Volkswagen Golf IV: KOELFAN

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Kan iemand heel simpel uitleggen hoe het ventilatiesysteem voor de koeling van de motor in een VW GOLF 4 werk / moet werken:

Er zitten 2 ventilatoren, een grote en een kleine. Wanneer slaat wat aan?

Bij mij slaat bij inschakelen airco alleen de kleine aan, de grote dus niet. Zelfde geldt als de motor warm wordt. Temperatuur blijft keurig in het midden staan en hij wordt dus niet te warm. Wanneer zou de grote dan aan moeten slaan.

Wat zijn de gevolgen bij het vervangen van een fan, moet dan airco systeem los of zijn dat gewoon 3 schroeven en een stekker?

Hoor graag.

Groet,
Frank

farmerh6

Geplaatst door farmerh6 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Naar mijn weten werken de 2 fannen bij een Golf 4 altijd tegelijk (Golf 5 zo en zo) dus ik denk dat er 1 stuk is of de bedrading/zekering hiervan. Bovenop je accu zit een zekeringkastje met dikke zekeringen, is hier niet 1 van stuk toevallig??
Mocht je toch een fan moeten vervangen dan is het de dikke stekker (linksonder) loshalen en de plastieke houder (daar waar de fannen in zitten) met 4 boutjes verwijderen, dan het geheel naar omlaag of omhoog verwijderen (ligt aan uitvoering) en de fan vervangen en weer monteren, je hoeft niks met de airco zelf te doen mits je hiervan geen leidingen e.d loshaalt natuurlijk......

farmerh6 (0), 12 jaar geleden

Kan iemand uitsluitsel geven. Ik vind het zelf toch gek verhaal. Heb bij andere Golf gekeken zonder airco en daar zit maar één fan, alleen de grote.

De garage geeft aan het goed zou zijn zoals het nu is. De kleine slaat aan bij 90 graden, de grote bij bijvoorbeeld 95. Hoor graag.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik denk dat ik ernaast zat (helaas zie ik Golf 4 niet zo veel meer bij de dealer) Volgens mij is de grote voor de motorkoeling en de kleine gaat aan als je de airco aanzet en als de motor te heet gaat worden zodat de grote het niet meer aankan dan slaat de kleine erbij aan, maar jij hebt de grote nog nooit zien draaien dan is er wel wat fout. Op het moment dat de kleine fan gaat draaien (of iets daarvoor) voor motorkoeling (dus airco uit) moet je gaan meten op de draden van de grote fan en meet je dan 12V en hij draait niet dan is hij stuk, en ook die zekeringen wat ik zei controleren, heb je dat al gedaan?

farmerh6 (0), 12 jaar geleden

Ok, als dat klopt dan moet ik toch aan het werk. Ik heb naar de zekeringen gekeken maar boven de accu zitten er maar 3, dat zijn van die dikke groene. Ik zag daar niks geks aan, welke zou ik moeten hebben.

Kan ik de stekker van de fan er niet uittrekken en aansluiten op een starter of zo om te kijken of die dan wel wil draaien? Er zitten daar 2 stekkers bij elkaar, van de grote en kleine fan, is het makkelijk te herkennen welke ik moet hebben? Hoor wel weer even.

Voorlopig gaat temperatuur omlaag dus maak ik me geen zorgen :-)

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Je bedoeld die 3 kleine steek zekeringen?
Daarnaast zie je van die metalen platte zekeringen zitten die met die moertjes maatje 10 vastgeschroeft zitten, die bedoel ik. (de zekering is van het ene moertje naar de andere)
Als de 2 stekkers allebei 2 draden hebben (dus 4 in totaal) dan kan je ze gewoon per stekker op een externe 12 volt aansluiting zetten (plus en min maken dan niet uit) om te controleren of die fan wel gaan draaien.
Heb je 3 draden op 1 van de stekkers dan wordt het een ander verhaal want dan moet je eerst de massadraad weten voordat je er 12 volt op kan zetten.

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Volgens mij moeten ze altijd alle 2 draaien.
Bij uitgeschakelde airco worden ze door thermoschakelaar in radiator gestuurd, 2 trappen.
Bij inschakelen airco zouden ze beide moet draaien op hoogste stand, trap 2.

Er zit nog een stuurrelais voor deze ventilatoren, trap 1 via thermoschakelaar gaat rechtstreeks naar FAN's , trap 2 en aanzetten airco gaat via dit stuurrelais.

Tenminste zo is het bij mijn audi S3 en golf 4 1.6 AKL uit 1998 van mijn broer ook .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.