close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III : Koppeling Golf 3 pakt heel hoog

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AKS DGG

Hallo,

koppeling grijpt heel hoog aan. Na plaatsing van een nieuwe zelfstellende koppelingskabel is het niet beter geworden. Wanneer je de koppeling helemaal intrapt hoor je een lichte tik van de bak komen. Lijkt in de koppelingshevel te zitten.
Wanneer ik de hevel handmatig omlaag druk pakt de koppeling ongeveer op de helft. Maar na twee keer pedaal te hebben ingetrapt is het aangrijppunt weer naar boven verschoven.
Wat kan dit zijn. Koppeling is niet slecht, tenminste wanneer ik hem test slaat auto gewoon af.
Er zit ook maar een heel klein aangrijpings punt in, dus heel klein moment tussen koppelen en ontkoppelen.

Golf 3 Cabrio bouwjaar 1998.
1,6 AKS motor met DGG versnellingsbak.

Geplaatst door

Maries (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Maurice,

Ik zou dan toch denken gezien jouw verhaal dat de koppelingsplaten tegen het einde van hen latijn aanzitten. (in ieder geval een indicatie)
Hetgeen wat je nog kan proberen :Het enige wat je aan een koppeling kunt stellen is de vrije slag van het pedaal,je kunt dus de kabel ietsje losser of strakker zetten,de drukgroep zelf is niet te stellen.

Indien je hier ook niet uit komt zou ik je toch adviseren dit bij een erkende VW dealer na te vragen en eventueel indien de kosten dit voor je toe laten je versnellingsbak te laten controleren.

Het geen wat je zelf kunt proberen:
Slijtage kun je controleren door de auto op de handrem te zetten en dan proberen weg te rijden. Je hoort dan aan het toerental wel of de koppeling slipt of niet.
Een andere manier is om bij bijvoorbeeld 50 km/h naar z'n 5 te schakelen en dan het gas vol intrappen.
Dit uiteraard met de koppeling niet meer ingetrapt.
Als het toerental dan erg snel stijgt (en niet in verhouding staat met de snelheid) dan is de koppeling versleten.

Groet

Juggermood 0

10 jaar

Naarmate de koppelingsplaat slijt (dunner wordt) pakt je pedaal hem steeds hoger pas op maar hoeft dan nog niet te slippen.
Maja hoe hoog is hoog bij jou? Normaal is ongeveer oppakken net na de helft zoiets (bij geen defect aan de bediening), naarmate de plaat slijt gaat hij steeds hoger oppakken. Dit wordt wel deels opgevangen door de zelfstellende kabel maar dit is eigenlijk ook zoiets dat je zelf moet voelen. Bijgeluiden kan komen omdat het droog staat of dat het al zga versleten is.
Ik zou het ff aan een monteur laten voelen en kijken naar zijn bevindingen.

ricky 10
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.