Volkswagen Passat: Koelfan blijft draaien

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: AVF

Goedendag

we hebben een nieuwe fan gemonteerd in deze auto, de oude was helemaal gaar (kapot lager en koelborstel)
maar nu het volgende probleem, de fan gaat gelijk aan als de motor wordt gestart
wat na te kijken? of is dit normaal?

Een passat uit 2001

heeft een Onderdeel nummer:

8D0 959 481 B Blauw? (dubbele temperatuurschakelaar) Voor de FAN

059 919 501 A Blauw, nieuwe type is Groen (dubbele temperatuurvoeler) Meter op daschboard + ECU (Regelapparaat)

maar waar zit 8D0 959 481 B (dubbele temperatuurschakelaar) Voor de FAN dan verstopt?

toch ook ergens in het koelsysteem?

en wat betreft die drukschakelaar airco, die zit ergens in het druksysteem, dus die kan je niet zomaar verwijderen toch?
anders moet je daarna je airco systeem weer opnieuw laten afvullen

bedankt!

ATi-VR6

Geplaatst door ATi-VR6 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

misschien is de vorige fan kapot gegaan omdat hij altijd direct draaide,als jij een nieuwe plaatst veranderd dit niets aan het aanstuurgedeelte.ik denk toch aanstuurzender fan,als je de stekkers van de temp voelers een voor een losstrekt veranderd er dan niets en zit die zender niet in de radiateur,ik kan me vergissen maar daar zit ook vaak een zender.

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

Over welke Fan hebben we het eigenlijk over, Airco of van de Radiator
Als de airco AAN staat is het normaal dat die draait (airco fan)

Groet Tiguan

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Inderdaad,als airco op AUTO staat draait fan airco(rechts)altijd.Op ECON niet.Fan links is hydrofan(koeling motor)

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

tja niet bij stilgestaan ,te weinig info gehad

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Sorry,

het gaat dus om de elektrofan (aircofan)

deze is vervangen voor een nieuwe (wel imitatie)

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

met airo aan of uit ??

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Airco aan of uit, maakt niet uit, blijft dus draaien

ook zet je de airco op Econ of helemaal uit, Fan blijft draaien!

zet je de motor uit, dan gaat de fan ook uit, zet je de auto alleen op contact blijft de fan ook nog uit
zodra je de auto start, gaat de fan draaien, met of zonder de airco aan

dus is het net alsof het relais blijft hangen? of is dan die thermochakelaar defect?

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

We hebben vandaag relais 373 even verwijdert, FAN bleef draaien

maar volgens mij is Relais 373 voor de ABS / ESP /brandstofpomp

Relais 370 even omgewisseld voor een nieuwe, ook geen verschil

zou het dan toch de thermoschakelaar zijn?

of zoals Theo zegt de drukschakelaar airco

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

theo stek,bedrijf auto airco & service, daar zou ik in dit geval toch wel vertrouwen in hebben. want airco is toch wel een vak apart.

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

Aantal vragen om een duidelijke overzicht te krijgen van u probleem

Is Het probleem ontstaan na vervangen van de nieuwe fan?? Voorheen werkt het allemaal (wel goed?? Aan/uit)
Hoe heb je de fan vervangen?? (heb je bumper uitgebouwd en de voorfront in de servicestand gezet om bij te komen)
Is het een originele fan zijn stekkers verbinding juist??


Groet Tiguan

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Ja, het probleem is onstaan na het plaatsen van de nieuwe (imitatie) fan!!!
verder kun je de fan uitbouwen zonder de voorbumper te verwijderen! je moet alleen de luchtbuis links verwijderen, verder hebben we imitatie fan de stekker verwijdert, en de draden gesoldeert naar de orginele stekken, het zijn maar twee draden! plus en min, ook heeft de fan de zelfde hoeveelheid watt 300 watt

dus ja, waar moeten we het nu zoeken?

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

- Dan denk ik toch dat je het probleem in de buurt van de (Imitatie) fan moet zoeken (verkeerde fan)
- Stekker draden die je verkeerd gesoldeert hebt mischien (of korstsluiting gemaakt tijdens......)

Groet Tiguan

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Tja, zal best mogelijk zijn

maar ook al zal je een gloeilamp aansluiten op die draden? het blijft een verbruiker toch?
als er nu drie draden op zouden zitten had ik het mij kunnen voorstellen, maar wanneer er alleen maar een plus en min wordt gevraagd, dan vind ik het wel vreemd,

nee we hebben geen kortsluiting veroorzaakt, en nee we hebben de draden wel goed zitten! de fan draait de goede richting op!

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

@Tiguan op 7 maart heb ik een link geplaatst in deze thread waar ATI-VR6 problemen had met gepiep van de fan en in die bewuste link! ook deze vraag heeft gesteld.

@ATI-VR6, je hoeft niet ver te zoeken als je weet dat het probleem zich heeft gaan voordoen "nadat" de ventilator is verwisseld CQ omgeplugd.
Als je de adviezen die gegeven worden niet opvolgt of kontroleert, dan kun je vragen blijven stellen, met 0 oplossingen op het rekest.
Jij zegt dat de draden wel goed zitten omdat de ventilator de "goede richting uit draait".... het is totaal niet gezegd dat deze de draai richting bepalen van de ventilator in het circuit.
Om het simpel te houden? er kunnen twee draden op een kontakt/onderbreker onderling verwisseld worden! waardoor de funktie aan/uit ook mee veranderd wordt.

Ik heb gezegd dat wanneer de ventilator aanslaat deze de condensatiedruk gaat verlagen, deze wordt aangestuurd door de drukschakelaar aanwezig in het systeem.
Moest het nu zijn dat alles origineel vervangen en aangesloten was, en het zelfde probleem zich voor doen als nu het geval is, kan ik je zeggen dat de drukschakelaar de schuldige is.
Het systeem meet dan een te hoge condensatiedruk en zal de ventilator blijven draaien..aanslaan bij het starten van de auto met of zonder airco aan.
Op dit moment heb je nu hetzelfde dat het systeem een te hoge condensatiedruk meet, ofwel door een verkeerde ventilator, of door een verkeerde soldering.

Tot slot heb ik dit nog voor je opgezocht, jij moet deze ventilator hebben 8D0959455C
is een 300 w ventilator, 280 mm geschikt voor airco.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

zo is dat, met het vervangen verander je niets aan het stuurprobleem

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Ok,

duidelijke taal, maar ondanks dat blijf ik het wel vreemd vinden, ok dat de fan niet orgineel is dan daargelaten
maar als je plus en min draad gewoon op dezelfde manier aansluit zoals de oude fan, zie ik daar geen probleem
ik zit zelf in de elektronica, dus weet wel wat ik doe.

alleen is het voor mij gewoon even zoeken en een raadsel waarom hij dan nu wel blijft draaien (fan)

tuurlijk zou het best kunnen dat een orginele anders reageert dan die imitatie, en dat het koelvermogen van deze gewoon te laag is,

wat betreft het nummer heb je verkeerd

moet zijn: 8D0 959 455 R
van het merk GATE 300 Watt

waar ik wel achter ben gekomen dat de imitatie een 8D0 959 455 C nummer is

zou dit het dan veroorzaken!!!

heel erg bedankt tot zover

sorry dat ik zoveel gevraagd heb van jullie

Arie,

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

of je nu een originele hebt of immitatie of je hem nu monteerd met of zonder bumper als hij niet gestuurd wordt draait hij niet,het zal toch echt aan de sturing liggen ,heb je die stekker al eens van die zender in je leiding losgegooid

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Robby,

nee dat hebben we nog niet gedaan, we moeten dan volgens theo de koplamp rechts verwijderen (als ik me niet vergis)

maar het is niet mijn auto, anders had ik het gelijk even getest,

ik laat het weten als het zover is

ik ga deze week in iedergeval met VAGCOM de Climatronic uitlezen

Arie,

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=ATi-VR6]Ok,

wat betreft het nummer heb je verkeerd

moet zijn: 8D0 959 455 R
van het merk GATE 300 Watt

waar ik wel achter ben gekomen dat de imitatie een 8D0 959 455 C nummer is

zou dit het dan veroorzaken!!!

heel erg bedankt tot zover

sorry dat ik zoveel gevraagd heb van jullie

Arie,[/quote]
Ik snap het niet meer en ga het tot slot hierbij laten, met betrekking tot wat het het nummer betreft zou ik het verkeerd moeten hebben? want volgens jou moet dit zijn! 8D0 959 455 R van het merk GATE 300 Watt.

Waar je wel achter bent gekomen is dat de imitatie 8D0 959 455 C nummer heeft precies dat nummer wat ik vermeld!!
Als ik dan nu op de gegevens af ga van mijn leverancier hebben de letters R + C niets anders gemeen dan dat R staat voor Radiator fan en de C voor Condensor fan.

Maar volgens jouw kan dit niet naar het nummer wat ik je heb opgegeven, maar is wel volgens jouw de imitatie ventilator die je hebt aangeschaft waar je achter bent gekomen.?

Om dit af te sluiten heb je de verkeerde ventilator gekocht eindigend met een R terwijl dit een C moet zijn, en tracht je de fout niet te erkennen...want je zegt zelf [quote]wat betreft het nummer heb je verkeerd

moet zijn: 8D0 959 455 R
van het merk GATE 300 Watt[/quote]
Ik heb niet gezegd om de koplamp rechts te verwijderen, ik heb gezegd dat de drukschakelaar zich rechts bevind van de rechter koplamp onder de mistlamp?

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Theo

het is niet aanvallend bedoeld

ik heb het programma Etka, en daar staat het in vermeld
je moet ook kijken naar het type motor, AVF
en volgens Etka moet je nummer hebben dat eindigd op een R (Volgens Etka)

dat de klant nu een verkeed type heeft tja dat hebben we zelf gedaan!!!
dus als blijkt dat we de verkeerde hebben, dan is dat ook onze eigenschuld!!!
ik ben gewoon nieuwschierig wat het dan veroorzaakt dat hij nu blijft draaien, dat is alles
omdat je fysiek geen verschil ziet aan de twee ventilatoren ook technisch zijn ze kwa vermogen gelijk

Arie,

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

De levenrancier van die fan zij dat het niks zou uitmaken welk nummer

C of R

het programma Etka heb ik sinds kort, dus vandaar dat ik er achter ben gekomen

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik heb met Etka niet veel te doen, omdat Etka een onderdelen leverancier is, (Elektronischer Teilekatalog). daarbij kost zo'n programma voor een particulier handen vol geld om de nabij 600 pleuro met een 2-4 updates per jaar..speciaal voor VAG.
Het is ook nog ééns vrij te downloaden..

Waar zit nu de fout en/of storing.. ik ben benieuwd..

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Theo,

ik beloof, zodra ik weet wat het is ik jou op de hoogte stel (desnoods per mail)

Etka heb ik en Etos, zijn hetzelfde kwa opzet, ik ben het met je eens kwa updates!

het kan namelijk ook zo zijn dat met een update van het programma zo maar een wijziging in de fan's zit
updates kan ik niet downloaden (i.v.m. versie) < als je begrijpt wat ik bedoel

het is jammer dat ik en hij (van wie die auto is) niet veel tijd hebben

hij heeft een rijschool te runnen, dus vandaar dat het allemaal wat moeizaam gaat kwa voortgang

wordt vervolgd!

link van de fan die wij nu hebben gemonteerd

http://link.marktplaats.nl/152600299

en bedankt! tot zover

Arie,

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

en als je alle relais eens eruit haalt(een voor een) is er niet eentje bij waarbij hij dan stilkomt omdat je aangaf dat je niet precies weet welk relais,of als je met je handen aan je relais voelt en start de motor is er dan niet eentje die klikt???????misschien dat dit relais de oorzaak is .

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Robby,

zoals eerder:

Relais 370 even omgewisseld voor een nieuwe, ook geen verschil
er zitten twee in van het type 370, allebij even omgewisseld voor een nieuwe (mocht ik even lenen van de dealer)
373 heb ik er even uitgehaald, fan ging gelijk weer draaien toen de motor gestart was
dus geen verschil

dus vandaar dat ik vermoeden had in: 8D0 959 481 B (dubbele temperatuurschakelaar) Voor de FAN
maar Theo zijn theorie zal het ook kunnen zijn. (drukschakelaar)

maar zoals eerder gezegd is het weer even afwachten helaas...

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Theo,

bedoel je dit: 8D0 959 482 B (veiligheidschakelaar)

[url=http://www.postimage.org/image.php?v=Pq4...][img]http://www.postimage.org/Pq4ePp0.jpg[/img][/url]

en ik bedoel deze kwa thermoschakelaar:

8D0 959 481 B (dubbele temperatuurschakelaar)

[url=http://www.postimage.org/image.php?v=aVa...][img]http://www.postimage.org/aVa_a7A.jpg[/img][/url]

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Die van de bovenste foto idd dat is de drukschakelaar, als je nu de aansluiting daarvan los trekt moet de ventilator stoppen met draaien, en zal ook de airco niet meer werken.

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Update!!!

Tja je raad het nooit!

ik zat even wat na te zoeken en denk dat dit het probleem is
ik kan het nu niet testen, maar morgenavond zullen we zien...

eigenaar heeft een twee week terug een:

059 919 501 A (dubbele temperatuurvoeler) (groen)

opgehaald, en wij hebben deze vervangen alleen hebben we de verkeerde vervangen!!!
we hebben de blauwe sensor die onder bij de radiateur zit uitgenomen en deze vervangen voor bovengenoemde
sensor!

dus met andere woorden, zit er nu dus een voeler op de plek waar een schakelaar hoort! dom dom
maar goed, morgen even de boel omzetten en dan de groene sensor op de juiste plek monteren en de blauwe
weer terug plaatsen waar hij hoort (ligt nu bij mij thuis)

de achterliggende gedachte was, vw verandert de kleuren wel eens, dus dachten wij dat deze is vervangen
door een groen kleur, en aangezien dat de stekker gewoon past op zowel de schakelaar als sensor...

het gaat om de sensor en schakelaar:

059 919 501 A (dubbele temperatuurvoeler) (groen) <<< zit nu dus op de verkeerde plek!!!

8D0 959 481 B (dubbele temperatuurschakelaar) (blauw)

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Probleem is opgelost!

(zie bovenstaand verhaal)

Bedankt allemaal

Arie,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.