Volkswagen Passat: Koppeling Verbrand, Wat Nu ?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Na vele kilometers is mijn oude koppeling versleten dus moest er een nieuwe in
Ik heb gekozen voor imitatie vanwege de kosten na twee weken kwam ik op een zeer steile helling tot stilstand en moest nog naar boven.

Ik heb dit gedaan met ietwat spin en toch verbrande de koppeling.
Twee weken later gebeurde dit ook toen mijn caravan er achter hing in de file vlak voor de godhardttunnel in zwitserland.
Geen tractie meer en stond dus langs de kant ff afkoelen en een half uur later kon ik weer verder.
Nu op dit moment bobberd hij een beetje.

Mijn vraag is moet ik hem nu weer vervangen of gewoon doorijden ????

Jack S

Geplaatst door Jack S (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (25) PRO, 17 jaar geleden

jack ik denk dat je koppelingsplaat iets krom is waardoor hij niet gelijk matig aangrijpt.
als jij er geen probleen mee hebt zou ik niet weten waarom je hen moest vervangen.

groetjes jan.

Averdonk (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat heet " imitatie" ?? De fabrikanten monteren ook koppelingen van " Sachs" en " Luk" zoals die ook bij goede automateriaalzaken te koop zijn. Niks mis mee. Elke koppeling, ook " originele", kun je in 10 minuten om zeep helpen..............
Ik zou eerst even afwachten en kijken hoe de koppeling zich houdt en anders zal het - bij blijvend schokken - toch vervangen worden.
Gr.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Door de warmte ontwikkeling zullen er verglaasde plekken op zitten en dat merk je nu met het aangrijpen.

Jack S (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, ik begrijp dus dat deze koppeling nog wel even mee kan als hij zich '' goed '' houdt
Wordt vervolgd............

[quote=Averdonk]Wat heet " imitatie" ?? De fabrikanten monteren ook koppelingen van " Sachs" en " Luk" zoals die ook bij goede automateriaalzaken te koop zijn. Niks mis mee. Elke koppeling, ook " originele", kun je in 10 minuten om zeep helpen..............
Ik zou eerst even afwachten en kijken hoe de koppeling zich houdt en anders zal het - bij blijvend schokken - toch vervangen worden.
Gr.[/quote]

Jack S (0), 17 jaar geleden

Maar slijt dit ook weer zodat het over een tijdje weer normaal gaat ??

[quote=primera p11]Door de warmte ontwikkeling zullen er verglaasde plekken op zitten en dat merk je nu met het aangrijpen.[/quote]

Jack S (0), 17 jaar geleden

Krom ? de drukgroep is ook vervangen alsmede ook nog een lager wat daar weer achter zit (weet ff niet hoe dat weer heet ) maar wat vervangen kon worden is vervangen door nieuw.
Als het krom is kan ik dan aanspraak maken op garantie bij de automaterialenzaak, of bij Luk degene die hem heeft gemaakt (koppeling)

[quote=jan T]jack ik denk dat je koppelingsplaat iets krom is waardoor hij niet gelijk matig aangrijpt.
als jij er geen probleen mee hebt zou ik niet weten waarom je hen moest vervangen.

groetjes jan.[/quote]

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk dat aanspraak maken bij de speciaalzaak of fabrikant niet veel nut heeft, de koppeling is een slijtagedeel, en is inderdaad bij mishandeling binnen tien minuten om zeep te helpen.

Als hij inderdaad brandsporen ( verglazing ) vertoont, dan zal geen enkele partij aansprakelijkheid accepteren, kromtrekken is hier een direct gevolg van. en bewijs maar eens dat de montage deskundig heeft plaatsgevonden.

Daar je zegt dat het spul er nog niet zo lang inzit, zou ik enkel de plaat vervangen, en drukgroep/druklager laten zitten, scheelt een hoop kosten, maar het spul zal toch weer uit elkaar moeten.
Wachten of de zaak nog fatsoenlijk wil gaan werken is een mogelijkheid, maar als je binnen 2/3 maanden nog geen verbetering merkt, zou ik toch tot vervanging overgaan.

Groeten en succes Marcel

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Jack S]Na vele kilometers is mijn oude koppeling versleten dus moest er een nieuwe in
Ik heb gekozen voor imitatie vanwege de kosten na twee weken kwam ik op een zeer steile helling tot stilstand en moest nog naar boven.

Ik heb dit gedaan met ietwat spin en toch verbrande de koppeling.
Twee weken later gebeurde dit ook toen mijn caravan er achter hing in de file vlak voor de godhardttunnel in zwitserland.
Geen tractie meer en stond dus langs de kant ff afkoelen en een half uur later kon ik weer verder.
Nu op dit moment bobberd hij een beetje.

Mijn vraag is moet ik hem nu weer vervangen of gewoon doorijden ????[/quote]
jack, kun jij ook aangeven ''wat'' jij allemaal hebt vervangen, het betreft namelijk een heel pakket. dus niet alleen een plaat en een drukgroep alsmede een druklager.

paul,

Jack S (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je berichtje, ik zal nog even wachten of het verbeterd

[quote=hellbat]Ik denk dat aanspraak maken bij de speciaalzaak of fabrikant niet veel nut heeft, de koppeling is een slijtagedeel, en is inderdaad bij mishandeling binnen tien minuten om zeep te helpen.

Als hij inderdaad brandsporen ( verglazing ) vertoont, dan zal geen enkele partij aansprakelijkheid accepteren, kromtrekken is hier een direct gevolg van. en bewijs maar eens dat de montage deskundig heeft plaatsgevonden.

Daar je zegt dat het spul er nog niet zo lang inzit, zou ik enkel de plaat vervangen, en drukgroep/druklager laten zitten, scheelt een hoop kosten, maar het spul zal toch weer uit elkaar moeten.
Wachten of de zaak nog fatsoenlijk wil gaan werken is een mogelijkheid, maar als je binnen 2/3 maanden nog geen verbetering merkt, zou ik toch tot vervanging overgaan.

Groeten en succes Marcel[/quote]

Jack S (0), 17 jaar geleden

De vesnellingsbak lag open en dit is er in gegaan
Komplete set van het merk Luk (koppeling-druklager)
Verder werd geconstateerd dat er een vliegwiel versleten was, dus is die ook vervangen, hoppa 386 eurie extra


[quote=paulkelder][quote=Jack S]Na vele kilometers is mijn oude koppeling versleten dus moest er een nieuwe in
Ik heb gekozen voor imitatie vanwege de kosten na twee weken kwam ik op een zeer steile helling tot stilstand en moest nog naar boven.

Ik heb dit gedaan met ietwat spin en toch verbrande de koppeling.
Twee weken later gebeurde dit ook toen mijn caravan er achter hing in de file vlak voor de godhardttunnel in zwitserland.
Geen tractie meer en stond dus langs de kant ff afkoelen en een half uur later kon ik weer verder.
Nu op dit moment bobberd hij een beetje.

Mijn vraag is moet ik hem nu weer vervangen of gewoon doorijden ????[/quote]
jack, kun jij ook aangeven ''wat'' jij allemaal hebt vervangen, het betreft namelijk een heel pakket. dus niet alleen een plaat en een drukgroep alsmede een druklager.

paul,[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.