Volkswagen Passat: Kantelen zuiger

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AGZ vr5

De 5e cilinder heeft een kantelende zuiger. Met de endoscoop en in gekeken en blauwe vlekken op de cilinderwand en langs groeven. De motor heeft een tikkent geluid als hij koud is en word minder als hij op bedrijfstemperatuur is. Er is olie verbruik(wat niet verwondelijk is mit zo'n cilinder)
Motor heeft 110.000km gelopen. Is dit een bekent probleem bij deze motoren. Motor is er uit maar kan geen aanwijsbaar probleem vinden wat bereft koeling. Of ????? graag tips.

vr5 syncro '99

Geplaatst door vr5 syncro '99 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

sjaak10918 (0) PRO, 15 jaar geleden

zoekfunctie op dit forum al gebruikt ? (links boven, zoeken , trefwoord: kantelende zuiger , zoek in: volkwagen.)

Succes

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=vr5 syncro '99]De 5e cilinder heeft een kantelende zuiger. Met de endoscoop en in gekeken en blauwe vlekken op de cilinderwand en langs groeven. De motor heeft een tikkent geluid als hij koud is en word minder als hij op bedrijfstemperatuur is. Er is olie verbruik(wat niet verwondelijk is mit zo'n cilinder)
Motor heeft 110.000km gelopen. Is dit een bekent probleem bij deze motoren. Motor is er uit maar kan geen aanwijsbaar probleem vinden wat bereft koeling. Of ????? graag tips.[/quote]
gebeurt wel eens vaker, idd koud herrie, warm veel minder of stil. remedie: een zuiger uit het blok halen, cilinderwand opmeten, meestal alleen de zuiger kapot, hoonsteen door de cilinderboring, een nieuwe zuiger monteren heb je speciaalgereedschap bij nodig, een soort conus waar je de zuiger doorheenduwt. een standaard zuigerveerklem gaat niet, passingvlak ligt onder een hoek van 7,5 graad uit de haak met de cilinderboring.

zal de zuiger aan de rechter kant zijn, en dan achter.(waar 2 cilinders zitten)

controleer of het elektrische waterpompje (achter de kop) werkt, is deze stuk dan heb je de doodsoorzaak van je zuiger ook gevonden. Gemiddeld pompje haalt de 100.000 km niet.

Als ze bij 100.000 nog wel werken adviseer ik altijd het pompje (ca 130€) preventief te vervangen. Ellende zoals hierboven beschreven kost vele malen meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.