Volkswagen Golf II: Kokende koelvloeistof en ventilator draait niet

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 Tuned GL(FIRE&ICE)

Goedendag allen,

Sinds een paar weken heb ik een golf 2 1.8 gl ( fire &ice editie ), hiervoor altijd een ford gereden . De golf is een prima autootje alleen een beetje jammer van vandaag.
Vandaag reed ik naar mijn werk en voordat ik bij de laatste afslag aankwam was er opeens een wolk rook dat onder mijn motorkap vandaan kwam.
Ik schrok me rot , had dit nog nooit meegemaakt. Ik kon nog net bij het benzine station aankomen hobbelen daar aangekomen heb ik even iemand aangesproken die er "waarschijnlijk" meer van wist.
Zelf zag ik het koelvloeistof lampje al aangaan bij de afrit toen wist ik wel al dat daar iets mis mee zou zijn.
Hij was bijna helemaal leeg , snel even bijgevuld in de middag nadat de motor was afgekoeld.
Toen hebben we nog even verder gekeken wat er nog meer mis kon zijn , het bleek dat er wat lekte vanuit het blok dat rechts onder aan de motor zit. Ik zag wel dat er een dikke zwarte slang liep vanaf de radiateur naar de motor.
Deze hebben we toen afgedicht met wat kit was het enigste wat we bij de hand hadden. Vanmiddag nog even gekeken voordat ik weer huiswaarts ging ik zag toen dat de ventilator helemaal niet meer draaide.Heb toen geprobeerd om de kabel even los te trekken om de pinnetjes + aansluiting te bekijken op eventuele schade en dergelijke maar deze leken prima in orde.
Daarna alle zekeringen na gekeken , ook niets mis mee zag er allemaal nog goed uit.
Toch maar even met de garage gebeld waar mij werdt verteld "kijken is gratis" zal binnenkort even langsgaan om het probleem te bevestigen.
Niettemin zou ik toch graag wat advies willen over wat dit zou kunnen veroorzaken ook omdat ik dan weet dat ik niet wordt opgelicht bij de garage.
Ik heb de gok toch gewaagd om naar huis te rijden het was in principe maar een stukje van 20 minuten.
Onderweg maar even gestopt om alles te controleren , enige wat mij opviel was dat: 1. de ventilator het niet deed en 2. dat de koelvloeistof borrelend en rokend te zien was.
Heb gewacht tot het verder was afgekoeld en de laatste meters gemaakt.

Weet iemand wat er mis mee zou kunnen zijn en wat dit ongeveer zal gaan kosten als je het laat repareren , of is het zelf nog wel te doen?

Alvast bedankt ,

K9.

K9

Geplaatst door K9 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

vraagje (0), 15 jaar geleden

dan is je thermoschakeling defeckt die zit je je radiateur geschroeft steek op ring sleutel 27/29 draai je hem er mee uit nieuwe der in en rijden maar wee

lijk me niet ver standig om hier langer mee door te rijden .... kan je de koppaking kosten

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Geen koelvloeistof aan thermocontact op radiator=schroef draait niet.Eerst lek opsporen en dichten,volgieten en warmdraaien.Dacht toch sleutelmaat 29 voor thermocontact op radiator.Suc6 Peter

vraagje (0), 15 jaar geleden

dacht dat ik het zelfde vertelde

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Yo Herman,geen probleem,iedereen maakt fouten.Fijn van je om deze verbeterde versie met ons te delen.M vr gr Peter

vraagje (0), 15 jaar geleden

oke hahaha hee fijn weekend ( had alleen de sleutelmaat verkeerd )

K9 (0), 15 jaar geleden

Hi , Vraagje & Peter ,

Beiden bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb de thermostaat vervangen + connector van de ventilator.
Probleem bijna helemaal opgelost , ven draait weer alleen merkte ik dat de koelvloeistof vrij snel op ging had hem gevuld en na 15 jminuten was ie leeg?(anders water erin gooien?)
Ook over de koppakking hadden jullie gelijk die zal vervangen moeten worden waarschijnlijk hievoor zal ik volgende week even langs de garage voor een nieuwe , Rij zolang wel in de andere auto :(

Hartelijk bedankt nogmaals , goed weekend en hup holland hup :D

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

vraag wel even of ze een Goetze of originele pakking monteren; er is ook een zooitje ruk te koop. En als de kop er af is loont het de klephoedjes te vervangen. (gaat dan eenvoudig)

Overigens hebben deze blokken een olie/water warmtewisselaar; die kan lek. Je koelwater vind je dan in het carter terug.
Ofwel voor je de kop er afsloopt eerst zeker weten dat die lek is. Deze koppakkingen geven de strijd niet zomaar op, ze kunnen bijzonder veel hebben.

vraagje (0), 15 jaar geleden

hoeveel liter heb je er in gedaan middels die leeg is kan wezen dat alles op is gegaan ivm dat alles leeg was
laat eerst een koppaking test doen voor je ondodig kosten gaat maken

K9 (0), 15 jaar geleden

Er ging 2 tot 3 liter in ongeveer , vandaag weer wat bijgedaan tot de helft van het resevoir vanavond stukje rijden en kijken hoeveel er werkelijk overblijft.
Ik zal over een pakkingtest eens navraag doen is wel handig voordat je straks in de kosten komt te zitten door het een of ander kan het inderdaad beter eerst laten uitsluiten of het echt wel de pakking is of misschien wel iets anders. Bedankt voor de tips :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.