Volkswagen Scirocco: koppeling of bak ?

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 8v

Heb sinds kort een scirocco van 89. De volgende problemen doen zich voor :
Koppelingspedaal gaat enorm zwaar. Schakelen is zwabberig (mis de juiste versnelling weleens) ; de pook heeft een lange slag tussen de versnellingen en mist precizie . Van 1 naar 2 schakelen gaat bij rustig schakelen goed maar bij iets vlotter op willen schakelen (niet vol gas) kraakt hij (tanden poetsen).
Als ik naar de tweede versnelling schakel moet ik de pook enorm ver naar me toehalen.
Is dit een probleem van de koppelingsdelen of is mijn bak aan revisie toe ?
Weet wel dat er een schakelmechanisme revisieset te krijgen is maar lost dit (een gedeelte) van mijn problemen op ?

Hopelijk kan iemand mij helpen voor ik onnodig veel kosten ga maken.

Gr. Ramon

Droopy2402

Geplaatst door Droopy2402 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Scirocco? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

De speling los je waarschijnlijk op met een revisie set, het kraken dan weer niet..Kraakt hij constant of alleen bij koude motor ?

Gr Stefan

Droopy2402 (0), 13 jaar geleden

Hoi Stefan ,

Het kraken doet hij ook bij warme motor en alleen van 1 naar 2. Synchromesh ofzo kapot ?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Kan inderdaad goed de Synchromesh zijn, indien je weet waar je mee bezig bent kun je deze vernieuwen, anders lijkt me een goede gebruikte bak een betere optie..Het kan niet meteen kwaad en kan er best oud mee worden.

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Ramon,

wellicht dat stefan de bak wil reviseren, hij doet het dagelijks


gr john

Santa (0), 13 jaar geleden

Ooooo....?? Mis ik wat?

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

bakken zijn niet het sterkste punt van VW, maar dat kraken kan ook heel goed komen van een niet goed vrijkomende koppeling. Zit hier toevallig ook zo,n fijne zelfstellende koppelimgskabel aan (volgens mij niet,maar ben niet zeker) die willen wel eens lastig doen. Dan even de kabel loshalen, ff swaffelen met die kabel en weer monteren soms helpt dat.
@ Santa, je hebt idd de revisieperikelen van Stefan gemist, was volgens mij vooral motorisch.

Gr

Peco Power

Santa (0), 13 jaar geleden

peco: Dan is mijn vraag dus terecht: ik heb de revisieperikelen over BAKrevisie dus gemist.....

Droopy2402 (0), 13 jaar geleden

Weet niet precies wat je met zelfstellend bedoeld maar aan het einde van de kabel (aan de bak) zit een witte ronde schijf die je kunt stellen. Heb daar al aan lopen draaien zonder resultaat.

[quote=Mercury]bakken zijn niet het sterkste punt van VW, maar dat kraken kan ook heel goed komen van een niet goed vrijkomende koppeling. Zit hier toevallig ook zo,n fijne zelfstellende koppelimgskabel aan (volgens mij niet,maar ben niet zeker) die willen wel eens lastig doen. Dan even de kabel loshalen, ff swaffelen met die kabel en weer monteren soms helpt dat.
@ Santa, je hebt idd de revisieperikelen van Stefan gemist, was volgens mij vooral motorisch.

Gr

Peco Power[/quote]

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

dan heb je geen zelfstellende kabel (wees er maar blij om) heb je de bak al eens ververst? Bij het leeglaten lopen even de olie door een oude panty laten lopen en kijken of er geen klinken of delen daarrvan uitkomen. Deze bakken komen op een bepaald moment de klinken van los binnen in de bak, en dat schakelt waardeloos als die tussen de tanden zitten, bovendien komen de tandwielen loste zitten. Ook te weinig of geen olie in de bak schakelt slecht.
Gr
peco power

Droopy2402 (0), 13 jaar geleden

Heb een revisiesetje besteld voor de schakelstangen en twee nieuwe stangen. Als ze erop zitten , laat ik even weten of er al wat is verbeterd.
En iemand nog een idee waarom mijn koppeling zo zwaar gaat ? Zijn het mijn platen of drukgroep (of beide) ?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Een koppeling die zwaar gaat ligt meestal aan de drukgroep, vaak gaat de boel ook al een stuk lichter door het plaatsen van een nieuwe kabel.

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

@ Peco Power


dit type sloopt de klinknagels niet, heeft daar geen last van, ontbreekt de motor aan voldoende koppel om het kroonwiel van het differentieel af te draaien.... Het is voornamelijk een probleem met de 1.9 SDI motoren in combinatie met een 2 massa vliegwiel, waar de bakkeuze uit zuinigheid wat aan de lichte kant is geweest. Ook met de 1.6 TD blokjes waar een soorgelijke bak aan hangt nooit problemen met deze bakken, lopen met gemak 5 ton mee......


Kraken bij zowel koude als warme motor is met zekerheid de syncromesh van de 1e en 2e versnelling. Goed te vervangen, wel een lekker klusje. Probeer hem maar te verversen, overtuug je ervan dat je de juiste olie hebt (volsynthetisch) maar ik geef het weinig kans. Heb deze bakken voor dit probleem al vele malen overhaald.

reken op zo'n 250 euro onderdelen voor een deelrevisie.

volgende actie heb je dan: kogellager priseas (altijd vervangen; trek je onzichtbaar kapot bij demontage), alle pakkingen en keerringen, nieuwe balg schakelstang, brons busje schakelpen, nieuwe veren voor alle syncrhonisators (willen wel breken) en 2 nieuwe syncromeshringen 1e en 2e versnelling, druklager koppelingpen, en als hij niet soepel naar 5e versnelling loopt komt die er ook nog bij.
Als er staal!!!gruis in de bak zit kan je hem eigenlijk wel wegsmijten en op zoek gaan naar een ander. Hele bak totaal reviseren is onderdeeltechnisch geen lol aan. Alleen alle lagers bij elkaar kosten al meer dan een ruilbak van de wv dealer.

succes.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

@ Harry, mijn zoon krijgt het in een polo met een aea erin zelfs voor elkaar : -( komplete differentieel kapot. maar goed de diesels zijn wel de koplopers op dit gebied, ook de lupo tjes.

Ik zou ook gewoon op zoek gaan naar een andere bak, een paar uurtjes werk en klaar. (ook ff nieuwe koppeling en drukgroep plaatsen, het ligt nu toch los)

gr

Peco Power

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

dit geval van de scirocco is een ouderwetse 020 bak, met de koppelingpen door de priseas heen. De latere bakken lijken er misschien op maar zijn inwendig flink aangepast. (lees lichter gebouwd)

nog niet achter een standaard 1.8 benzineblok van max 112 pk uit elkaar zien spatten...

Droopy2402 (0), 13 jaar geleden

Hoi iedereen ,
Heeft even geduurd maar ik heb nieuws ;
Koppelingspedaal ging zo enorm zwaar omdat de vorige eigenaar de kabel verkeerd had gelegd (teveel krappe bochten) . Kabel op de juiste manier gelegd en probleem was verholpen.
De lange schakelweg is ook opgelost dmv het monteren van een compleet revisiesetje.
Kraken van 1 naar 2 is nog niet opgelost. (ben aan het nadenken wat het wijste is ; bak reviseren laten of ruilbak )

Allemaal nog bedankt voor de tips !

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou gaan voor lowbudget revisie: alleen de syncromesh van 1 en 2 vervangen en hij is weer goed. kost je een pakkingset voor de versnellingbak en wat losse onderdelen + het kogellager van de primaire as. Rest is meestal gewoon bruikbaar en gaat zo retour. Als je flink handig bent is het met een beschrijving zelf te doen.l

ruilbak is dure optie, bak van sloop, laat maar, ze hebben het kwaaltje wat jouwes heeft eigenlijk allemaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Scirocco of stel zelf een nieuwe vraag.