Goede dag
Transporter komt met de volgende klacht: soms trekt de motor slecht.
Computer uitlezen, 17965 Laaddrukregeling.
We hebben de luchtmassa meter v.v., storing kwam niet weer.
5 dagen later komt de klant weer met de zelfde klacht, computer uitgelezen en de zelfde storing.
Iemand een idee.
Alvast bedankt voor de moeite.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probleem komt wel vaker voor , kan ook van alles zijn .laatst heb ik dit probleem ook gehad en was uiteindelijk het N75 ventiel (ventiel dat de turbodruk regelt) kan natuurlijk ook de rubberdarmpjes zijn die lekken aan dit ventiel. indien variabele turbo ,verstelling die soms blijft hangen.
foutcode: 17965 P1557
nl Magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing (N75) regellimiet wordt overschreden
du Magnetventil für Ladedruckbegrenzung (N75) Ladedruckregelung Regelgrenze überschritten
en Charge Pressure Control: Positive Deviation Positive Deviation
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
De geleverde laaddruk is te hoog, misschien/waarschijnlijk zijn er problemen met de N75 of de turbo.
Mogelijke verschijnselen:
Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM).
Vaak noodloop.
Mogelijke oorzaken:
Turbodrukregelaar (N75) werkt niet goed meer
Slangaansluitingen verwisseld
Lekkende slangaansluiting(en)
Lekkende vacuum leidingen
De turbo (laten) nakijken. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar te veel turbodruk wordt geleverd.
Mogelijke oplossingen:
Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.
Is er soms een powerbox gemonteerd? Zit er op die HM-powerbox ook niet een schakeling voor de turbodruk, iets om de ECU te laten denken dat er minder druk geleverd wordt dan in werkelijkheid het geval is? Misschien moet je het daar zoeken? Het lijkt er op dat die N75 niet snel genoeg meer is om die gefopte ECU bij te benen. Kun je in die HM-powerbox niet het beïnvloeden van de turbo even uitschakelen? (dank aan SvendeLaer)
Kijk eens hier voor een praktijkervaring.
Kijk eens bij dit 'draadje' op het forum van de tdiclub.nl.
Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 05 augustus 2007.
Met dank aan Gerrit Speek.
Gr. Harry.
controleer de bevestigingen van de drukslangen daar slijten de nokjes waar de borgveer achter valt daar door ontstaat lekkage.
[quote=john5686]controleer de bevestigingen van de drukslangen daar slijten de nokjes waar de borgveer achter valt daar door ontstaat lekkage.[/quote]
Inderdaad.....daar is de meest kwetsbare plaats voor een lekkage. Verder heeft Berendonck al eigenlijk alles gezegd wat het kan zijn.
Suc6 ermee
oke bedankt voor de reactie.
Zodra we de oorzaak hebben gevonden laat ik het weten.
wat ook nog wel eens voorkomt: de steun waar de wastegateklep op zit die zit met 2 boutjes vast op de turbo en trillen vaak los dus even voelen of die nog vastzit
[quote=john5686]controleer de bevestigingen van de drukslangen daar slijten de nokjes waar de borgveer achter valt daar door ontstaat lekkage.[/quote]
vergissing dit is bij T5. inderdaad bij T4 kan de drukdoos van de turbo lostrillen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img205.imageshack.us/img205/1305/...[/img][/url]
nr 32
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar