Volkswagen Golf I : Koppeling golf 1 cabrio 1988 USA model

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 i

Ik heb een probleem met mijn cabrio, heb 2 maanden geleden mijn koppelingskabel vervangen maar nu is deze weer gebroken.

Ik kan het pedaal met de hand indrukken (gaat niet vinger ligt) maar ook niet heel zwaar.
Als ik de auto in zijn 3 zet en laat koppeling opkomen (rustig) slaat hij vrijwel gelijk af. Koppeling lijkt dus nog goed.

Vindt het vreemd dat hij voor de 2e keer is gebroken, kan het zijn dat de afstelling verkeerd is, moet de kabel wel op zijn langst monteren anders krijg ik hem er niet tussen...

Kan het ook een per ongeluk slechte kabel zijn geweest? Was wel een nieuwe.

Hoop dat iemand me kan helpen, ben nu elke keer onzeker omdat ik denk dat hij weer onverwachts kan breken...

fridov

Geplaatst door fridov (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Een nieuwe kabel die gelijk breekt zie je niet snel.

Logisch dat je hem eerst moet ontspannen, dan gaat het monteren stukken makkelijker, erna als hij in gehaakt zit, de kabel wat afstellen en dan moet het goed zijn.

Maar is de kabel nu weer gebroken ? Want uit je verhaal kun je dat niet echt opmaken, omdat je ook praat over dat het koppelingspedaal zwaar gaat ??

Dat zal nu niet aan de kabel liggen, maar waarschijnlijk aan de drukgroep, krijg je na de nodige km's of gewoon door slijtage door de jaren heen, kwaad kan het niet maar prettig is anders..

Is de kabel nu weer kapot, koop dan alsnog een nieuwe, je kan tenslotte niks anders zonder kabel en monteer hem, zie het even aan en kijk wat hij doet, volgens mij gewoon pech of toeval dat deze kapot gegaan is, de kabel is best dik en breekt niet zomaar, of je koppeling zou al ontzettend zwaar moeten gaan ( en dan nog geloof ik er niet in dat hij 123 breekt ) en met ontzettend zwaar bedoel ik bijna letterlijk met 2 voeten.

Wat vaker voorkomt is dat de hevel ( achter het groene deksel, aan de zijkant van de bak / linker voorwiel ) breekt, dan heb je geen koppeling meer en blijft meestal het pedaal op de grond liggen..

fridov (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Ik heb 2 maanden geleden de kabel voor het eerst gebroken, leek toen op slijtage van kabel.
Heb hierna een nieuwe geplaatst. Deze heeft het dus 2 maanden volgehouden. NU is hij weer gebroken.

Inmiddels heb ik wederom een nieuwe gemonteerd. Koppeling doet het nu gewoon weer normaal.
Pedaal is makkelijk met 1 voet in te trappen, zelfs met de hand lukt het. Wel weerstand maar niet heel zwaar.

De kabel staat wel nog steeds op zijn langst mogelijke stand, anders past hij er niet tussen. Moet ik hem nu nog indraaien of zo laten staan. Ik heb wel een vrije slag, van ong 10/15 cm...

Ook loopt de kabel in een zeer flauwe bocht, zeker geen haakse bocht!

Ben alleen bang dat hij nu weer onverwachts breekt maar ik zou niet kunnen verklaren waarom dan.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Frido,

Die speling is veeeeeeeeel te veel, draai de kabel zo dat de speling minimaal is, dus dat de hevel op de bak minimaal beweegbaar is, dat zal dan een stuk fijner koppelen en rijden.

Waarschijnlijk pakt de koppeling nu ver bovenaan ? Dat komt door de speling..

Als na het stellen van de kabel de hevel ongeveer in deze positie staat, dan is de koppeling ver versleten en zal hij na verloop van tijd vernieuwt moeten worden, het kan overigens geen kwaad om ermee verder te rijden als hij nog goed schakeld en niet slipt :

[url=http://img202.imageshack.us/i/dsc00125sx...][img]http://img202.imageshack.us/img202/1658/...[/img][/url]

Gr Stefan

fridov (0), 13 jaar geleden

Stefan,

Ik bedoelde geen speling tussen kabel en hevel maar de slag die de koppeling maakt voordat deze aangrijpt, ong. 10 cm het pedaal intrappen voordat hij koppelt. Maar wat is nu de logische verklaring van het breken van de kabel?

Kan dat zijn dat hij verkeerd is ingesteld

of dat de koppeling versleten is

of dat hij toch te zwaar gaat (niet zoals jij zegt met 2 benen intrappen, gewoon 1 been of met de hand)

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Frido,

Zie het eens andersom, trap de koppeling in en zet hem in de versnelling, hoever komt het pedaal omhoog voordat hij aangrijpt ? Als hij ver bovenaan pakt, is normaal een teken van een versleten koppeling, maar dat houd wel in dat de kabel op normale spanning ( gesteld ) staat..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.