Volkswagen Golf III : kleppen/carter ontluchting los geraakt

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 74kw

Goedemiddag,

Gisteren viel tijdens het rijden ineens mijn golf stil, en deze start nu niet meer.

Nu heb ik zojuist even een kijkje genomen en volgens mij is het kleppen ontluchtingsmechanisme (rechts naast het kleppendeksel, op een rond schijfje zit een zwarte kunstof naald welke met een soort omslag mechanisme in een rubberen luchtzak oid op en neer gaat...) los is geraakt.
Deze heb ik uiteraard terug vast gezet, en als ik nu de naald op en neer laat gaan dan komt er een kwakkend geluid vanuit het luchtzakje.

Wat heeft dit effect gehad op mijn motor gehad en hoe kan ik het verhelpen, zit er iets verstopt of moet ik onluchten?
Alvast erg bedankt!!

mxst

Geplaatst door mxst (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Wat bedoel je precies ermee ? Heb je een foto van dat onderdeel ?

Gr Stefan

mxst (0), 13 jaar geleden

Beste Stefan hierbij een afbeelding van het onderdeel

[url=http://img149.imageshack.us/i/dsc04233n....][img]http://img149.imageshack.us/img149/8400/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Dus het mechanisme wat op het uiteinde van de pin zit was los geraakt.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Een AFT motor is het zo te zien..

Dit vacuumpotje regelt de klep die in het inlaatsysteem zit, als je gas geeft word er vacuum gezogen en trekt hij het stangetje op het potje naar binnen..

Het kan dan zeker zijn dat hij raar gaat lopen, het geluid wat je hoort ( membraan ) is normaal.

Zorg ervoor dat hij weer vast zit, en kijk of hij weer rijd zoals het hoort, zo nee, lees hem eens uit en loop alle kleine vacuumslangen na.

Je carterontluchting zit trouwens aan de linkerkant van het kleppendeksel, en verdwijnt omlaag naar het onderblok.

mxst (0), 13 jaar geleden

Stefan bedankt voor je antwoord, nu weet ik iig wat het is!
Probleem is echter dat hij nog steeds niet wil starten, ondanks dat het vacuumpotje nu vast zit.
Kan dit wel de oorzaak zijn waardoor hij in eens tijdens het rijden stil is gevallen?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Nou dan denk ik dat je een ander probleem hebt wat betreft het niet meer willen aanslaan.

Makkelijk om te weten is of hij nog vonkt en brandstof krijgt, dit zou ik eerst eens controleren, kan een defecte zekering of haperend relai zijn, ook kan de verdeelkap / rotor / bobine o.i.d. kapot zijn, maar zou even bij het begin beginnen.

Gr Stefan

mxst (0), 13 jaar geleden

Ok ik ga morgen even wat dingetjes controleren, ik zie trouwens hier op het forum dat het een beetje een kwaaltje is bij AFT motoren.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik heb zelf niet vaak gezien dat het stangetje vanzelf los laat..

Indien hij weer los laat, is er wellicht teveel speling aanwezig en word het stangetje niet meer vast gehouden op de kogel.

De vlinderklep die in het inlaatspruitstuk zit, geeft dacht ik wel eens vaker problemen bij sommige type's en als hier wat van los laat of afbreekt, zit het dus ook in de motor met de nodige problemen erbij.

mxst (0), 13 jaar geleden

Probleem van stil vallen tijdens het rijden/ niet starten is verholpen.
Bobine was kapot.
Vacuumpotje houd ik in de gaten of er niet teveel speling op zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.