Volkswagen Passat Comfortline: te hard over drempel gegaan, nu schokkend stuur

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Hallo,

Ik ben gisteravond te hard over een drempel gereden. Dit ging dermate hard dat ik door de schokdempers heen ging. Dit hoorde ik aan het geluid. Sindsdien heb ik last van een schokkend stuur als deze terug draait naar het midden. Ik zal het duidelijk proberen uit te leggen mbv het plaatje.

1. ik draai het stuur naar rechts
2. het stuur komt terug, maar dit gaat schokkerig

[url=http://imageshack.us][img]http://img156.imageshack.us/img156/1766/...[/img][/url]

Als ik zelf met wat kracht het stuur van links naar rechts gooi verneem ik niet veel.
Als ik rustig van links naar rechts stuur verneem ik ook schokken.

Zou iemand weten wat ik hiermee beschadigd zou kunnen hebben?

Alvast bedankt!

passsat

Geplaatst door passsat (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Henkk (0), 16 jaar geleden

heb het zelf een keer meegemaakt bij mij was er een velg heel licht krom... dat zou het kunnen zijn.

beetje hobbelig in het stuur word hij dan

passsat (0), 16 jaar geleden

[quote=Henkk]heb het zelf een keer meegemaakt bij mij was er een velg heel licht krom... dat zou het kunnen zijn.

beetje hobbelig in het stuur word hij dan[/quote]
Maar heb je dan niet constant een hobbeling? Ik heb het nu alleen als het stuur in het midden komt (alles recht staat)

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

draagarmpjes krom/verbogen

passsat (0), 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]draagarmpjes krom/verbogen[/quote]
hoe duur schat je dat dit zal worden?

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

trekt de auto ook op een rechte weg in het stuur? als er een draagarm iets krom is, zal hij ook gaan trekken...laat je auto eens controleren bij een uitlijner...daar komt zo iets wel aan het licht..ook de uitlijning kan verlopen zijn mocht het een flinke optetter geweest zijn..

het euvel wat jij noemt qua schokkend sturen, treedt ook vaak op bij zachte of versleten banden..en bij kapotte toplagers(lagers bovenop je schokdemper die zorgen dat de boel kan draaien)
wellicht was het al eerder aan de orde, maar is je niet opgevallen..na deze knal op die heuvel begin je misschien op dingen te letten en begint je dit op te vallen..

passsat (0), 16 jaar geleden

[quote=arie549]trekt de auto ook op een rechte weg in het stuur? als er een draagarm iets krom is, zal hij ook gaan trekken...laat je auto eens controleren bij een uitlijner...daar komt zo iets wel aan het licht..ook de uitlijning kan verlopen zijn mocht het een flinke optetter geweest zijn..

het euvel wat jij noemt qua schokkend sturen, treedt ook vaak op bij zachte of versleten banden..en bij kapotte toplagers(lagers bovenop je schokdemper die zorgen dat de boel kan draaien)
wellicht was het al eerder aan de orde, maar is je niet opgevallen..na deze knal op die heuvel begin je misschien op dingen te letten en begint je dit op te vallen..[/quote]
Op een rechte weg trekt de auto niet een bepaalde kant op. Net nog getest.

Ik heb een maand of 4-5 geleden de auto nog laten uitlijnen bij een erkend bedrijf (Pouw, Zwolle).

Ik heb net wel weer iets nieuws ontdekt; als ik het stuur heel snel naar links en rechts slinger hoor ik een tik. er is een stukje speling in het stuur waarneembaar. Dit uit zich in een soort schokken in het stuur als het stuur in het midden terecht komt. (je voelt dit verder niet in de auto, alleen het stuur)
Wat zou ik nog uit deze bevindingen kunnen halen..?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ik ben met arie eens als je t zelf niet kunt laat dit even controleren door iemand met kennis van zaaken

freddie30 (0), 16 jaar geleden

denk dat het stuurhuis een opdonder heeft gehad,maar dacht eerder dat je wel je draagarmen krom zijn.
heb zelf een passat gehad uit 2000.
6 x draagarmen vervangen a 300 euro.
is namelijk van fabriek af geen goede verhouding aleminium/ijzer verbinding.
weet niet tot welk bouwjaar het is,maar het is een kwaal van passat

passsat (0), 16 jaar geleden

nou, net bij de garage geweest. monteur heeft er een kwartiertje over gedaan om een kromming uit de voorwielen te halen en ik heb geen last meer van het probleem

bedankt en weer wat geleerd

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

m.a.w je had een kromme velg?

passsat (0), 16 jaar geleden

hoe zou je het anders kunnen interpreteren?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

krom stuurstangetje
fuseekogel
draagarm verbogen
en nog meer kromme delen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.