Volkswagen Passat: Ventilator airco piept

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 66kw

Hallo,

Ik heb het volgende probleem, de koelventilator piept als ik de airco aanzet (automaat). Op Econ en uit piept hij niet. De stekker van de ventilator heb ik los getrokken en het gepiep houdt op.

Moet ik nu de ventilator vernieuwen of kan ik hem ook smeren. Een nieuwe ventilator kost bruto zo'n 160 euro excl BTW en het is ook zo'n lekker klusje om hem te vervangen.

Iemand een andere oplossing?

Gr. Jorp

Jorpinca

Geplaatst door Jorpinca (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Jorpinca]Moet ik nu de ventilator vernieuwen of kan ik hem ook smeren. Een nieuwe ventilator kost bruto zo'n 160 euro excl BTW en het is ook zo'n lekker klusje om hem te vervangen[/quote]
Ventilator vervangen is de oplossing. Smeren heeft geen enkele zin het probleem is speling / ruimte op het lager. Het vervangen is max een 1/2 uur werk.

Gr. paul

Jorpinca (0), 16 jaar geleden

Wat moet er allemaal los? Voorbumper, front gedeeltelijk uitelkaar halen en radiatoren opzij trekken?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Jorpinca]Wat moet er allemaal los? Voorbumper, front gedeeltelijk uitelkaar halen en radiatoren opzij trekken?[/quote]
Welnee!! ventilator kan er net langs zonder demontage van het front.

Gr. paul

Jorpinca (0), 16 jaar geleden

Oke, maar wel de voorbumper eraf en de radiator iets opzij.

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Jorpinca]Oke, maar wel de voorbumper eraf en de radiator iets opzij.[/quote]
Nee........
Alleen luchtfilteraanzuigbuis verwijderen,1x kruiskopje losdraaien van de fan,en dan de fan iets verdraaien (borgnokje indrukken) en hij is los.
Past er net tussendoor.
Wel de onderplaat verwijderen om de bedrading te verwijderen/monteren,want die loopt onderlangs,en stekker zit naast reservoir van stuurbekrachtiging.

erik2819 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als er geen speling op de ventilator zit wil het ook wel eens helpen om met een schroevendraaier even alle gaatjes iets open te buigen,zodat er iets spanning op het ventilaorhuis(metalen gedeelte) komt te staan.Dit is meestal wel een tijdelijke oplossing.
gr Erik

Jorpinca (0), 16 jaar geleden

Zoals ik snel voelde had de ventilator wel speling. Dus dan wordt het gewoon vervangen. Bedankt voor de hulp!

Gr. Jorp

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

http://link.marktplaats.nl/152600299

deze man heeft ventilatoren te koop (nieuw)

wij gaan hetzelfde doen voor een passat uit 2001

alleen moet ik even de stekker omsolderen (is nu een platte stekker) de nieuwe heeft een ronde stekker

Arie,

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij sommige modellen kan je het ventilator lagertje los van kopen Universeel (stukje goed koper)

Groet Tiguan

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

hoe wil je fatsoenlijk een Gate motor uitemekaar halen dan? (hij zit geklonken)

Mischien dat een Valeo en Bosch wel deze optie hebben???

wat natuurlijk al niet kan, maar zelfs als de lagers ruim zijn plus dat de koolborstel op zijn, dan denk ik dat het beter is om ze bij hem te bestellen
want dan ga je niet zitten prutsen met een versleten motorfan

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Vraagje,

Moet die fan altijd draaien als de auto loopt? met of zonder airco aan?

het gaat om een passat uit 2001 met Climatronic

we hebben die fan vervangen, maar nu als de auto gestart is gaat die fan daarna aan, en blijft aan

alvast bedankt!

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Nee, de fan mag niet draaien als de motor loopt, en de airco aan of uit is bij climatecontrol.

De fan zal alleen gaan draaien wanneer er niet genoeg rijwind is om het condenserings proces op gang te houden/brengen en om de condensatiedruk druk te doen laten dalen.
Het aansturen van de ventilator wordt geregeld door de drukschakelaar.

Hoeveel draden heb je op de stekker van de ventilator moeten om solderen? 2, 3...4 ?
Je zult dus waarschijnlijk 1 ventilator hebben voor de airco als ook voor het koelsysteem..
Twee mogelijkheden: of je hebt de verkeerde ventilator die niet geschikt is voor airco, of je hebt het ompluggen verkeerd uitgevoerd.

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Dacht ik al,

ik heb zelf een VR6 uit 96 met Climatronic, als de airco op Econ staat draait de fan niet! alleen als de motor warm wordt natuurlijk
verder als ik de airco aanzet hoor je daarna de fan wel draaien dus dat is normaal gezien de situatie

maar bij deze Passat uit 2001 gaat de fan gelijk al draaien, de fan is aangesloten met twee draden dus zit er geen stuurdraad op voor controle of dergelijke

er is een fan die mee draait (visco koppeling) en de elektro fan (airco)

bedankt voor de reactie

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Jawel er is wel een aansturing die van de druk/condensatorschakelaar..
Twee aansluitingen zijn voor de aansturing van de condensorventilator, aan/uit

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Huh,

waar ziiten die dan?

ik zie wel dat er twee zijn voor de stroom van de fan, maar waar zit die drukschakelaar dan?

toevallig naast de fan?

bedankt

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Als ik me niet vergis, onder rechterkoplamp, achter de mistlamp.

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

Of bedoel je de Radiator Fan Schakelaar? die zit toch in de radiateur?

8D0 959 481 B

dat is het onderdeelnummer

Arie,

ATi-VR6 (0), 16 jaar geleden

VR6 Met Climatronic

heeft een Blauwe Sensor voor de ECU (Regelapparaat)
heeft een Gele Sensor voor de meter in het daschboard en nalooppompje > naloop als de motor erg warm is.
heeft een Bruine Sensor voor de Airco
heeft een Thermoschakelaar in de Radiateur zitten (voor de FAN + naloop)

maar een passat uit 2001

heeft een Onderdeel nummer:

8D0 959 481 B Blauw? (dubbele temperatuurschakelaar) Voor de FAN

059 919 501 A Blauw, nieuwe type is Groen (dubbele temperatuurvoeler) Meter op daschboard + ECU (Regelapparaat)

maar waar zit 8D0 959 481 B (dubbele temperatuurschakelaar) Voor de FAN dan verstopt?

toch ook ergens in het koelsysteem?

en wat betreft die drukschakelaar airco, die zit ergens in het druksysteem, dus die kan je niet zomaar verwijderen toch?
anders moet je daarna je airco systeem weer opnieuw laten afvullen

bedankt!

epai2008 (0), 13 jaar geleden

Tijdens onze reis naar kroatie is onze ventilator overleden en kregen we een verbrande lucht in onze auto. de fan is van de as af gegaan doordat de as helemaal is weggesleten en lagertje is ook helemaal aan gort.
Ik heb vervolgens bij een Bosch Service in Porec prijs aangevraagd en originele ventilator koste daar €410 en montage €200 euro.
Volgens de man moest de bumper ervoor weg net zoals bij een distrubutie riem vervangen maar aangezien ik €610 wat veel van het goede vond heb ik het kabeltje doorgeknipt en zijn we zonder airco fan naar huis gereden en dit ging prima.
Eenmaal thuis gekomen op google gezocht en kwam hier terecht daarna naar auto gegaan en 10 minuten later had ik de ventilator er al uit.
Ik heb een vervangend type €69 in duitsland besteld (alanko.de via ebay.de waar ik trouwens altijd mijn vw onderdelen bestel) en zodra deze binnen is zal ik hem monteren.
Hartelijk bedankt voor deze bijdrage want deze was erg nuttig.
Ik ben nog wel even benieuwd of iemand me kan vertellen of de fan ook gebruikt word als de motor te heet word al is me het nooit opgevallen dat hij aanspringt maar eerlijk gezegd draaid hij meestal al omdat ik de airco nagenoeg altijd op auto heb staan.
gr Johan

epai2008 (0), 13 jaar geleden

Ventilator vandaag gemonteerd en in 15 minuten had ik weer een werkende airco ventilator.
Heerlijk zo stil als hij is, ik heb al 5 jaar dit type passat maar zo stil heb ik het nog niet gehad.
Gr Johan

Jorpinca (0), 12 jaar geleden

Dit topic kan gesloten worden bij mij was het de ventilator die gewoon af was. Vernieuwen was de enige oplossing.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.