close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Koppelingprobleem Polo 1.6

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 8V

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn polo. Toen ik gisteren thuiskwam wilde de auto niet uit de versnelling, tevens bleef de koppeling vastzitten waardoor de auto uitviel bij stilstand. Het probleem is nu dat het pedaal ook vastzit, onderin wel te verstaan. Na het uitvallen van de auto kon ik de pook wel in de vrij zetten, maar na het starten niet meer in de eerste versnelling.

Het viel me de laatste paar dagen wel op dat de koppeling heel vroeg pakt, moest het pedaal echt geheel vloeren om te ontkoppelen...

Iemand een idee?

Alvast bedankt voor jullie bijdrages.

Geplaatst door

Philippefeij (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk de zelfstellende koppelingskabel kapot ( mechanisme van de kabel )

Laat eens iemand op de koppeling trappen en kijk of de kabel en hevel op de bak bewegen, ze nee, dan zit hier dus het probleem, beweegt de hevel op de bak wel, dan zal de koppeling / drukgroep kapot zijn.

Indien je een bak eronder hebt hangen met een groen deksel aan de zijkant, dan kan het ook goed zijn dat de hevel hierachter kapot is, dan ben je voor een paar euro klaar.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo allemaal,

Ik heb het probleem gevonden maar helaas nog niet opgelost.
De kabel is niet kapot, dito voor de koppeling zelf.

Het probleem zit hem in een montagepunt van de kabel. Bij het pedaal zit een metalen plaat waar de mantel van de kabel gefixeerd zit. Deze plaat is in zijn geheel losgeschoten en zat waarschijnlijk gelast. Het probleem is dat ik 'r heel lastig bijkom en dus niet goed kan zien hoe en wat.
Iemand hier die dit al eens heeft meegemaakt en weet hoe het op te lossen is?

[url=http://img844.imageshack.us/i/20887746.j...][img]http://img844.imageshack.us/img844/3149/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Philippefeij 0

14 jaar

weet ziet zeker of dit gelast heeft gezeten ik zie bovenop een lip zitten die hoogstwaarschijnlijk ergens tegenaan heeft gelegen,zit daar aan de achterkant onder de motorkap niet ergens een boutje of beugel die dit geval op zijn plek houd,maar kun je hem niet helemaal wegpakken die grijze isolatie wat wegsnijen en opnieuw lassen

Ik heb zonet nog een foto gemaakt van de andere zijde, en daar is duidelijk te zien dat het metaal is gescheurd. Deze "beugel" zit gelast op de stuurkolom o.i.d.

Zat zelf al te denken om de kabel onder de motorkap te fixeren, want dit wordt echt een moeilijke opgave.

[url=http://img339.imageshack.us/i/91512613.j...][img]http://img339.imageshack.us/img339/5001/...[/img][/url]

Philippefeij 0

14 jaar

Philippe Is de wagen de wagen kort geleden nog in onderhoud geweest? Het verwondert mij dat er zelden /nooit naar de bediening van de koppeling wordt gekeken. De kabel ging ook dit keer zo zwaar dat de blokkering bij het pedaal naar binnen is getrokken. Ik gebruikte een lange perscilinder en drukte de houder terug. Pers onder tegen de drempel onder de voorzitting . Waar de steun gescheurd is een paar hechten met CO2+ een nieuwe kabel . Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

[quote=Punt]Het verwondert mij dat er zelden /nooit naar de bediening van de koppeling wordt gekeken.[/quote]
daar heb je een punt.......



gr john

Het is een vervelende plaats om te lassen. Weet ook nog niet zo goed waar ik daarmee terecht kan......
Daarnaast is het inderdaad de vraag hoe het gekomen is. Na demontage van de kabel, welke in aanvankelijk wilde vervangen, bleek dat deze gewoon soepel loop, dus hier zit niet de oorzaak.

Philippefeij 0

14 jaar

Koop een originele kabel ,de koppeling vervangen kan altijd nog. Laatst nog zo''n klusje gedaan. Natte dweil op de vloer en las vast. Laat je niet verleiden tot een immitatie kabel (ervaring) . Hefboom draaipunt kan je ook wat smering geven . Voel met eenhefboom hoe zwaar deze gaat, het is te doen. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

hier is niet altijd een direct antwoord op hoe dit gekomen is,vaak door de jaren heen koppeling gaat wat zwaarder materiaal begint wat te bewegen metaal moeheid en uiteindelijk scheurt het af,gewoon vastlassen en gaan met die kar,misschien extra stukje materiaal tegenaan lassen voor versteviging

Ik heb gelukkig iemand kunnen regelen die me de beugel wil lassen, ik had al een nieuwe kabel gekocht, maar voel tussen de huidige en de nieuwe kabel geen verschil, dus deze breng ik weer terug.

Is de kabel dan makkelijk te monteren? Ik kan me voorstellen dat het zelfstellend mechanisme door de breuk de kabel korter heeft gemaakt.....

Philippefeij 0

14 jaar

Je bent moeilijk te overtuigen !!! Waar moet die koppeling dan zwaar door gaan? Monteren en je voelt direct het verschil. De oude kabel is door zijn geleidehoes heen gesleten en loopt nu staal op staal. Kabel loopt in een BOCHT.

Punt 50
badge

14 jaar

Haha, ik ben opzicht niet moeilijk te overtuigen, maar had helemaal niet bij nagedacht bij jouw argument m.b.t. de geleidhoes. Het is inderdaad logisch dat je daar met de hand niks van voelt en al zeker niet als er met de trekkacht van de koppeling wordt belast. Zal je argument opvolgen. De koppeling liep voorheen ook slecht, niet vloeiend maar schokkerig, en dat bevestigd jouw argument nog eens.

Philippefeij 0

14 jaar

Even een status update:

De beugel is inmiddels opnieuw gelast, nieuwe kabel gebruikt en nu is de koppeling weer als nieuw. Rij nu 2 jaar in de auto en zo soepel als nu heb ik hem nooit gevoeld.

Over kwaliteit van de las heb ik zo mijn twijfels, aangezien de beugel nog beweegt bij het intrappen van de koppeling, maar ik vind het welletjes zo!

Heren, bedankt voor jullie bijdrages.

Philippefeij 0

14 jaar

als hij nu al beweegt is dit een kwestie van tijd en scheurt hij weer af,gewoon beugeltje of plaatje ter versteviging tegenaanlassen en dit weer ergens anders aanvast lassen soort reactiestangetje zeg maar

Beetje vering moet kunnen maar ik ben blij dat ik je heb kunnen overtuigen.met die nieuwe kabel. In het montage boek van LUK staat ook de goede raad "VERNIEUW DE KABEL " als de bediening mechanisch is. Groeten.

Punt 50
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.