Volkswagen Passat: Koelvloeistof weg, oliepeil stijgt, olie echter wel schoon

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Tijdens onze vakantie verloor onze auto al zijn koelvloeistof. We hadden net 600 km. afgelegd (met caravan), auto had twee uur stilgestaan en toen we een hapje wilden gaan eten ging er een alarm. Tankje was zo goed als leeg. Lekke koppakking dachten we, oliepeil was namelijk ook gestegen, maar de olie was nog wel helemaal schoon (voor een dieselmotor mooi zwart). Ondertussen onze vakantie vervolgd met leenauto. De auto heeft daar bij een garage gestaan, waar men het euvel niet kon vinden. Op de terugweg konden we onze auto weer ophalen. Advies; doorrijden. Echter, 200 km. verder, weer leeg. De rest van de reis hebben we contant moeten bijvullen. Als het een lekke koppakking betreft, moet er dan ook geen olie in de koelvloeistof terechtkomen? Deze is namelijk ook gewoon schoon. Nu hebben we al wel bijna een half jaar een raar borrelend geluid gehoord (nog steeds), waarvan we de oorzaak niet kunnen vinden. Houdt dit verband met elkaar?

johan999

Geplaatst door johan999 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

denk dat je koppaking naar binnen is doorgeslagen.laat druktest uitvoeren .succes martin.

Audidriver73 (0) PRO, 16 jaar geleden

Draai de dop van het koelvloeistof reservoir eens open bij koude motor, of voorzichting als motor warm is, motor laten lopen, wanneer er dan luchtbellen in komen is het de koppakking.
Je kunt ook controleren door bij een warme motor in de koelvloeistofslangen te knijpen, zijn deze enorm hard dan ga er maar vanuit dat de koppakking eruit ligt.
Aan de olie zie je dat niet zo snel bij een diesel, heb je witte schuim, soort mayonaise aan de onderkant van de olievuldop zitten? Is het toevallig een 115PK TDI?

johan999 (0), 16 jaar geleden

Geen schuim of iets dergelijks. Het is een 128PK.

Santa (0), 16 jaar geleden

Zeg maar een 130 pk PD.....?

Of gewoon een 110 pk AFN met chippie...?

Vreemd trouwens dat die "garage" het probleem niet kon vinden.
Franse Slag Garage?

Een druktest is wel het minste ( zo niet het eerste..) wat je uitvoert.

johan999 (0), 16 jaar geleden

Geen chip, dus zal dan wel 130 PK zijn... Maar volgens de ANWB was ie zelfs bij een Volkswagen-dealer geweest. Alleen kunnen we dat niet checken. We hebben hem achtergelaten bij de berger annex garage en hem daar ook weer moeten weghalen.

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

koppakking eruit kan op verschillende manieren; maar veel mensen denken dat ie dan altijd koelvloeistof in de olie duwt. In jou geval kan het wel zo zijn dat er een verbinding tussen de cilinder en het koelvloeistofcircuit zit. Dan gaat ie koelvloeistof verbranden (witachtige rook uit de uitlaat) en/of druk opbouwen in het koelsysteem zodat de koelvloeistof er via het overdrukventiel (vaak de vuldop) eruit gedruk wordt. Als het koelsysteem gevuld is en je haalt bij een koude motor (nog geen drukopbouw in het koelsysteem) de dop eraf, kun je misschien zien dat de koelvloeistof borrelt.

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

Het zou ook nog kunnen zijn dat je overdrukventiel (vaak de dop) kapot is, zodat het koelsysteem niet op druk komt en dus eerder gaat koken (zeker als je de auto zwaarder belast met het trekken van een caravan)

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=johan999]Geen chip, dus zal dan wel 130 PK zijn... Maar volgens de ANWB was ie zelfs bij een Volkswagen-dealer geweest. Alleen kunnen we dat niet checken. We hebben hem achtergelaten bij de berger annex garage en hem daar ook weer moeten weghalen.[/quote]
waarschijnlijk een 110 pk 130pk bestond toen nog niet........

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.