Volkswagen Polo: Polo 1.0 6n2 Epc

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0 50PK

Na een ritje van 10 km even gestopt en na 10 min. wil de motor niet starten terwijl EPC lampje brandt.
Na enkele keren starten slaat hij aan en loopt heel onregelmatig en stinkt fel naar benzine en valt terug uit.
Na enkele minuten nog eens proberen en alles is weer normaal. Er zal wel een foutcode instaan maar voor ik naar de garage ga, had ik graag wat meer informatie gekregen hieromtrent.
De auto heeft nog maar 18500 km en is voor ik hem kovht alleen op korte afstanden gebruikt. Er is toen wel dadelijk bij de dealer een grote beurt gedaan.
Ik heb de indruk dat de motor dan bijna verzuipt.

Iemand een idee?

Dank u,

rik4290

Geplaatst door rik4290 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Fel naar benzine ruiken klinkt naar een defecte sensor -b.v. koelwater temperatuur.
Makkelijkste en betrouwbaarste is en blijft toch uitlezen. Met behulp van die foutcode zoekt het een stuk makkelijker en sneller.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dat EPC lampje staat voor electronische gasklepbediening ( Electronic Power Control )

En kan verschillende oorzaken hebben, eerst uitlezen, kijken welke fout erin staat, eventueel hier de foutcode plaatsen en dan actie ondernemen lijkt me het verstandigst.

Branden je remlichten nog wel en werkt de cruise control nog ? ( Defecte remlichtschakelaar )

Gr Stefan

rik4290 (0), 13 jaar geleden

Ik laat hem even uitlezen en ga eens kijken of de bekabeling van het rempedaal OK is en of de remlichtschakelaar kapot is.

rik4290 (0), 13 jaar geleden

Bougie's waren versleten, ik vraag me af hoe dat kan met slechts 18500 km op de teller.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hoe zagen de bougie's eruit dan ? Meestal heeft dat een andere oorzaak en een kapotte bougie is dan het gevolg ervan..

rik4290 (0), 13 jaar geleden

De massa-electrode was nogal afgesleten en de bougies waren redelijk zwart, alhoewel ik dat niet kan verenigen.
Met de nieuwe bougie's NGK PZFR5D-11 in doosje van VAG van bij de dealer loopt hij weer goed. Er waren geen abnormale fouten opgeslagen volgens de technieker. Ik ben benieuwd of het zo blijft.

rik4290 (0), 13 jaar geleden

Probleem niet opgelost.
Nu blijkt dat de auto dikwijls niet normaal start als de auto met warme motor enkele minuten uit geweest is.
Na een tijdje proberen begint de motor toch weer te pruttelen, op 3 poten lijkt wel, en gaat het EPC lampje aan. Al geef je dan volgas, er gebeurt weinig. Even later valt er weer normaal mee terijden. Foutcodes onbekend.
Het heeft te maken met de temperatuur, denk ik.
Ofwel scheelt er iets met de ontsteking of wel met de brandstoftoevoer.
De auto heeft 2 jaar geleden een jaar stil gestaan waardoor de accu kapot gegaan is. Kan hierdoor een instelling verlopen zijn? De auto is toen bij de VW dealer nagekeken en reed in eerste instantie normaal.
Nog iemand een idee voordat we een hoop nutteloze vervangingen van onderdelen aangerekend krijgen?

rik4290 (0), 13 jaar geleden

Temperatuursensor was de waarschijnlijke oorzaak.
Ook moest er blijkbaar nieuwere software op en is het gasklephuis zuivergemaakt en terug in de basisafstelling gezet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.