. dan heb ik terug mijn oude dynamo eronder gestoken en die werkte weer perfect (voor zover ik getest heb)

mijn verwarming werkte trouwens ook heel lekker op de autosnelweg.

toen ik naar eindhoven reed heb ik ook nog eens extra goed op de T° gelet.
niet volledig in midden, tot ik in de file stond toen werd hij te warm tot de fan van de radiator opsprong dan werd ie mooi naar het midden gebracht.

dus als ik het goed begrijp, word de fan op de radiator toch bediend door een contact dat geschakeld word door de thermostaat ? of zit ik ernaast.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Freek

Als de temp oploopt tot een bepaald aantal graden word de fan ingeschakeld, de fan krijgt een signaal van de thermoschakelaar, dat is de sensor in de radiateur..niet meer en niet minder.

Als die sensor kapot is, werkt de fan ook niet en kun je bij file rijden een te hoge motortemp als gevolg krijgen.

Dat de meter niet mooi in het midden staat, komt door een niet goed werkende thermostaat, je zult zien als deze vernieuwt is, dat probleem ook verholpen is.

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Stefan,

Ik ben nu de auto aan het warm laten worden, ik heb wel het idee dat de slang waar de thermostaat aan zit ( aan de zijkant van het blok die naar de kachel loopt) heel langzaam warm wordt. Kan ik het beste deze vervangen?

Roland

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Roland

Als de slang niet lekt, kun je hem gewoon zitten laten, voel nog maar eens aan die slang als de onderste slang van de radiateur ook warm is, dan is de motor goed op temperatuur en is de thermostaat open.

Gr Stefan

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Dat is goed, de slangen worden allemaal goed warm/heet behalve de slang op de thermostaat aande zijkant van het blok. Hij wordt wel warm maar niet heet?

Zal die thermostaat de boosdoener zijn dat de kachel langzaam waarm wordt?

Roland

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Slang die naast het blok zit vandaag los gemaakt (aan en afvoer van de kachel)zit géén thermostaat in kwam ik tot de ontdekking.

Iemand nog tips?

roland

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Roland

Nee klopt, daar kun je nog lang zoeken,

Volg de onderste slang van de radiateur, dan kom je bij de thermostaat uit, slang loshalen, kunstof aansluiting demonteren ( 2 M6 boutjes ) en daar zie je de thermostaat zitten, zit in de waterpomp.

Gr Stefan

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Stefan, maar die heeft toch niets met de kachel te maken?

(off topic: "sorry") koppelingskabel Top maar nu werkt de Kilometerteller niet meer!! Pfff waarschijnlijk gestoten met het verwisselen van de kabel!? ) Morgen maar weer even kijken.

Roland

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De kabel van de km teller zit met 1 boutje vast op de bak, soms zit er helemaal gene meer in, het kan zijn dat de kabel ernaast hangt of wat omhoog is gekomen waardoor hij nu niet meer mee draait.

Als de motor zelf niet goed op temperatuur komt ( normaal staat hij mooi in het midden ) merk je dat ook wel aan de kachel, hij blaast dan niet lekker warm, maar lauw of koude lucht, zeker als de vernauwingen nog tussen de slangen van de kachel zitten, de vernauwingen zou ik er zowiso al tussenuit slopen, en de thermostaat vernieuwen.

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Trouwens, heb je al naar de klep gekeken, binnen in de auto zoals ik op de foto liet zien ?

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Sorry, de klep heb ik nog niet bekeken. De tellerkabel zit strak in de bak, waarschijnlijk heb ik de kabel eruit getrokken met de monteren van de koppelingskabel, ik had weinig ruimte en het alarmkastje zat in de weg. Deze heb ik iets verschoven en zal dat de boosdoener zijn (hoop ik )

Hoe krijg ik die kabel het makkelijks erin?

Roland

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De kabel past er eigenlijk maar op 1 manier in, trek hem er maar eens uit, je kan hem niet verkeerd erin zetten, als de kabel gebroken is, valt meestal een stuk binnenkabel eruit als je hem los maakt.

Gr Stefan

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Kabel is los aan de achterkant van het dashbord. Ik zag dat er een haakje aanzit, kan ik deze van de motorkant er zo inprikken en met het haakje links of rechts.

Tips zijn welkom, kan ik weer zien hoe hard ik rij (in de sneeuw !! ha ha ha )

Roland

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Roland,

Hij klikt maar op 1 manier vast, je moet even het paneel eraf halen wat voor de km teller klok zit, even de schakelaars eruit halen, radio eruit, en de schuifjes van de verwarming eruit trekken net zoals de draaiknop van de ventilator, erna kun je het paneeltje van de verwarming weg halen, zit ook gewoon geklikt, je ziet daar achter wat schroefjes zitten, net zoals achter de lichtschakelaar een schroefje zit, aan de bovenkant van de teller zie je ook nog 2 schroefjes zitten.

Nu het paneel eraf is, zie je de teller, deze zit normaal ook met 2 schroeven vast, draai die ook los, nu kun je de km-teller klok kantelen, en kun je er met je hand achter, je hebt niet veel plaats, dus het is ff pielen, vanuit de motorruimte krijg je de kabel er nooit op..

Gr Stefan

vw-hobby (0), 14 jaar geleden

Probleem kabel opgelost, wat een prutswerk. Ik hoop dat hij het nu weer doet?

Ik heb per ongeluk de motorkap te hard dichtgegooid en deze kan ik niet meer sluiten. De plaat waar het pennetje van de motorkap invalt aan de linker kant los is (2 nageltjes)en het schuifje dat wegklikt als het pennetje ingaat is verbogen. Maw, de pen v/d motorkap wordt niet meer tegengehouden. ( ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

Moet ik nu alleen het plaatje kopen, of is dat een setje/ Plaatje, kabel enz. Is het duur en of bij de sloop halen?

Grt, roland

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.