Volkswagen Golf III : koelvloeistof probleem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 90PK

Hallo,

Heb een probleem met een 1.9 tdi.

Afgelopen zondag op de snelweg in 1 keer snel oplopende temperatuur + veel koelvloeistof weg.
ANWB er bij gehad, heeft systeem doorgespoeld en vloeistof bijgevuld. Vanuit Beilen zonder problemen terug naar huis gereden (zo,n 90 km)

Thuis weer gekeken en geen problemen weer gehad. Heeft waarschijnlijk luchtbel ingezeten. 4 dagen later weer koelvloeistof peil tot onder minimum.
Temperatuur blijft steeds normaal. Wel vrij veel drukopbouw als je de dop van het expansievat los draait bij warme motor

Koelsysteem afgeperst met 2 bar en geen drukverlies, ook niet met warme motor. Druk blijft veranderd ook niet bij 2500/3000 toeren.

Het vreemde is dat de onderste radiatorslang ook niet warm wordt.
Wat kan dit zijn? Koppakking, scheurtje in de kop, waterpomp thermostaat of wat anders?

wokkel

Geplaatst door wokkel (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

Ik vermoed dat je richting koppakking moet denken.
Controleer eerst of er geen uitwendige lekkage is.
Zo niet dan zal de kop eraf moeten.
Of die lekt is moeilijk tezien.
Het is van metaal uit een paar lagen,
Zie je er niks aan dan de kop laten afpersen.


Gr jan

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Kijk eens naar het dunne slangetje die bovenop je exspansietankje zit , daar moet een constante stroom van koelvloeistof uit komen , heeeel af en toe een luchtbelletje mag .
Is dit echt met veel lucht , kop of koppakking een verdachte.
Je kunt dan de koelvloeistof laten testen op aanwezigheid van verbrandingsgassen.

wokkel (0), 9 jaar geleden

Komt een weinig vloeistof door het slangetje naar expansievat. Geen luchtbellen. Ben vandaag even bij de garage langs gegaan.
Monteur denkt eerder richting verstopping in de radiateur door verkeerde koelvloeistof wat er in heeft gezeten (blauw ipv rood wat voorgeschreven wordt voor de tdi blokken)

Raadde aan om thermostaat en radiateur te vervangen (hadden dat probleem eerder gehad). Mocht het dan nog niet goed zijn...tja dan zal denk ik toch de kop er af moeten

bert klein (90) PRO, 9 jaar geleden

Onvoldoende doorstroming koelsijsteem, waterpomp schoepenwiel gaat los op de as zitten draait onvoldoende mee ,bij snelweg hogere snelheid kan deze temperatuur oplopen.
Koelvloeistof groen G11 was normaal voor deze motoren.
lekke koppakking komt eigenlijk bij deze motoren niet voor.

vr.gr. bert

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Ga ik in mee , waterpomp , vandaar de vraag van de doorstroming !

wokkel (0), 9 jaar geleden

Vanmiddag voor het werk bij de vw dealer geweest. Gelijk maar even een monteur gevraagd van hoe en wat. 100% koppakking zei hij.
Morgenavond hoop ik de kop er af te hebben. Kop schijnt niet gevlakt te mogen worden. Wel controleren of ie niet krom is, maar die kans is klein volgens de vw monteur.

wokkel (0), 9 jaar geleden

Koppakking vervangen. Konden na lang zoeken bij 1 cilinder een paar hele kleine plekjes ontdekken waar die gelekt heeft. Vandaag kop weer gemonteerd.
Lange testrit gemaakt. Geen druk meer in expansievat. Zoals het nu lijkt, is het probleem opgelost.
Ook gelijk maar distributie e.d. maar vervangen

jan T (20) PRO, 9 jaar geleden

nou hopen dat het goed is en ja verstandig dat je gelijk de riem hebt vervangen.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.