Hey Allemaal,
Ik zit met een probleem en wel het volgende.
Toen ik in februari dit jaar een nieuw motortje heb geplaatst(koppakking was lek) in mijn oude golfie en mede een nieuwe(2dehandse)radiator wegens lekkage, stuitte ik op het volgende probleem.
De auto verliest nu koelvloeistof.Ik heb alle slangen al nagelopen, splitsingen vernieuwd tussen de slangen maar het probleem bleef.
Vandaag heb ik er een nieuw koelvloeistof resservoir in gezet omdat ik dacht dat deze lekkage vertoonde.
Maar toen ik de motor opnieuw liet draaien om eventuele lucht eruit te laten kwam ik erachter dat hij zijn koelvloeistof via de overloop eruit werkt.
Kan dit misschien te maken hebben met de veel grotere radiator?(komt geloof ik uit een diesel).Mijn temperatuur blijft onder het rijden keurig staan.Hoeveel graden weet ik niet te vertellen maar ongeveer bij het eerste streepje.Als ik in bijv. een file sta dan gaat hij tot even over de helft maat als de fin begint zakt hij weer keurig.
Wie kan mij hiermee helpen????
Over een maand ga ik met mijn twee kids naar Tjechie en dan zou het heel fijn zijn als dit probleem ook uit de wereld is geholpen.
THANKS!!!!!
Groetjes, Brigitte
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nieuwe dop monteren
Hey Mart,
Sorry, maar wat bedoel je met een nieuwe dop????
Groetjes, Brigitte
18 jaar
indien er een nieuw koelvloeistof resservoir is gemonteerd heb je ook een nieuwe dop, daar ligt het dan niet aan, ik vermoed dat er nog veel lucht achter blijft in het koelsysteem deze even goed ontluchten met draaiende motor bij de 2e kachelslang...
paul,
Hey Paul,
Van het koelsysteem heb ik nog niet veel ervaring.
Wel weet ik dat ik alles open moet zetten tijdens het ontluchten, kachel open, kortom alles wat er open kan, toch???
Maar welke 2de kachelslang bedoel je???
Is dat de grote slang die naar binnen in de auto gaat???
Ik heb al veel aan het autootje moeten sleutelen en aldoende moet ik ook dit leren.
Vandaar dat ik hier bij jullie ook hulp vraag.
Groetjes, Brigitte
18 jaar
klopt brigitte, het is de 2e slang die naar binnen gaat.. daar maar eens goed ontluchten.
paul,
Zie trouwens net dat er bij het bouwjaar van mijn autootje 2006 staat.
Dit is niet correct!De leeftijd is 1991!
Groetjes Brigitte
18 jaar
bouwjaar begreep ik al :D
paul,
Hey Paul,
Bedankt!!!!Ga het meteen proberen!
Groetjes, Brigitte
18 jaar
Hey Paul,
Ik heb de motor warm laten draaien, alles open gezet en flink geknepen in alle slangen waaronder degene die je zei.
Welke het van de twee was weet ik nog steeds niet.De een gaat naar de metalen "slang" en de andere ging in splitsing naar mijn motor(zijkant)en mijn gasverdamper.
Het probleem "lijkt verholpen te zijn maar zeker weten doe ik het niet.
In ieder geval liep hij niet meer over en bleef de koelvloeistof staan tot ongeveer 1,5 a 2cm boven het maximum.
Ik heb hem ongeveer 25 minuten laten draaien.Was dit genoeg????
Morgenochtend moet ik weg en voordat ik ga rijden controleer ik de koelvloeistof en vul zonodig bij tot het maximum.Hij was nl. nog niet geheel tot het maximum toen ik aan de ontluchting begon.
Zodra ik morgen terug ben zal ik laten weten of het probleem verholpen is.
In ieder geval ben ik al heel blij met jullie hulp!!!
Groetjes, Brigitte
18 jaar
Hey Heren,
Het "lijkt erop dat het nog steeds goed gaat maar toen ik vanmorgen naar de garage moest om mijn lpg af te stellen(toen ik 450km op benzine had gereden was het afstelmechanisme losgegaan).Ik vroeg meteen wat dit allemaal kon zijn en of hij genoeg ontlucht was.
Volgens deze man was mijn bovenste slang vanaf mijn motor naar de bovenkant van de radiator wat hard.
Hij raadde me aan om morgenochtend de auto op benzine over te zetten en te gaan rijden om te kijken of het probleem zich ook voordoet met benzine.
Als dit zo is kan het zijn dat ik een klein lek in de koppakking heb, zoniet kan het mijn gasverdamper zijn.Pfftttt!!!!Heb ik dit weer?
Ik hen altijd oude autootjes gereden maar deze golf slaat de kroon.
Groetjes, Brigitte
18 jaar
brigitte is dit een 1,3 motor?
paul,
Hey Paul,
Het is een 1800 motor, mono motronic of jetronic????inspuitsysteem .Rijd op lpg.
Groetjes, Brigitte
18 jaar
is het probleem nu nog aanwezig?
paul,
Hey Paul,
Na een afstand te hebben gereden(alles bij elkaar)kom ik uit op een kleine 100 km en helaas ja, het probleem is nog steeds aanwezig.
Wat me gisteren tijdens het ontluchten wel opviel was dat de slang, die van de motor(met sensoren)naar de bovenkant van de radiator loopt, van boven heet was maar de onderkant van de slang kouder.Net alsof het een slang was die uit twee delen bestond.Later werd ook de onderkant warm.
Ik weet niet of dit met het probleem te maken heeft???
Groetjes, Brigitte
18 jaar
Heb vandaag mijn klepdeksel eraf gehaald en kwam toch wel weinig slush tegen.Ik had meer verwacht.Maar hij blijft de koelvloeistof er via de overloop uitgooien.
Is het een begin van een lekke koppakking???Ik heb tot de 10de augustus om het probleem te verhelpen.Weet echt niet meer waar te zoeken.
Groetjes, Brigitte
18 jaar
[quote=Eagle2433]Hey Paul,
Na een afstand te hebben gereden(alles bij elkaar)kom ik uit op een kleine 100 km en helaas ja, het probleem is nog steeds aanwezig.
Wat me gisteren tijdens het ontluchten wel opviel was dat de slang, die van de motor(met sensoren)naar de bovenkant van de radiator loopt, van boven heet was maar de onderkant van de slang kouder.Net alsof het een slang was die uit twee delen bestond.Later werd ook de onderkant warm.
Ik weet niet of dit met het probleem te maken heeft???
Groetjes, Brigitte[/quote]
ik krijg nu het gevoel dat jou radiateur wel eens verstopt kan zitten, zowel de bovenste als de onderste slang moeten gelijk zijn van tempratuur >>>indien de motor op bedrijfstempratuur is..
paul,
Hey Paul,
Hoe kom ik erachter of mijn radiateur verstopt zit????
Blijft er dan een gedeelte koud????
Het is echt 1 slang, de bovenste, die blijft aan de onderzijde koud totdat de termostaat open is gegaan, dan is de gehele slang gelijk in temperatuur.
Groetjes, Brigitte
18 jaar
Hoe kom ik erachter of mijn radiateur verstopt zit????
Blijft er dan een gedeelte koud????
quotte
de slangen aan de radiateur boven/onder moeten van gelijke warmte zijn, mocht dit wel het geval zijn dan zit het ''niet'' verstopt..
paul,
Ehhh....Paul?????
Lijkt me heerlijk om het vodje in de brand te steken maar helaas, het vodje is echt noodzakelijk.
Toch zegt mijn gevoel me dat ik weer moet gaan zoeken in een lekke koppakking.
De bovenste slang wordt hard dus teveel druk.
Koelvloeistof verlies en ook lust hij best wel een slokkie olie en meer slus onder mijn oliedop.
als ik even terug ga vanaf het moment dat het blokkie in mijn autootje kwam.
-blok vervangen
-grotere radiator
Misschien is er een verschil in de slangen?kleinere radiator, kortere slang?
Hoewel ik toch niet echt het idee heb dat er teveel spanning op de slangen staat.
-splitsingen vervangen tussen de koelvloeistof slangen/metalen waterbuis rond motor
-waterpomp vervangen
Ik kocht het motortje bij een garage voor 200 euries
volgens hen was de kmstand ongeveer 122.000km.
Na ongeveer 1,5 maand begon er een klep hopeloos te tikken.
Als de koelvloeistof onder het niveau ligt ga je hem horen anders is hij stil.
Maar...Hoelang heeft dit motortje stilgelegen?
Is de kmstand wel echt?
Waarschijnlijk heeft dit motortje alleen op benzine gereden en nu krijgt hij de volle laag van lpg.
Misschien moet ik mijn oude motortje met zijn kmstand van 287.000km maar eens open gaan halen en kijken of de kop is gescheurd.
Van dit motortje weet ik teminste zeker dat hij altijd op lpg heeft gereden.
Maar is dit wel een verstandig idee????
Groetjes, Brigitte(die het niet opgeeft en de oorzaak wil vinden!)
18 jaar
Hey Heren,
Het probleem is opgelost, teminste....ik heb het probleem gevonden.
Mijn gevoel was toch juist en ja, het is een lekke koppakking.
Dus daar gaan we weer.
Voor niets een motor overgezet want hetzelfde probleem als waarvoor ik hem verving.
Bedankt voor het meedenken!!!!!
Groetjes, Brigitte
18 jaar
Hey Brigitte,
Ik heb ook een Golf uit 91 en ook een tijd last gehad van koelvloeistof verlies.
Dit kan aan meerdere dingen liggen. Bij mij was er niks aan de hand als ik gewoon reed, maar als de auto iets warmer werd als gewoon (voor een stoplicht of als ik bijv. langzaam reed) dan gooide hij de koelvloeistof er overheen. Eerst heb ik de termostaat vervangen wat leek te werken, maar na een tijd dook het zelfde probleem weer op. je kunt testen of de termostaat werkt door aan de onderste buis te voelen. De bovenste buis (Rood) wordt vrij snel warm, maar de onderste (Blauw) wordt pas warm nadat de motor is opgewarmd en de thermostaat geopend is.
Daarna heb ik de koppakking laten vervangen omdat mij door meerdere mensen werd verteld dat dit dan waarschijnlijk het probleem verrichtte, maar dit veranderde niks.
Het bleek uiteindelijk een rubberen ring te zijn die in de dop zit van het koelvloeistof-reservoir.
Deze ring zat niet helemaal op zijn plaats en had iets slijtage en als dit koelsysteem niet 100% dicht zit zal hij de koelvloeistof er telkens uit blijven gooien.
Het systeem werkt onder druk en zonder druk zal de vloeistof veel sneller uitzetten en/of koken is mij verteld.
Heb er sindsdien nooit meer last van gehad.
Het is natuurlijk niet zeker dat dit ook bij jou het geval is maar ik denk dat je dit beter wel kunt controleren voordat je voor een nieuwe koppakking kiest.
Vriendelijke groeten,
Matthijs te Lintelo
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar