Hallo mensen graag jullie advies:
ben in het bezit van een VW golf 3 - 1.6
LPG, km.210.000
had vorige week een kokende motor, nooit eerder gehad. auto langs de kant en koelvloeistof bijgevuld na 1 km weer het zelfde.
auto vorige dag na de garage gebracht. Koelsysteem lekt niet en voor 99% mankeert er ook niks aan de kop of koppakking.
Pomp is goed,nadat de thermostaat was verwijderd was het goed, na het aanbrengen van een nieuwe thermostaat was het weer raak.
garagehouder weet niet exact wat het kan zijn, zou nog kunnen liggen aan: kalk in het motorblok of radiateur, om mij niet op kosten te jagen wil hij verder niets nog niets doen.
Rijd nu dus zonder thermostaat. koelvloeistof blijft rond de 75 graden steken bij 80-100 km en gaat richting de 90 graden bij 130-140km
Wat kan er deffect zijn ?
Wil dit weekend op vakantie naar Oostenrijk is het verantwoordt ?
garagehouder zegt dat ik zonder problemen op pad kan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mark,
Zeer slecht advies van je garagehouder je mag nooit zonder thermostaat rijden,daardoor heb ik al zoveel problemen gezien.
Je krijgt dan een veel te snelle circulatie in het koelsysteem,waardoor de achterste cilinder geen koeling meer krijgt.
Ik denk dat bij jou de radiateur verstopt zit of het schoepje van de waterpomp zit los op het asje.
Hans
Hans,
dank voor je reactie, waar kan de radiatuer mee verstopt zitten, kalk ? als dit zo is vindt er nu tocj ook geen goede doorstroming plaats en zal dit uiteindelijk ook weer tot het koken van de motor gaan leiden ?
20 jaar
ik denk radiator verstopt.Had ook zo ene en de radiator was overal warm , maar had niet genoeg doorstroming. ter plaatse draaien en niet koken en op de autosnelweg rijden wel koken.
Mark,
Voel eens als de motor warm is of de radiateur overal even warm is,zoniet dat is deze inwendig zo vervuild dat je hen beter kunt vernieuwen.
De radiateur kan ook uitwendig erg vuil zijn maar dat kun je zo zien.
Hans
Hans,
het is toch zo dat de motor zonder thermostaat maximale koeling krijgt en dus ook de achterste cilinder?
het probleem met kalk in het blok, zegt je dat wat ?
20 jaar
Zonder themostaat,stroomt de vloeistof zo snel rond zodat de cilinder die het verst van de waterpomp zit koeling te weinig krijgt.
Als de thermostaat erin zit heb je maar een hele kleine doorstroom opening,zonder is dit veel groter en een waterpomp heeft altijd over capaciteit dus dan pomp de vloeistof heel snel rond en komt de koeling van de achterste cilinder in gevaar.
Kalk in het motorblok denk niet dat dat een oorzaak is.
Kookt de koelvloeistof er werkelijk uit of geeft alleen de meter een te hoge temp. aan?
Hans
het kookt echt over zodat het reservoir volledig leeg raakt, zal vanavond de tempratuur van de radiateur eens checken.
20 jaar
Volgens mij heeft de waterpomp van dit type een plastic waaier en die gaan wel eens stuk. Verstopping komt alleen voor als er twee koelvloeistoftypes gemixt zijn. Zit de originele rode er nog in of is het blauw/groen? in het laatste geval eerst de radiateur reinigen en spoelen. enne, koppakking lek kan ook nog en geeft ook als resultaat dat de koelvloeistof het expansievat uitgeperst wordt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar