close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf I: Koppelling golf 1

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Ik moet een koppelling van een golf 1 Cabrio vervangen.
Ik heb al begrepen dat dit een koppelingssysteem is met een drukstang i.p.v. een druklager op de drukgroep.
Deze koppelling moet in zijn geheel vervangen worden en dus geen half werk.
Omdat ik dit systeem niet ken, hoor ik graag van iemand hoe ik deze klus het beste kan klaren.

Hierbij komt nog een probleem, er is al eens door iemand aan de bak gewerkt waarbij het achterste dekseltje met kit is afgedicht. De bak blijkt ook olie te verliezen aan de motorzijde.

Ik hoor graag jullie advies.

Geplaatst door

Michael H. (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bak er af, dan kom je de koppelingplaten tegen; drukgroep en frixie vervangen, eventueel vliegwiel ook als deze blauw is of ingelopen.

Prise as is hol, pen er uit trekken, dan zie je een bronsbus en keerringetje, hier tap je draad in en trekt hem er uit. Nieuwe bus en keerring monteren, priseaskeerring zelf ook vervangen als deze lekt, en zo ook voor de krukaskeerring. De drukpen 180 graden omkeren, dan kan hij weer mee. (loopt de andere kant van de stift in de bronsbus) Let op dat je een nieuwe druktafel bij de drukgroep hebt; is vaak uitgesleten.

Zaakje monteren met nieuwe zelfspannende koppelingkabel.

Meer is het niet. Uurtje of 3 werk.

audia4 0
badge

16 jaar

achter dat dekseltje zit je druklager dus hoogstwaarschijnlijk hebben ze die ooit vervangen en deksel dichtgekit

je moet ook zorgen dat je een 12 kant dopje 9 hebt om de drukgroep boutjes los te draaien

groeten marc brinkman

BRINKMAN 0
badge

16 jaar

[quote=audia4]bak er af, dan kom je de koppelingplaten tegen; drukgroep en frixie vervangen, eventueel vliegwiel ook als deze blauw is of ingelopen.

Prise as is hol, pen er uit trekken, dan zie je een bronsbus en keerringetje, hier tap je draad in en trekt hem er uit. Nieuwe bus en keerring monteren, priseaskeerring zelf ook vervangen als deze lekt, en zo ook voor de krukaskeerring. De drukpen 180 graden omkeren, dan kan hij weer mee. (loopt de andere kant van de stift in de bronsbus) Let op dat je een nieuwe druktafel bij de drukgroep hebt; is vaak uitgesleten.

Zaakje monteren met nieuwe zelfspannende koppelingkabel.

Meer is het niet. Uurtje of 3 werk.[/quote]
Bedankt voor de info!
In hoever zit dit bij een koppelingsset (zonder druklager) ?
Hij lekt een klein beetje transmissieolie.

De kabel hopeft niet is handstelbaar.

Ik dacht al dat het deksel er af was geweest voor het druklager. Als ik het goed heb begrepen hoeft deze niet zo zeer vervangen te worden. Hij kost weinig, maar is dit veel exta werk?

Michael H. 0
badge

16 jaar

En 3 uurtjes zal voor de geoefende pro zijn ;)

Mocht ik eventueel delen moeten nabestellen, kan de motor zich dan zelf steunen of moet deze perse ondersteunt worden?

Michael H. 0
badge

16 jaar

motor moet je ondersteunen!! Balk tussen de binnenschermen, draadeind door het oog wat voor aan de cilinderkop zit.

Overigens gaat het ook met een krik en plaat hout zo onder het carterpan.

4 uur en de golf draait met de volgende motor; 3 uur is echt goed te doen hoor......

audia4 0
badge

16 jaar

De bak is er achter weg. Een houten balk op de schermranden werkt prima.

De plaat is aan een zijde geheel de voering kwijt tot op het metaal, terwijl de andere kant er z.g.a.n. uitziet.
De drukpen is niet ingesleten maar is waarschijnlijk al eens 180 graden gedr. want deze is blauw. De drukpen heeft speling op de bus dus wil ik de pen, bus, keerringetje en de priseaskeerring vervangen.
Ik kwam er ook achter dat er koelvloeistof tussen de motor en bak door lekt.
Heb dus nog wat te doen... ;)

Michael H. 0
badge

16 jaar

drukpen hoort blauw te zijn, die is volgens mij vlamgehard op de plek waar het lagertje zit.

Koelvloeistof tussen motor en bak?? Komt dat niet van het watermondje aan de zijkant van de cilinderkop?? of van de stalen leiding er naast?? Anders koppakking of vriesdop.

Is je vliegwiel nog goed?? als ie ingelopen is zou ik toch een ander halen. (eventueel van sloop) Drukgroep zeker ook weggooien, die is er debit aan dat de plaat zo raar versleten is.

Met die houten balk ben ik ooit ook begonnen, maar ja dan komt er weer eens een ander type auto en is je balk te lang en of te kort. Dus uiteindelijk maar zo'n universeel verstelbaar ophanghulpstuk gekocht..... Als je het eenmalig doet is dit gewoon de oplossing.

succes

audia4 0
badge

16 jaar

Inderdaad van het watermondje aan de zijkant van de kop.
Ik heb een complete Valeo set dus dat vervangen komt goed.
Tja die balk.... de baas vindt het niet zo nodig he zo'n uitschuifbare.

Zit dus alleen met het busje.... deze kun je er gewoon uittrekken door er draad in te tappen? hoeveel mm? Zit deze erg vast?

Michael H. 0
badge

16 jaar

[quote=Michael H.]Inderdaad van het watermondje aan de zijkant van de kop.
Ik heb een complete Valeo set dus dat vervangen komt goed.
Tja die balk.... de baas vindt het niet zo nodig he zo'n uitschuifbare.

Zit dus alleen met het busje.... deze kun je er gewoon uittrekken door er draad in te tappen? hoeveel mm? Zit deze erg vast?[/quote]
pen even opmeten, dacht dat die 8 mm is, dan ram je een m10 tap er zo in. Draadstang er inschroeven, met een moer en een paar ringen draai je hem zo naar buiten.Busje zit niet zo heel vast.

audia4 0
badge

16 jaar

[quote=audia4][quote=Michael H.]Inderdaad van het watermondje aan de zijkant van de kop.
Ik heb een complete Valeo set dus dat vervangen komt goed.
Tja die balk.... de baas vindt het niet zo nodig he zo'n uitschuifbare.

Zit dus alleen met het busje.... deze kun je er gewoon uittrekken door er draad in te tappen? hoeveel mm? Zit deze erg vast?[/quote]
pen even opmeten, dacht dat die 8 mm is, dan ram je een m10 tap er zo in. Draadstang er inschroeven, met een moer en een paar ringen draai je hem zo naar buiten.Busje zit niet zo heel vast.[/quote]
Een paar grotere ringen, daar had ik nog niet aan gedacht. Eens goed kijken of het wel nut heeft de pen te vervangen als er verder geen slijtage te zien en niet krom is.

[url=http://img167.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img167.imageshack.us/img167/4752/...[/img][/url]

Michael H. 0
badge

16 jaar

Zo zie je ze niet vaak....

het vliegwiel dat bij afgebeelde frixiplaat hoord kun je wel afschijven; deze koppeling is totaal afgebrand. Zal wel vol groeven zitten.

audia4 0
badge

16 jaar

Er komt een ander vliegwiel voor... wel een gebruikte. De oude vertoont dus blauwe vlekken en kleine scheurtjes.

Ik heb inmiddels stang, bus, keerringetje, priseas-keerring binnen.
Morgen maar eens mee bezig.
Het busje kan dus aan de koppellingszijde uit de prise-as.... vind 'm een beetje groot en op tandwieltje lijken. Zal de bak eerst eens flink schoonmaken zal het een en ander vast wel duidelijker van worden.
De oude pen wilde er trouwens erg moeilijk uit ht laatste stukje.

Michael H. 0
badge

16 jaar

gebruikt vliegwiel dat goed is is totaal niets mis mee. Idd het lijkt een tandwieltje, en hij gaat er aan de koppelingkant uit.

audia4 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.