Wij hebben een maand of 2 geleden onze vw passat laten voorzien van een nieuwe kop en koppakking ivm koelvloeisverbruik en witte rookpluimen uit de uitlaat.
inmiddels zijn we 2 maanden en een hele hoop problemen verder, de meeste problemen zijn inmiddels opgelost.
vorige week maandag hebben wij de auto weer opgehaald, en bleek de auto nog steeds koelvloeistof te verbruiken en horen we nog steeds een borrelend geluid achter het dashboard.
de eerste dagen dat we in de auto reden, was er ook nog sprake van rokende uitlaat bij koude motor, echter dit probleem hebben we sinds een dag of 3 niet meer.
het borrelend geluid is ook wat minder dan de eerste dagen dat we in de auto reden maar is niet weg.
wie oh wie heeft een idee.
volgens de garage heeft hij het systeeem onder druk gehad, en zou er geen koelvloeistoflekkage meer zijn, erg merkwaardig aangezien de beste man ten tijde van de reparatie veel
fouten heeft gemaakt.
wij hebben het idee dat hij het lek niet kan vinden en ons daarom met een kluitje in het riet naar huis stuurd.
wie heeft een idee wat dit kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
iemand, enig idee?
geen natte plekken onder de matten in de auto etc...
onderstaand is al aan de auto gebeurd:
grote beurt, incl. nieuwe distr.riem, spanners, waterpomp, voorgloeibougies, bouten voor de verstuivers, remblokken/remschijven.
2 maanden later: nieuwe koppakking, nieuwe kop, vervolgens vermogen weg en heel hoog brandstofverbruik,
dit is inmiddels verholpen door nieuwe pompverstuivers op kosten van de garage, omdat die ten tijde van de reparatie grote fouten heeft gemaakt.
nu nog steeds koelvloeistofverlies, wie oh wie heeft idee??
Weet je zeker dat ze de kop hebben vernieuwd?!?
Als de garage de auto teruggeeft met nog steeds die lekkage, .... .... dan denk ik dat je toch "andere zakenkundige" ernaar moet laten kijken.
Zet het systeem onder druk, en stel vast waar de vloeistof blijft. Trek hier je conclusies uit. Confronteer dan je huidige garagist met de bevindingen, en kom tot een goede oplossing.
Succes
Hoi Ralf,
wij zijn inderdaad voor een second opinion geweest naar andere garage, daar geconstateerd dat er wel een nieuwe kop op zit, echter doordat er na de koppakkingvervanging en kop zoveel mis was met de auto wat eerst opgelost moest worden, is het hele systeem een aantal keren uit elkaar geweest waardoor er nog steeds lucht in zit, we horen nog steeds borrelen achter het dashboard, maar ook nog steeds koelvloeistofverlies, we rijden inmiddels weer een week in de auto, en gisteren weer een liter bij gegooid. kan het zijn dat het lucht eerst helemaal er uit moet?
12 jaar
Arjen, er is geen lucht meer in het koelsysteem. Die lucht komt erin doordat de koppakking verliest. De compressielucht ontsnapt naar je koelsysteem.
Tegelijkertijd verbruikt je motor koelvloeistof, die vliegt door de uitlaat weg.
Laat je "second opninion garagist" er met een ´snuffelaar´aan ´ruiken´. Boven het koelvloeistof reservoir.
Misschien is de kop wel goed, maar is er een (haar) scheur in je motorblok ontstaan. Dit kun je misschien zien als de kop eraf is. (niet zeker).
Laat bij een hete motor nogmaals het systeem afpersen/ onder druk zetten. Ergens moet er drukverlies zijn.
Succes
Hoi Ralf,
de auto is bij een dieselspecialist in drachten voorzien van 3 nieuwe pompverstuivers,
hele motor is daar uit elkaar geweest, dan hadden ze een dergelijke scheur in motorblok toch moeten kunnen zien?
en als het koelvloeistof via de uitlaat weg vliegt, dan moet er toch sprake zijn van rookontwikkeling?
maar we gaan met de auto naar een VW garage, en zullen daar de auto laten nakijken.
12 jaar
Als het een geringe lekkage naar het koelsysteem is, hoeft het niet persé te resulteren in een (grote) rookontwikkeling.
Ben benieuwd.
Wanneer je steeds geborrel hoort, denk ik toch aan niet goed ontluchten.
Geeft je kachel wel warme lucht?
12 jaar
kachel geeft gewoon warme lucht, vanmorgen weer klein beetje rookontwikkeling, koelvloeistof zakt nog steeds, geborrel nog steeds aanwezig.
verder rijdt de auto perfect en is superzuinig.
sorry voor de late reactie.
heb je enig idee wat het zou kunnen zijn?
12 jaar
na hoeveel minuten na de koude start begint de rook ontwikkeling?
12 jaar
das het vreemde, vorige week dinsdagochtend en avond, (woon- werk),rookontwikkeling direkt tijdens starten, woensdagochtend hetzelfde, daarna helemaal niet meer, en net tussen de middag een beetje. maar als er rook is, dan direkt na het starten voor een aantal minuten. wit/grijze rook.
12 jaar
Het lijkt op de koppakking, maar het zou de egr koeler wel eens kunnen zijn.
slaat hij direct op 4 cilinders aan, of op 3 omdat hij eerst nog koelvloeistof uit de cilinders moet verwerken?
12 jaar
hoe merk je dan dat je auto eerst op 3 cilinders aanslaat ipv 4?
koppakking denk je? ook ondanks dat die net is vervangen een week of 6 geleden? incl nieuwe kop!
12 jaar
Wanneer hij aanslaat en meteen lekker loopt dan loopt hij op alle cilinders, maar als hij eerst wat staat te stotteren en te trillen dan mist hij een cilinder.
12 jaar
vandaag auto bij de garage gehad, diagnose: EGR koeler stuk/drijfnat .
die is nu afgedopt, morgen auto weer halen, volgens garage is alles nu ok. we hopen dat ook maar zijn niet eerder rustig voordat we zelf in de auto hebben gereden. jullie horen zsm onze eigen bevindingen.
12 jaar
auto gehaald gisteren, is prima!! gelukkig!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar