close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo 1.6: Koelprobleem

Bouwjaar: 1997

Na thuiskomst van vakantie, kreeg ik ineens een oververhitte motor (stoom van onder de motorkap).

Eerst zekering van ventilator gecontroleerd. Deze is goed.

Koelvloeistofniveau ook goed.

De ventilator gaat niet draaien.

Vervolgens de thermo-schakelaar van de ventilator vervangen. (Bij het doorverbinden doet de ventilator het wel).

Toen bleek, dat de radiateur niet warm werd.

Vervolgens thermostaat vervangen, en weer koelvloeistof bijgevuld.

Resultaat: nog steeds loopt de motortemperatuur te hoog op (boven 110 graden) en wordt de radiateur niet echt heet.

Met de kachel in de hoogste stand blijf de temp. 90 graden, dus de waterpomp doet het wel.

Zou er nog lucht in zitten en hoe krijg je het eruit?

Geplaatst door

Volksfiets (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heeft die koelfan niet toevallig twee snelheden en dus twee zekeringen. Een van 20 en een van 30 amp. Heb je ze allebei gecontroleerd? Als de waterpomp het goed doet, de thermoschakelaar en de termostaatklep vervangen zijn blijven er nog een paar andere mogelijkheden over. Er kan nog een verstopping in je koel systeem zitten. En andere optie is dat er een klein lekje in de koppakking zit. Er kunnen dan uitlaatgassen in het koelsysteem komen. Een mannier om dit zelf zonder gereedschap te controleren is de dop van het koelsysteem te verwijderen en de motor dan warm te laten draaien. Komen er dan luchtbelletjes/uitlaatgassen opborrelen dan is de pakking lek. Je ziet dan ook meestal een olie-achtig laagje op je koelvloeistof en je ruikt dan ook uitlaatgassen.

Wat ook nog kan is dat de tempratuur sensor een fout signaal geeft en dat de motor helemaal niet te heet wordt.

ricardo9623 0

21 jaar

Had even iets te vlug gelezen, de radiateur wordt nu nog steeds niet warm. Ontluchten doet ie zelf, dus dan is er misschien toch verstopping, of de water pomp doet het niet goed.

Knijp eens in de slangen die naar de radiateur gaan, zijn ze gevuld of voelen ze leeg aan.

Heb je ook vraagbaak? Daar staan alle technische gegeves in die je nodig hebt.....

ricardo9623 0

21 jaar

Bedankt voor je reactie.

Er komen na verloop van tijd wel belletjes uit het

expansietankje van het koelsysteeem maar dit is pas als de thermometer meer dan 100 graden aangeeft.

Kan aan de slangen niet duidelijk voelen of er vloeistof in zit.

Het zou een verstopping kunnen zijn, maar de vloeistof was nog zeer helder en doorzichtig rood.

Van de het boekje vraagbaak wordt ik niet echt wijzer.

'k ga morgen maar even naar de garage.

Of iemand moet nog een interessante suggestie hebben?

Volksfiets 0

21 jaar

Vervang de thermostaathuis maar eens.Waar de waterslang op gemonteerd zit,die naar de radiateur gaat.Kijk ook even naar de thermostaat of die pin die in thermostaat zit er nog inzit,anders moet je deze ook weer vervangen.Er zijn meerdere rubrieken over polo's die te warm werken.Kijk er maar even naar.

alexander242 0
badge

21 jaar

Het thermostaathuis is inderdaad nu vervangen door de garage.

En het probleem is opgelost.

Volgens mij was de thermostaat zelf ook stuk (die ik zelf vervangen heb) en was dit de oorzaak.

Volksfiets 0

21 jaar

Ik heb wel vaker gehoord dat het thermostaathuis vervangen moest worden vanwege koel problemen. Maar ik vraag mij wel af wat er dan mis is met dat thermostaathuis? Zitten er soms bewegende delen in dat huis?

Misschien kan een van de bezoekers dat beantwoorden? Alvast bedankt.....

ricardo9623 0

21 jaar

Bij de meeste thermostaten wordt hij open gedrukt doordat het waselement uitzet en vervolgens hiermee een pen wegdrukt die vast zit aan een de thermostaat zelf.Hierdoor wordt vervolgens de klep van de thermostaat open gedrukt en zal dus koelvloeistof kunnen rond circulren door de radiateur.

Bij deze auto's (sommige VW,seat,skoda) wordt een aparte thermostaat gebruikt.De pen die door het waselement wordt weggedrukt zet zich niet af tegen de thermostaat zelf,maar tegen het beruchte thermostaathuis.Hier zit nou net het probleem,er is namelijk een stukje afgebroken,precies waar de pen van thermostaat zich tegen afzet.Het waselement zet wel uit en vervolgens wordt de pen opzij gedrukt,maar zet zich tegen niks af,waardoor de thermostaat zichzelf ook niet open kan drukken.Op een gegeven moment drukt zelfs het waselement de pen uit de thermostaat,daarom moet je dus altijd beide vervangen.

Het is moeilijk dingen uit te leggen zonder voorbeelden,maar ik hoop dat je iets wijzer ben geworden.

alexander242 0
badge

21 jaar

Even een oude koe uit de sloot halen ;)

Geldt dit ook als het koelwater NIET warm wil worden?
Bij mijn Jetta 1.3 uit 1990 wordt het water op de meter niet warmer dan 1/4 van het meetbereik.
Kachel wordt wel warm, maar dan zie je de motortemperatuur ook ietsje teruglopen.
Onderste radiatorslang wordt ook niet echt warm, en ik heb vandaag bij het vervangen van de thermostaat gevoeld dat er inderdaad een stukje van het huis is afgebroken.

Denman 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.