close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf 1994: koppeling golf 1 cabrio

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2h

hallo allemaal

een kleine vraag. van af het begin dat ik mijn auto heb gaat het koppelingspedaal verschrikkelijk zwaar naar beneden nu reed ik mijn auto de schuur uit en duwde ik de koppeling in en hij gaf een tik en ik had geen koppeling meer.
nu is het dus mijn bak lijkt nog wel goed kan mijn hendel gewoon in de versnellingen duwen.
auto blijft wel gewoon in zijn vrij dus je kan hem in elke versnelling gewoon bewegen zonder dat motor mee draait.
zou dit het druklager messchien kunnen zijn of iig de hendel die het druklager aanduwt. is dit een bekend probleem of niet.
het gaat om een aug bak

met vriendelijke groerten job-jan

Geplaatst door

job-jan (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kabel kapot?

Hooghe jozef 0

15 jaar

nee deze heb ik al nagekeken en is in orde.
als het de koppelingskabel zou zijn zou de auto in zijn versnelling nog wel moeten rijden maar dat doet deze niet.

job-jan 0

15 jaar

koppeling is op of de druk groep is gescheurt

zelf zat ik te denken aan mijn drukgroep of de hendel die je druklager beweegt want mijn koppeling slipte nooit.
maar vanavond gaat de bak er af dus dan zal ik het wel zien

job-jan 0

15 jaar

heb je een groen deksel aan de zijkant van de versn.bak zitten ? zo ja,kan het goed zijn dat de hevel nu gescheurt is die tegen het druklager aan duwt.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

ja die heb ik er zitten. als ik mijn bak af tap kan ik deze dan gewoon loshalen zonder heel de bak te demonter. dit is altijd nog minder werk of is het verstanding om als nog heel de bak te demonteren.

gr job-jan

job-jan 0

15 jaar

Kun je de hevel waar de koppelingskabel aanzit,gewoon met de hand omhoog trekken zonder weerstand ? zo ja,kan het heveltje achter het groene deksel gebroken zijn.

Dan het deksel eraf halen,hevel goed inspecteren ( scheuren vaker waardoor hij niet meer tegen het druklager aan drukt,maar over de as draait )

Dat heveltje is los te koop,net zoals het groene deksel..

Even kijken of hier je probleem zit,kosten vallen mee,amper een paar tientjes.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

sorry voor de late reactie aantal dagen weg geweest.
het klopt de hendel kan ik zonder problemen om hoog en laag bewegen.
ik ga het deksel er vandaag nog af halen en dan inspecteren bedankt voor de informatie.

met vriendelijke groeten job-jan

job-jan 0

15 jaar

Job-Jan

Zie deze link voor een foto ervan : http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=13...

Dit was van een Ibiza maar is exact hetzelfde..

Ik ben benieuwt!

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

beste mensen

nu heb ik alles na gekeken en de versnellingsbak er afgehaald de koppeling en de drukgroep zijn nog in perfecte staat heb de vorige eigenaar opgebeld en deze zei dat de koppeling 2 jaar geleden vervangen is. nu zit ik zelf te denken dat mijn differentieel er uit licht is dit een beetje redelijke gedachten gang aangezien als ze er uit liggen dat je ook niet meer voor uit komt. heb het namelijk ook wel eens bij een renault megane gezien deze had het zelfde probleem.

gr job-jan

job-jan 0

15 jaar

Heb je eens gekeken als je de koppeling intrapt,of het heveltje achter het groene deksel dan ook nog naar binnen gedrukt word ? zo ja,is deze nog in orde,is de lange stift,die door de bak heen loopt ook nog heel ?

Hoe zag de koppeling en drukgroep zelf uit ?

Als bovenstaande allemaal naar behoren werkt,kan het ook in de bak zelf zitten zoals je aangeeft,

Je kunt de versnellingsbak olie eens aftappen,en controleer eens of er metaal of gruis mee komt met de olie.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

het heveltje beweecht netjes heen en weer de olie zat geen gruis in de stift is nog heel.
alleen nu had ik het achterste dekseltje er afgehaald om de hevel extra te controleren alleen nu had mijn vader aan een staaf getrokken die er naast zat alleen nu denk ik dat ook de schakel stang de schakel ''hevels'' er uit liggen is het heel veel moeite om de helebak open te schroeven iig niet dat je allemaal speciaal gereedschap nodig hebt. anders laat ik het gewoon doen. want heb vandaag nog eens logisch nagedacht en denk toch dat het in mijn koppeling zit aangezien het busje waar je hevel tegen aanduwt niet terug komt moet het in de drukgroep zitten.

gr job-jan

job-jan 0

15 jaar

Job Jan

Maak anders eens een foto van de stang,waar je vader aan getrokken heeft.

De busje wat je bedoelt is het druklager trouwens..

Als het een inwendig probleem in de bak zelf is,is misschien een gebruikte bak een betere en goedkopere oplossing,het ligt er natuurlijk wel aan wat nu het probleem is,openschroeven kan altijd,echt speciaal gereedschap heb je er niet voor nodig.

Het kan inderdaad aan de drukgroep zelf liggen,of aan de ronde schijf,waar de lange stift tegenaan drukt.

Foto van de bak uit elkaar :

[url=http://img407.imageshack.us/i/versnellin...][img]http://img407.imageshack.us/img407/3183/...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

sorry voor de slechte qualiteit foto
maar hoop dat het duidelijk is het gaat om de staaf met het veertje er op.

[url=http://img150.imageshack.us/i/bakmetpijl...][img]http://img150.imageshack.us/img150/7703/...[/img][/url]

job-jan 0

15 jaar

Als ik het goed zie,en je hebt aan die staaf getrokken,kan het zijn dat nu een schakelvork los ligt,nu de bak eraf ligt en al half open is,zou ik hem ook helemaal uit elkaar halen,om problemen achteraf te voorkomen.

Wel even weten waar je mee bezig bent of wat je doet,anders komt het niet goed.( als je een veertje of kogeltje weg springt !! )

stefan84 0

15 jaar

oke bedankt voor de informatie.
ik ga hem op mijn werk openhalen daar hebk ik beschikking over goed gereedschap en heb een boekaangeschaft waar instaat hoe de bak in elkaar zit dus dit gaat wel goed komen hoop ik dan.
iig bedankt voor de informatie tot nu toe

gr job-jan

job-jan 0

15 jaar

een paar tips....

1 de holle veelkantschroef in het tandwiel van de 5e versnelling zit met loctite vast. ffe de brander er op, dan gelijk de luchttol er bij. Bak moet voor demontage in vrijversnelling staan. Aandrijfasflensen moeten er af, denk om, zit bij een aantal types bak een veer met gemeen hoge voorspanning achter. dan de schakelklok demonteren. ook de fixeer van de achteruitversnelling losmaken.

2 het lager wat onder de 5e zit, op de primaire as help je stuk bij het demonteren van de bak. de krachten hierop worden te groot met het uitdrukken, je kunt hem vrolijk weer monteren, met als gevolg over 5000 km een jankbak. ofwel, vernieuwen, alleen bij de vrienden vw dealer te koop. Uitdrukken, met een paar draadstangen en een flinke spie met wat gaten en schroefdraad er in red je het. Eerder krijg je de helften van de bak niet van elkaar.

3 monteren, zorg dat je 2 draadstangen m6 x 250 hebt, die moet je in de plaat schroeven dat onder het lager van punt 2 zit. dan het deksel er overheen, en dan in de andere 2 gaten de bouten, en de draadstangen er uit en daar ook bouten in. doe je het niet gaat hij weer opnieuw uit elkaar.....

4 pakkingen vernieuwen, geen vloeibare pakking, de papierdikte heb je nodig voor de uitvulling van de bak.
alle keerringen ook vernieuwen. dus 2x aandrijfasflenskeerringset, 1x priseaskeering 1x koppelingsaskeerring met bronsbusje, en een keer schakelstangkeerring.

Heb je het nooit gedaan, doe het rustig aan, zorg voor een volledige omschrijving en tekeningen, werk nauwkeurig. controleer de veren van syncronisators en speling tussen syncromeshring en huis.


de prof doet het in de volgende tijd: een half uur totaal uit elkaar, 3 uur schoonmaken (met de hand) controleren en meten, uurtje voor de montage.

audia4 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.