Hoi,
Wij hebben dit weekend onze auto een kleine beurt gegeven en toen is er ons iets opgevallen.
Op een gegeven moment trok mijn man de hefboom van de koppeling, dus waar de koppelingskabel aan vastzit iets naar beneden.
We hoorden beiden een flinke klik en het leek erop, dat de kabel verlengde of verkortte dat was niet helemaal duidelijk.
Toen we klaar waren, reden we de garage uit en merkten, dat de koppeling hoger aangreep.
Voorheen, trilde de koppeling af en toe heel erg, het leek wel een twee massa vliegwiel en soms deed de koppeling niets althans hij trilde niet of nauwelijks.
Nu de koppeling hoger pakt, is het trillen helemaal weg.
Wij kunnen dit niet thuisbrengen en één van jullie deskundigen vast wel.
De auto heeft 140.000 km gelopen, is verder in prima staat, maar deze goocheltruc, wie kan het verklaren.
Oh ja het is een z.g.n. zelfherstellende koppelingskabel en niet één met een wartel.
We kwamen er trouwens wel even achter, dat het plaatje achter de flens van de aandrijfas van de versnellingsbak iets lekte, dus we hebben een vette klus in het vooruitzicht.
Graag jullie expertise, Martina
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
martina dat van de kabel is niks bijzondes hoor.
als je de hefboom naar achter trekt dan steld hij zich opnieuw in.
daar hij nu hoger zit weet ik niet of het goed gegaan is.
wat je kunt doen is de hefboom nogmaals naar achter trekken en kijken of het weer van ouds is.
je wagen heeft geen tweemassa vliegwiel hoor.
het trillen komt door of een plaat die slingerd of de drukgroep die ongelijk aangrijpt.
groetjes jan.
ik denk dat de kabel iets opgesteld is, op zich niet erg maar je moet wel zeker weten dat de koppeling WEL een vrije slag heeft van een halve centimeter!!!
Hoi Jan en Van Breugel,
Bedankt voor de snelle reacties, maar we blijven ons twee dingen afvragen.
Dat we geen twee massa vliegwiel hebben, dat weten we maar eerst trilde koppeling vrij ernslig en soms helemaal niet.
Als dan nu de koppeling hoger pakt, zou de plaat dan ineens niet meer kunnen slingeren of de drukgroep die niet goed aangrijpt?
En de pedaalspeling is ongeveer twee centimeter, er is geen enkele sprake van slippen, alleen dat hoogst irritante trillen wat af en toe optreedt is vervelend.
Ik zal nogmaals aan de hefboom trken, maar we overwegen al een tijdje om de zooi er maar eens uit te halen en te vernieuwen, ik vraag me in alle redelijkheid af of er een iets sterkere plaat van bijvoorbeeld LUK is.
Van Sachs zijn ze er wel en zeker voor de TDI's deze kunnen zowat 500 nm aan, maar dat is voor ons 90 pktje wel erg veel van het goede, toch?
Nogmaals bedankt mensen. We houden jullie op de hoogte.
Groetjes Martina
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar