close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Sharan 2002: Bijrijders deur alle elektro werkt niet

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AYL, Motorinhoud (cc): 2800, Vermogen (kw): 150

Goedemorgen allen,

De bijrijders deur doen de elektronische componenten het niet meer. Geen lampje onderin. Geen centrale deurvergrendeling, Raam gaat niet omhoog of omlaag. Spiegel verstellen ook niet.
Verlichting onderin de andere deuren en bij je voeten en achterin blijft branden.

Uitgelezen codes 01144, 01145 en 01146.

Vorig jaar soortgelijke storing gehad. Toen waren er draadjes van de achter bijrijders deur gebroken. Toen deed alleen het lampje onderin van die deur het niet en centrale deurvergrendeling werkte soms om geen enkele deur. Natuurlijk hier als eerste gekeken, ziet er nog netjes uit. Draden achterdeur bestuurders kant zit wel een beschadiging. Bruin en roodbruin hebben misschien elkaar kunnen raken.

Het lukt mij nu niet om kapotte draden te vinden die de storing verhelpen. Hoe moet ik dat nu verder uit puzzelen? Ik zou ook al een stuk geholpen zijn als ik mijn raam omhoog kan doen. Maar daar zitten 10 draadjes aan de connector. Hoe forceer ik elektrisch dat raam omhoog?

Ben al een poosje bezig met loshalen enzovoort.
Alleen code 01144 is terug gekomen.

Bij voorbaat dank voor het lezen en meedenken.

Geplaatst door

JohnEnNogWat (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op de motor zelf plus en min zetten 12v , even kijken welke plus en welke min .

Update: Het probleem is eigenlijk begonnen met centrale deurvergrendeling die soms wel en soms niet werkt. Aan die verbindingen van deurstijl naar deur gerommeld maar dat werd niet beter. Maar zelfs slechter. Op een gegeven moment werkte er ook niks meer met de bestuurders deur. Die stekkers moeten echt heel goed in elkaar zitten. Nu werkt centrale deurvergrendeling alleen op de bestuurders deur en verder niet. De rest lampjes, ramen en spiegels werken weer wel. Dus nu nog alleen centrale deurvergrendeling die niet werkt.

Dan zou ik toch nog eens de stekkers en bekabeling controleren, pennetje willen nog wel eens weg rotten.

Misschien heb je hier iets aan.

Uit het schema volgt:
Vanaf de schakelaar gaan pen 6 en 7 naar het motormodule. Daar komen ze aan op pen 9 en 11. Blauwe draad en Bruin/rode draad.

Maar op dat module moet je op pen 1 massa hebben (Bruine draad) en op pen 15 Accu B+ (12V) (Rood/gele draad). Dat zou ik als eerste gaan meten.

Sorry, zie net dat nu alleen nog de cv niet werkt op bijrijders kant... is ander schema. Code 01144 heeft daar ook betrekking op trouwens

Update.
De situatie is als volgt en verandert niet meer.
Verwijder alle codes.
Op slot zetten met de knop op de sleutel of met de knop bij de bestuurders deur.
Bestuurdersdeur sluit. Tankdop klep sluit. Achterklap sluit.
Bijrijders deur en beide achterdeuren niet gesloten.

Na de sluitactie moet je een seconde of 10 wachten voordat er weer wat gebeurt met open knop.
Eerst helemaal niks, dan alleen knipperen van de lampen (via knop van de sleutel), en dan na die 10 seconden ofzo gaat de bestuurders deur, tankklep en achterklap weer los.

Dit alles levert de code 01146 op.
01144 en 01145 zie ik niet meer terugkomen.

Ik heb al vele verhalen doorgespit, weliswaar de meeste van een Ford Galaxy.
Ook soortgelijke verhalen als mijn. Ergens moet nog ergens een kortsluiting zitten. Maar waar? Hoe kom ik daar achter?

update: Mijn accu loopt 's nachts leeg. Gemeten, er wordt 0,08 ampère gebruikt. Dat is volgens mij ongeveer 1 watt. Daar zou die niet in een nachtje op leeg moeten lopen.
Auto staat altijd van slot af in de schuur. Nu vanochtend zaten de bijrijders voor en achterdeur op slot. Dat heeft die 's nachts spontaan gedaan op de een of andere manier. Met de sleutel de deur open maken want centrale deurvergrendeling werkt niet. Gaat ook het raam van de bijrijder achter deur 5 cm naar beneden.

Ik vermoed toch ergens een draadje los wat ergens anders tegenaan zit. Maar waar is de grote vraag.

Als je zeker weet dat alle bedrading goed is hersteld blijft naar mijn mening alleen nog een defect (of meerdere) portierslot over. Die kan inwendig kortsluiting maken.

Zie ook: https://www.sgaf.de/content/sharan-bauja...

Update. Ik heb het opgegeven. Ik heb 2 van de vier portier sloten uit elkaar gehaald ziet er allemaal uit als nieuw. De heleboel weer in elkaar gezet. Gaat 10 keer goed open en op slot. Verder niks gedaan. Geen deur geopend of aan draadjes gerommeld en toen deed die het niet meer. Het werkt dus meestal niet en soms wel. Ik zou graag gericht iets willen kunnen meten en niet op de goede gok een deur, slot en kabelboom uit elkaar halen. Toch iedereen bedankt voor het meedenken en reacties.

Ik denk dat , zoals bij zovele vw sloten , het slot electrisch defect is , je ziet er niets aan en toch is 1 van de electromotortjes gewoon kapot.
Zou er , als je twijfelt , er 1 vervangen en kijken wat het oplevert , het is wel zo dat je ze niet 10x achter elkaar open en dicht moet doen , daar kunnen ze niet tegen.

Het is een vw sharan. Seat Alhambra en Ford Galaxy zijn het zelfde. De portier sloten staat Ford op. Artikel 220a20. Motortjes zijn te testen door de stekker van de deur los te halen. Bestuurder achterdeur is 2 maal groen-blauw en bruin. Zet 12volt op groen-blauw en bruin en hij gaat open of dicht. Ander groen-blauw is weer open (of dicht) En zo doen al die motortjes het wel. Andere deuren andere kleuren, weet ik niet uit mijn hoofd welke kleuren.

Gericht meten John. En op die aansluiting van die sloten waar jij de groen-blauwe en bruine draad hebt gezien een klein lampje plaatsen. Dan moet die even oplichten bij het openen en sluiten. Als je dat bij alle sloten doet kun je uitzoeken wanneer er een probleem ontstaat.
BV je begint op de bijrijders kant van het voorportier het slot los te gooien en daar een proeflampje op zetten. En vervolgens de andere sloten.
Als hij dan op de andere portieren blijft functioneren heb je de boosdoener(s) want kunnen meer zijn.
En zoals kaleido al aangeeft, er zit vaak een thermische beveliging op dat ze na veel op en van slot doen er een poosje mee ophouden tot hij weer is afgekoeld zeg maar.

memos 250
badge

4 jaar

OPGELOST De voor bijrijdersdeur stekker in de deurstijl laten zitten. Met prkkertjes massa op dikke bruine en plus 12 volt op zwart-groen gaat bijrijdersdeur EN de twee achterdeuren op slot. Plus op bruin-wit gaan ze weer open. Na een keer of 5 elektrisch handmatig dicht en open deed die het ook weer met de gewone open/dicht knop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.