Volkswagen Sharan 2006: Koppeling

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ASZ, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 96

Mijn kinderen, die ook de auto gebruiken vinden dat mijn koppeling pas laat aangrijpt, dus al het pedaal ver is ingetrapt. heb daar zelf niet zo,n last van. Auto trekt met gemak een redelijk zware boot op trailer de helling op.
Onlangs, in vrij, wachtend voor een stoplicht kon ik de auto niet in de versnelling krijgen. Verrassend stond mijn pedaal erg laag en was dus niet retour omhoog gekomen. met de voet het pedaal omhoog gehaald en vervolgens werkte alles weer zoals voorheen. Dacht dus dat het een mogelijk mechanisch probleem was, scharnierpunten of veer. Is daarna nog 1 keer gebeurd, terug gehaald en zonder problemen verder gereden. Er was verder geen probleem te zien aan scharnier of veer. Wel vond ik dat het schutbord, waar de cilinder doorheen gaat vochtig is, en dan niet van natte voeten maar alsof deze plaat vocht aantrekt.
Enig idee waar ik het moet zoeken, cilinder bij het pedaal vernieuwen, ontluchten??

Leon de Kock

Geplaatst door Leon de Kock (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Sharan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (10) PRO, 5 jaar geleden

cilinder bij het pedaal vervangen deze heeft in ieder geval inwendig lekkage daarom moest je hem zelf om hoog trekken.
gebeurt waarschijnlijk nog niet veel maar dit gaat wel gebeuren.

groetjes jan.

Leon de Kock (0), 5 jaar geleden

Hartelijk dank, Jan, ik ga de afloop hier even melden!

Leon de Kock (0), 5 jaar geleden

Gebeurt inderdaad steeds frequenter. Vrijdag gaat er een nieuwe bovenste cilinder in. Weet er iemand of de onderste cilinder bij de Sharan, 2006 in de versnellingsbak zit of erbuiten?

jan T (10) PRO, 5 jaar geleden

dat weet ik niet maar die moet je niet zomaar preventief vervangen hoor.

groetjes jan.

Leon de Kock (0), 5 jaar geleden

Nee, dat was ik ook niet van plan, Jan, maar dat was het scenario wat de garage schetste. Als die het zou zijn dan zou de rekening zomaar een stuk hoger kunnen eindigen. Maar omdat ik zelf gezien heb dat er bij de bovenste cilinder wat lekkage was hebben we afgesproken om die eerst alleen te vervangen. Dit mede door jou diagnose, die tot dusver gewoon klopt.

Leon de Kock (0), 5 jaar geleden

Jan, de garage is er bijna zeker van dat het pedaal niet kan blijven hangen op de cilinder. Hij denkt stellig dat het door de "vingers "van de platen komt. Adviseert dus om een nieuwe koppeling te plaatsen. Die loopt overigens wel zwaar bij het intrappen. De jeugd hier klaagt er over.
Heb hier overigens hetzelfde verhaal gevonden.
https://forum.vwpassat.nl/index.php?/top...
Wat is nu wijsheid??

jan T (10) PRO, 5 jaar geleden

kan zeker dat de koppeling aan zijn eind komt en ja dan gaat hij zwaar en zal deze om dat te verhelpen moeten worden vervangen.
maar dat staat los van de klacht die je aan gaaf dus deze cilinder bij het pedaal moet zo wie zo vervangen worden.
dus dan komt het er op neer dat de koppeling compleet vervangen moet worden en daar bij de pedaal cilinder.

groetjes jan.

Leon de Kock (0), 4 jaar geleden

Nou, Jan , vandaag de auto opgehaald. Met de symptomen eerder genoemd besloten om het hele traject te vernieuwen. Ok goed voor de gemoedsrust van mijn vrouw. Vrijdag met de Sharan op de boot naar IJsland. Dus het werd uiteindelijk koppelingsset, massavliegwiel en de hoofd koppelingscilinder. Voelt allemaal wel heerlijk nieuw. Dus mijn probleem is opgelost. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Alsnog bedankt voor het meedenken!!

jan T (10) PRO, 4 jaar geleden

nou mooi toch en een goede reis.

groetjes jan.

Hans4040 (300) PRO, 4 jaar geleden

En op de boot hoef je zelf niet te rijden...scheeld ook weer.
Goeie reis.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.