hallo,
ik ben zojuist een trotse bezitter geworden van mijn golfje 2, ik heb al wat zitten lezen op dit geweldige forum, maar ik wil toch advies, onder deze golf zit een katalysator, ben ik verplicht als ik mijn uitlaat wil vernieuwen om dan weer een katalysator te nemen, en als het antwoord nee is, zijn er dan nog nadelen aan als ik zonder kat.... rij?
vraagje 2; ik merkte op dat mijn onderste slang van de radiateur helemaal niet warm werd terwijl de motor allang op temparatuur was, nou ging het weer checken na een half uurtje rijden en nog steeds de onderste slang niet echt warm, maar nu komt het.....ik draai mijn dop van het expansievat? af en binnen 2 seconden was de onderste slang bloedje heet !!!! is dit normaal?
groetjes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Punt 1. Belangrijk is de toevoeging op je kentekenbewijs bijv(golf 1.3 k6,u9) als de type aanduiding bijv (k6) is hoeft de auto allen maar te voldoen aan de emissie eis (co uitstoot) die daar voor staat. als deze bijv u9 is moet er een systeem aanwezig zij die voldoet aan bepaalde eisen, zoals een katalysator en een lambdasonde. Als deze er wel zijn maar de katalysator is leeg (leeggeklopt) en het voertuig voldoet aan de emissie eis dan is het goed. Belangrijk is eerst meer gegevens over de auto en kenteken, voor iemand er iets mee kan.
Punt 2. Is raar kan ook toeval zijn, net de van gedraaid voor je voelde bijv.
groet Thijs
[quote=matthijs1]Punt 1. Belangrijk is de toevoeging op je kentekenbewijs bijv(golf 1.3 k6,u9) als de type aanduiding bijv (k6) is hoeft de auto allen maar te voldoen aan de emissie eis (co uitstoot) die daar voor staat. als deze bijv u9 is moet er een systeem aanwezig zij die voldoet aan bepaalde eisen, zoals een katalysator en een lambdasonde. Als deze er wel zijn maar de katalysator is leeg (leeggeklopt) en het voertuig voldoet aan de emissie eis dan is het goed. Belangrijk is eerst meer gegevens over de auto en kenteken, voor iemand er iets mee kan.
Punt 2. Is raar kan ook toeval zijn, net de van gedraaid voor je voelde bijv.
groet Thijs[/quote]
hallo thijs,
keek op mijn kenteken en er staat; golf cl 40 kw u9. (yr-39-tz)
dat leeg kloppen van de kat... is dat een technische term of bedoel je gewoon leeg kloppen ? en wat zouden de gevolgen zijn als ik in de toekomst de kat... weg laat?( zijn toch dure dingen he?) komt ie dan niet door de apk heen ?
en over punt 2; was echt geen toeval, zat al een tijdje aan de onderste slang te voelen en knijpen en bleef koud, draaide toen de dop van expansievat af, voelde meteen weer en werd meteen net zo heet als bovenste slang, de fan heb ik nog niet zien of horen draaien, de temperatuurmeter in dashboard doet er vrij lang over voor dat ie eindelijk eens in het midden staat, wat me wel opvalt is dat de kachel heel snel warm is.
groetjes
16 jaar
hallo elsje
allereerst zou ik de kat er gewoon onder laten zitten,indien je er een kat-vervanger onder wilt zetten,veroorzaakt dit niet alleen een hoop kabaal maar ook heb je kans dat je niet meer door de keuring komt ermee,daarmee zal de auto ook niet beter gaan lopen o.i.d. of de kat zou al dicht/verstopt moeten zitten wat niet echt veel voorkomt.indien je een andere geluid wilt hebben,monteer dan bv alleen een andere achterdemper,hier krijg je ook een sportiever maar geen overdreven geluid van,ziet mooi uit en je hebt geen problemen bij de apk.
over je 2e probleem..
dat zal waarschijnlijk een niet goed werkende thermostaat zijn,deze kost +/- 25,-
deze zorgt ervoor dat de motor goed op temperatuur komt,en blijft!!de symptonen dat de onderste slang niet goed of helemaal niet warm word,en dat de temperatuur meter in het dashbord maar langzaam omhoog komt duiden op een defecte of niet goed werkende thermostaat!deze kun je ook niet schoonmaken,en haal er geen op de sloop maar gewoon even een nieuwe,montage duurd ook niet al te lang en je autootje rijd weer als van ouds.
Stefan
16 jaar
[quote=stefan84]hallo elsje
allereerst zou ik de kat er gewoon onder laten zitten,indien je er een kat-vervanger onder wilt zetten,veroorzaakt dit niet alleen een hoop kabaal maar ook heb je kans dat je niet meer door de keuring komt ermee,daarmee zal de auto ook niet beter gaan lopen o.i.d. of de kat zou al dicht/verstopt moeten zitten wat niet echt veel voorkomt.indien je een andere geluid wilt hebben,monteer dan bv alleen een andere achterdemper,hier krijg je ook een sportiever maar geen overdreven geluid van,ziet mooi uit en je hebt geen problemen bij de apk.
over je 2e probleem..
dat zal waarschijnlijk een niet goed werkende thermostaat zijn,deze kost +/- 25,-
deze zorgt ervoor dat de motor goed op temperatuur komt,en blijft!!de symptonen dat de onderste slang niet goed of helemaal niet warm word,en dat de temperatuur meter in het dashbord maar langzaam omhoog komt duiden op een defecte of niet goed werkende thermostaat!deze kun je ook niet schoonmaken,en haal er geen op de sloop maar gewoon even een nieuwe,montage duurd ook niet al te lang en je autootje rijd weer als van ouds.
Stefan[/quote]
hallo stefan,
kan ik dat ook zelf doen die termostaat inbouwen, ben redelijk handig, maar je moet niet met technische termen komen of zo,
groetjes elsje
16 jaar
hallo elsje
indien je al een beetje handig bent moet dit zeer zeker te doen zijn.volg je bovenste slang maar eens wat vanaf de radiator komt,daar zie je vanzelf het thermostaat huis/flens zitten waar de thermostaat zich in bevind.
wel even de koelvloeistof aflaten natuurlijk en vanzelfsprekend vullen na montage.
succes.
Stefan
16 jaar
hoi stefan en matthijs1, allebei harstikke bedankt voor jullie snelle reacties, wat een geweldig forum is dit !!
groetjes en tot mijn volgende probleem !
elsje
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar